Štvrtok, 19. september, 2019 | Meniny má Konštantín

Urýchli tragická smrť ôsmich ľudí budovanie R2?

Polícia navrhuje pre vážnu nehodu meniť legislatívu, ministerstvo dopravy žiada uvoľniť dlhovú brzdu. Primátorka Prievidze však volá po okamžitých opatreniach.

(Zdroj: archív - Silver Jurtinus)

NITRICA. Tragická dopravná nehoda, počas ktorej 14. októbra zahynulo osem ľudí, môže urýchliť zavedenie projektu objektívnej zodpovednosti na slovenské cesty. Uviedol to prezident Policajného zboru Tibor Gašpar.

Prečítajte si tiež: Pri tragickej dopravnej nehode na hornej Nitre zomrelo sedem ľudí Čítajte 

Policajný prezident vyhlásil, že v súvislosti s dopravnou nehodou, ktorá sa odohrala v katastri obce Nitrica a pri ktorej zahynuli opatrovateľky a vodič vracajúci sa z Rakúska, bude iniciovať otvorenie diskusie na tému objektívnej zodpovednosti. V minulosti pripravený projekt podľa neho rátal s umiestnením troch stacionárnych zariadení aj v okolí miesta nehody.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Domnievam sa, že ak máme dnes posunúť a zlepšiť bezpečnosť na našich cestách, tak to musí byť určite aj cez projekt objektívnej zodpovednosti, myslím tým úplné automatizovanú objektívnu zodpovednosť, ako ju bežne využívajú v okolitých krajinách,“ povedal Gašpar.

Polícia podľa jej prezidenta tiež príde s vlastnými iniciatívnymi legislatívnymi návrhmi, ktoré by zlepšili kontrolu profesionálnych vodičov. Podriadení Gašpara dostali za úlohu spracovať takéto legislatívne iniciatívy, aj keď priamo nie sú v gescii ministerstva vnútra.

Návrhy by mali súvisieť najmä s takzvanou sociálnou legislatívou. Mali by sa týkať používania záznamového zariadenia v cestnej doprave, organizácie pracovného času v doprave, ako aj predpisov o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku vodičov, ozrejmil Gašpar.

Dodávky sú šedou zónou

Zväz autobusovej dopravy tragickú nehodu považuje za mimoriadne poľutovaniahodnú udalosť a ako nevyhnutnosť vníma dôsledné prešetrenie jej príčiny a zanalyzovanie, ako sa do budúcna vyhnúť podobným situáciám.

Podľa hovorkyne zväzu Evy Vozárovej autobusoví dopravcovia dlhodobo apelujú na takzvanú šedú zónu, keď nefunguje regulácia pri vozidlách pre osem cestujúcich a jedného vodiča, a to ani v pravidelnej linkovej doprave. V praxi tak nie sú pri tomto druhu prepravy stanovené jazdné časy, pravidelné odpočinky ani spôsobilosti vodičov ako kvalifikačná karta vodiča, psychotesty či zdravotná spôsobilosť.

„Dôvody nehody budú predmetom vyšetrovania, no aj v prípade, že nehoda nesúvisela s uvádzanými nedostatkami legislatívy, zväz bude naďalej upozorňovať na nevyhnutnosť sprísnenia pravidiel pre vozidlá osem plus jeden a ich prevádzku v pravidelnej doprave. Veríme, že navrhované zmeny by priniesli pozitívny vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestujúcich, ktorá musí byť prvoradým cieľom každého dopravcu,“ uzatvára Zväz autobusovej dopravy.

Tridsať mŕtvych na dvoch kilometroch

Len štyri dni po nehode minibusu sa na ceste I/9 v katastri obce Nitrica stala ďalšia dopravná nehoda.

„Auto odbočovalo do Nitrice. Za ním išiel kamión, ten pribrzdil ale auto idúce za kamiónom už neubrzdilo a narazilo do kamióna,“ povedala krajská policajná hovorkyňa Elena Antalová. Chýbajúce odbočovacie pruhy pritom starosta Nitrice Miroslav Beňadik žiada od správcu cesty od roku 1988.

