Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Urýchli tragická smrť ôsmich ľudí budovanie R2?

Polícia navrhuje pre vážnu nehodu meniť legislatívu, ministerstvo dopravy žiada uvoľniť dlhovú brzdu. Primátorka Prievidze však volá po okamžitých opatreniach.

(Zdroj: archív - Silver Jurtinus)

NITRICA. Tragická dopravná nehoda, počas ktorej 14. októbra zahynulo osem ľudí, môže urýchliť zavedenie projektu objektívnej zodpovednosti na slovenské cesty. Uviedol to prezident Policajného zboru Tibor Gašpar.

Prečítajte si tiež: Pri tragickej dopravnej nehode na hornej Nitre zomrelo sedem ľudí Čítajte 

Policajný prezident vyhlásil, že v súvislosti s dopravnou nehodou, ktorá sa odohrala v katastri obce Nitrica a pri ktorej zahynuli opatrovateľky a vodič vracajúci sa z Rakúska, bude iniciovať otvorenie diskusie na tému objektívnej zodpovednosti. V minulosti pripravený projekt podľa neho rátal s umiestnením troch stacionárnych zariadení aj v okolí miesta nehody.

Skryť Vypnúť reklamu

„Domnievam sa, že ak máme dnes posunúť a zlepšiť bezpečnosť na našich cestách, tak to musí byť určite aj cez projekt objektívnej zodpovednosti, myslím tým úplné automatizovanú objektívnu zodpovednosť, ako ju bežne využívajú v okolitých krajinách,“ povedal Gašpar.

Polícia podľa jej prezidenta tiež príde s vlastnými iniciatívnymi legislatívnymi návrhmi, ktoré by zlepšili kontrolu profesionálnych vodičov. Podriadení Gašpara dostali za úlohu spracovať takéto legislatívne iniciatívy, aj keď priamo nie sú v gescii ministerstva vnútra.

Návrhy by mali súvisieť najmä s takzvanou sociálnou legislatívou. Mali by sa týkať používania záznamového zariadenia v cestnej doprave, organizácie pracovného času v doprave, ako aj predpisov o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku vodičov, ozrejmil Gašpar.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodávky sú šedou zónou

Zväz autobusovej dopravy tragickú nehodu považuje za mimoriadne poľutovaniahodnú udalosť a ako nevyhnutnosť vníma dôsledné prešetrenie jej príčiny a zanalyzovanie, ako sa do budúcna vyhnúť podobným situáciám.

Podľa hovorkyne zväzu Evy Vozárovej autobusoví dopravcovia dlhodobo apelujú na takzvanú šedú zónu, keď nefunguje regulácia pri vozidlách pre osem cestujúcich a jedného vodiča, a to ani v pravidelnej linkovej doprave. V praxi tak nie sú pri tomto druhu prepravy stanovené jazdné časy, pravidelné odpočinky ani spôsobilosti vodičov ako kvalifikačná karta vodiča, psychotesty či zdravotná spôsobilosť.

„Dôvody nehody budú predmetom vyšetrovania, no aj v prípade, že nehoda nesúvisela s uvádzanými nedostatkami legislatívy, zväz bude naďalej upozorňovať na nevyhnutnosť sprísnenia pravidiel pre vozidlá osem plus jeden a ich prevádzku v pravidelnej doprave. Veríme, že navrhované zmeny by priniesli pozitívny vplyv na zvýšenie bezpečnosti cestujúcich, ktorá musí byť prvoradým cieľom každého dopravcu,“ uzatvára Zväz autobusovej dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Tridsať mŕtvych na dvoch kilometroch

Len štyri dni po nehode minibusu sa na ceste I/9 v katastri obce Nitrica stala ďalšia dopravná nehoda.

„Auto odbočovalo do Nitrice. Za ním išiel kamión, ten pribrzdil ale auto idúce za kamiónom už neubrzdilo a narazilo do kamióna,“ povedala krajská policajná hovorkyňa Elena Antalová. Chýbajúce odbočovacie pruhy pritom starosta Nitrice Miroslav Beňadik žiada od správcu cesty od roku 1988.

„Napísal som desiatky žiadostí, aby rizikový úsek cesty opravili a vybudovali odbočnovacie pruhy. Ide o životy našich obyvateľov. Poslednú žiadosť generálnemu riaditeľovi Slovenskej správy ciest som odoslal v apríli 2015. Dodnes od neho žiadna odpoveď neprišla,“ povedal Beňadik.

Podľa jeho ďalších slov bolo vybudovanie odbočovacích pruhov do obce v investičnom pláne cestárov v roku 1992. Dodnes k nemu však nedošlo. V roku 2009 podala Slovenská správa ciest návrh na vydanie územného rozhodnutia. Po vypršaní jeho platnosti ešte niekoľko krát požiadala o jej predĺženie. Posledné rozhodnutie, ktoré stavebný úrad Nitrica vydal bolo platné do 31. 12. 2016.

„Z matriky som si nechal vytiahnuť počty mŕtvych ľudí na ceste I/9. Úsek cesty v našom katastri meria dvetisícdvesto metrov. Od roku 1977 do tragickej nehody opatrovateliek sa tam zabilo dvadsaťdva ľudí. V jednej zo žiadostí o vybudovanie odbočovacích pruhov som priložil aj ich menný zoznam. Nepomohlo to,“ skonštatoval Beňadik. Na naše otázky ohľadom bezpečnosti cesty I/9 v katastri obce Nitrica a vybudovania odbočovacích pruhov Slovenská správa ciest neodpovedala.