„Napísal som desiatky žiadostí, aby rizikový úsek cesty opravili a vybudovali odbočnovacie pruhy. Ide o životy našich obyvateľov. Poslednú žiadosť generálnemu riaditeľovi Slovenskej správy ciest som odoslal v apríli 2015. Dodnes od neho žiadna odpoveď neprišla,“ povedal Beňadik.

Podľa jeho ďalších slov bolo vybudovanie odbočovacích pruhov do obce v investičnom pláne cestárov v roku 1992. Dodnes k nemu však nedošlo. V roku 2009 podala Slovenská správa ciest návrh na vydanie územného rozhodnutia. Po vypršaní jeho platnosti ešte niekoľko krát požiadala o jej predĺženie. Posledné rozhodnutie, ktoré stavebný úrad Nitrica vydal bolo platné do 31. 12. 2016.

„Z matriky som si nechal vytiahnuť počty mŕtvych ľudí na ceste I/9. Úsek cesty v našom katastri meria dvetisícdvesto metrov. Od roku 1977 do tragickej nehody opatrovateliek sa tam zabilo dvadsaťdva ľudí. V jednej zo žiadostí o vybudovanie odbočovacích pruhov som priložil aj ich menný zoznam. Nepomohlo to,“ skonštatoval Beňadik. Na naše otázky ohľadom bezpečnosti cesty I/9 v katastri obce Nitrica a vybudovania odbočovacích pruhov Slovenská správa ciest neodpovedala.

Ministerstvo: Uvoľnite dlhovú brzdu

Ministerstvu dopravy sme adresovali otázku, či aj po tragickej nehode stále platí, že budovania R2 prehodnotí až po roku 2035? Rezort dopravy podľa jej hovorkyne Karolíny Duckej považuje za prioritu pokračovať v dostavbe rýchlostnej cesty R2.

Prečítajte si tiež: Je to cesta smrti, zhodujú sa starostovia Čítajte 

„Aj preto sú úseky od križovatky D1 až po úsek Nováky – Žiar nad Hronom súčasťou prílohy k novele zákona o rozpočtovej zodpovednosti, na základe ktorého by sa otvorila dlhová brzda, ktorá by umožnila výhodne si požičať peniaze na urýchlenie výstavby a prípravy diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane projektovej dokumentácie, výkupu pozemkov. Tieto úseky na rýchlostnej ceste R2 sa aktuálne nachádzajú v rôznom stave rozpracovanosti a technickej prípravy. Termíny realizácie závisia od výsledkov štúdie realizovateľnosti, ktorá navrhuje technické a ekonomické riešenie trasy, od stavu pripravenosti a dostupnosti finančných zdrojov na výstavbu. Aj preto zastávame názor, že je potrebné uvažovať aj o iných formách financovania výstavby diaľnic,“ napísala Ducká.

Ľuďom z regiónov zaťažených dopravnou odporučila, aby sa obrátili na svojich poslancov, ktorí ich zastupujú v parlamente, aby zvážili ich situáciu pri hlasovaní o zákone, ktorý podľa nej môže výstavbu cesty urýchliť.

Macháčková: vláda dala megalomanské sľuby

Proti uvoľneniu dlhovej brzdy sa pri ohlásení petície za urýchlené vybudovanie obchvatu mesta vyjadrila primátorka Prievidze a poslankyňa národnej rady Katarína Macháčková.

„Názor na také uvoľnenie dlhovej brzdy, aké sa pripravuje, nemením. Dôvodom je najmä to, že prílohou uznesenia, podľa ktorého sa má pripraviť novela zákona, je až sedemdesiatšesť diaľničných úsekov po celom Slovensku. V tom návrhu nie sú stanovené žiadne priority, ani časový plán. Súhlasím so splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty Igorom Janckulíkom, že nevieme presne, čo, za koľko a kedy by sa išlo stavať. Ani on to uznesenie nepodporil,“ vysvetlila Macháčková.