Ministerstvo: Uvoľnite dlhovú brzdu

Ministerstvu dopravy sme adresovali otázku, či aj po tragickej nehode stále platí, že budovania R2 prehodnotí až po roku 2035? Rezort dopravy podľa jej hovorkyne Karolíny Duckej považuje za prioritu pokračovať v dostavbe rýchlostnej cesty R2.

Prečítajte si tiež: Je to cesta smrti, zhodujú sa starostovia Čítajte 

„Aj preto sú úseky od križovatky D1 až po úsek Nováky – Žiar nad Hronom súčasťou prílohy k novele zákona o rozpočtovej zodpovednosti, na základe ktorého by sa otvorila dlhová brzda, ktorá by umožnila výhodne si požičať peniaze na urýchlenie výstavby a prípravy diaľnic a rýchlostných ciest, vrátane projektovej dokumentácie, výkupu pozemkov. Tieto úseky na rýchlostnej ceste R2 sa aktuálne nachádzajú v rôznom stave rozpracovanosti a technickej prípravy. Termíny realizácie závisia od výsledkov štúdie realizovateľnosti, ktorá navrhuje technické a ekonomické riešenie trasy, od stavu pripravenosti a dostupnosti finančných zdrojov na výstavbu. Aj preto zastávame názor, že je potrebné uvažovať aj o iných formách financovania výstavby diaľnic,“ napísala Ducká.

Ľuďom z regiónov zaťažených dopravnou odporučila, aby sa obrátili na svojich poslancov, ktorí ich zastupujú v parlamente, aby zvážili ich situáciu pri hlasovaní o zákone, ktorý podľa nej môže výstavbu cesty urýchliť.

Macháčková: vláda dala megalomanské sľuby

Proti uvoľneniu dlhovej brzdy sa pri ohlásení petície za urýchlené vybudovanie obchvatu mesta vyjadrila primátorka Prievidze a poslankyňa národnej rady Katarína Macháčková.

„Názor na také uvoľnenie dlhovej brzdy, aké sa pripravuje, nemením. Dôvodom je najmä to, že prílohou uznesenia, podľa ktorého sa má pripraviť novela zákona, je až sedemdesiatšesť diaľničných úsekov po celom Slovensku. V tom návrhu nie sú stanovené žiadne priority, ani časový plán. Súhlasím so splnomocnencom vlády pre rýchlostné cesty Igorom Janckulíkom, že nevieme presne, čo, za koľko a kedy by sa išlo stavať. Ani on to uznesenie nepodporil,“ vysvetlila Macháčková.

Podľa nej neexistuje žiadny predpoklad, že by schválenie novely pomohlo vybudovať R2.
„Rýchlostná cesta R2 v Trenčianskom kraji, žiaľ, nie je pre túto vládu prioritou a novela zákona, ktorou by sa uvoľnila dlhová brzda, by to nezmenila. V programovom vyhlásení vlády by bola aj naďalej prioritná výstavba južného ťahu R2 medzi Zvolenom a Košicami,“ povedala primátorka. Podľa nej nie je možné zrazu splniť megalomanské sľuby vlády po celom Slovensku naraz. Ako dodala, vláda nasľubovala desiatky diaľničných projektov za miliardy eur.

„Rýchlostnú cestu R2 hornej Nitre už vláda Roberta Fica sľúbila uznesením v roku 2008. Za deväť rokov je hotový jeden jediný úsek. Ficovi ministri za tie roky neboli schopní výstavbu ani len pripraviť. Máme teraz uveriť, že ak budú peniaze, razom sa všetko zmení?“ pochybuje Macháčková. Podľa primátorky sa treba skôr zamerať na to, aké okamžité opatrenia je možné prijať.

„Ak vláda nedokáže postaviť sľúbenú diaľnicu, mala by zvážiť okamžitú realizáciu menších čiastkových opatrení. Aj touto cestou navrhujem, aby sa bezodkladne ministerstvo dopravy zaoberalo možnosťou realizovať opatrenia na zvýšenie bezpečnosti premávky na súčasnej cesty prvej triedy. Treba čo najskôr odborne posúdiť, kde je možné vybudovať odbočovacie pruhy, rozšíriť vozovku v stúpaniach, odkloniť tranzitnú dopravu v obciach, alebo pridať bezpečnostné prvky.“ Vyzvala ministerstvo Katarína Macháčková.

Prečítajte si tiež: V petícii žiadajú vládu o okamžité budovanie obchvatu Prievidze Čítajte 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Zelená Bratislava
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 321
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 664
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 975
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 291
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 655
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 268
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 526
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 494
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 214
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 213
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rýchlostná cesta R2

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

FOTO: Novorodeniatka z hornej Nitry

Prinášame vám prehľad narodených detičiek z hornej Nitry. Ich fotky boli zverejnené v MY Hornonitrianskych novinách.

Padol ďalší rekord. V Trenčianskom kraji odhalili takmer 400 prípadov nákazy

Ide o pozitívnych ľudí identifikovaných klasickou cestou pomocou PCR testov.

Ilustračná fotografia.

Mŕtvy muž otvoril rakvu a vrátil sa domov

Takmer 500 náhlych a najmä tragických úmrtí zachytil v Čiernej kronike 1770 – 1900 z Nového Mesta nad Váhom a okolia Jaroslav Kukuča z Bošáce.

Posledná cesta zosnulých v minulosti

Druhú ligu chytal ako 43-ročný. Označili ho za iniciátora hráčskeho protestu

Receptom na futbalovú dlhovekosť však nebola povestná bošácka slivovica, ale niečo iné.

Vladimír Figura

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?