Podľa nej neexistuje žiadny predpoklad, že by schválenie novely pomohlo vybudovať R2.
„Rýchlostná cesta R2 v Trenčianskom kraji, žiaľ, nie je pre túto vládu prioritou a novela zákona, ktorou by sa uvoľnila dlhová brzda, by to nezmenila. V programovom vyhlásení vlády by bola aj naďalej prioritná výstavba južného ťahu R2 medzi Zvolenom a Košicami,“ povedala primátorka. Podľa nej nie je možné zrazu splniť megalomanské sľuby vlády po celom Slovensku naraz. Ako dodala, vláda nasľubovala desiatky diaľničných projektov za miliardy eur.

„Rýchlostnú cestu R2 hornej Nitre už vláda Roberta Fica sľúbila uznesením v roku 2008. Za deväť rokov je hotový jeden jediný úsek. Ficovi ministri za tie roky neboli schopní výstavbu ani len pripraviť. Máme teraz uveriť, že ak budú peniaze, razom sa všetko zmení?“ pochybuje Macháčková. Podľa primátorky sa treba skôr zamerať na to, aké okamžité opatrenia je možné prijať.

„Ak vláda nedokáže postaviť sľúbenú diaľnicu, mala by zvážiť okamžitú realizáciu menších čiastkových opatrení. Aj touto cestou navrhujem, aby sa bezodkladne ministerstvo dopravy zaoberalo možnosťou realizovať opatrenia na zvýšenie bezpečnosti premávky na súčasnej cesty prvej triedy. Treba čo najskôr odborne posúdiť, kde je možné vybudovať odbočovacie pruhy, rozšíriť vozovku v stúpaniach, odkloniť tranzitnú dopravu v obciach, alebo pridať bezpečnostné prvky.“ Vyzvala ministerstvo Katarína Macháčková.

Prečítajte si tiež: V petícii žiadajú vládu o okamžité budovanie obchvatu Prievidze Čítajte 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  3. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  4. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  5. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  7. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  8. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  9. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  10. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  1. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  2. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  6. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  7. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  8. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  9. Atos sa stal členom IDSA
  10. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 13 355
  2. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 7 739
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 7 439
  4. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 7 239
  5. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 7 035
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 925
  7. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 6 560
  8. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 6 411
  9. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 6 199
  10. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 820

Téma: Katarína Macháčková


Hlavné správy z SME | MY Prievidza - aktuálne správy

Rýchlu lekársku pomoc v Bojnickej nemocnici bude prevádzkovať súkromná spoločnosť

Bojnická nemocnica nebola úspešná v žiadosti o prevádzkovanie ambulancie rýchlej lekárskej pomoci ani rýchlej zdravotnej pomoci kategórie.

NsP Prievidza so sídlom v Bojniciach.

Ďalšia výstraha. V noci už môže mrznúť

Výstrahy platia vo štvrtok (19. 9.) od polnoci do 7.00 hodiny rannej.

Ilustračné foto.
Zľava: Tafarel Oliveira Gonçalves a David Fernandes Xavier.

Mesto sa zapojilo do Európskeho týždňa mobility, vyzýva ľudí k chôdzi

Mesto Handlová sa zapojilo do Európskeho týždňa mobility (ETM), ktorý potrvá do 22. septembra. Obyvateľov vyzvalo k chôdzi, aktívnych i odmení.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Aktualizované o 15:05

Polícia zadržala muža, ktorý na zápase napadol hráča Trnavy

Páchateľovi hrozí trest odňatia slobody až na tri roky.

AKTUALIZOVANÉ o 14.40 o vyjadrenie nemocnice

Pacient vyskočil z okna na jiske, značka mu amputovala nohu

Muža sa pokúšal personál zachytiť. Prípad vyšetruje polícia.

Krásny dubák našiel pri kosení priamo v Prievidzi

Hubárska sezóna je v plnom prúde.

Vybrali SME

Už ste čítali?