PRIEVIDZA. Z krajského kola stredoškolskej odbornej činnosti v Starej Turej sa žiaci Obchodnej akadémie v Prievidzi vrátili sklamaní. Napriek tomu, že si počínali celkom dobre a jedna z prác skončila na treťom mieste, znechutilo ich správanie poroty. Boli v nej totiž aj učitelia, ktorí mali v súťaži svojich žiakov.
Problém vygradoval natoľko, že ho zástupcovia prievidzskej školy riešili s vedúcou odboru školstva Trenčianskeho kraja Danielou Hilčíkovou. Tri pripomienky k fungovaniu stredoškolskej odbornej činnosti bude tlmočiť ministrovi školstva.
Sklamaná súťažiaca
Obchodnú akadémiu v Prievidzi reprezentovali v Starej Turej štyri práce, ale len traja študenti. Kristína Ištvániková bola totiž na celoslovenskej súťaži v anglickom jazyku, pretože sa konala v rovnakom termíne ako krajské kolo stredoškolskej odbornej činnosti.
„Bola som sklamaná, lebo na mojej práci som sa nadrela a nie vlastnou vinou som ju nemohla prezentovať. Nesúhlasím, že by sa nedal zistiť termín ostatných súťaží a vyhnúť sa spoločnému termínu,“ hnevala sa Ištvániková.
Jej prácu v súťaži prezentovala Kristína Tarabčíková. So svojím vlastným projektom tancujPD.eu sa umiestnila na treťom nepopulárnom mieste, pretože je nepostupové.
Na Kristínu Tarabčíkovú krajská súťaž v Starej Turej neurobila dobrý dojem.
„Hlavným problémom bola porota, ktorá nás mala objektívne hodnotiť a klásť nám otázky týkajúce sa prezentovanej témy. Boli však kladené ironickým a zaujatým tónom. Podľa mňa sa porotkyne, učiteľky, na nás nepozerali ako na žiakov, ktorí vo vlastnom záujme urobili prácu navyše, vo svojom voľnom čase, ale ako na objekt, ktorý môžu čo najviac skritizovať. Počas prezentácie nás veľakrát nesledovali, nevenovali nám dostatočnú pozornosť a hlavne otázky nám dávali posmešne. S výsledným hodnotením od poroty väčšina zúčastnených absolútne nesúhlasila. Vyhrávali práce, ktoré vôbec neboli na úrovni krajského kola a nemali na postup na celoslovenské kolo. V porote boli učiteľky, ktorých vlastní žiaci, respektíve žiaci z ich školy, súťažili. Toto by malo byť podľa môjho názoru neprípustné. Ich práce sa aj umiestnili na prvých miestach a práce, ktoré na iných súťažiach vyhrávali celoslovenské kolá, boli zmietnuté zo stola,“ neskrývala sklamanie Kristína.
Tri pripomienky
Tieto kritické slová viedli k zvolaniu stretnutia zástupcov prievidzskej obchodnej akadémie, vedúcej odboru školstva Trenčianskeho kraja Daniely Hilčíkovej, ale aj ďalších zainteresovaných, ktorí sa na organizovaní súťaže podieľali.
„Už roky namietame, že v komisiách by nemali sedieť hodnotitelia, ktorí majú vzťah k prezentovaným prácam, Ide o stret záujmov, inak to neviem nazvať,“ povedal Stanislav Malega, učiteľ z obchodnej akadémie.
O probléme hovorí už od roku 2011 a aj keď sa odvtedy vystriedali už traja ministri školstva, ani jeden ho neriešil.
Malega prezradil, že diskusia bola búrlivá. Výsledkom je, že vedúca odboru školstva predloží ministrovi na prerokovanie tri požiadavky.
„Chceme upraviť termíny súťaží tak, aby sa neprekrývali. Objektívnosť poroty by mal byť zabezpečený tým, že do príslušnej smernice ministerstva školstva budú doplnené vety: Členom odbornej hodnotiacej komisie nemôže, respektíve nesmie byť konzultant posudzovanej súťažnej práce. Ak by takýto prípad nastal, organizátor súťaže je povinný zabezpečiť výmenu člena hodnotiacej komisie. A žiadame tiež prehodnotiť opodstatnenosť spájania niektorých odborov stredoškolskej odbornej činnosti,“ priblížil Malega.
Účastníci stretnutia sa snažili objektívne zhodnotiť krajské kolo súťaže a jeho výsledky.
„Vyplynulo z neho, že nedošlo k pochybeniam v hodnotení práce ani v organizácii krajského kola stredoškolskej odbornej činnosti,“ napísala v stanovisku Jana Paulínyová z Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Databáza pedagógov
Ešte predtým, ako boli známe výsledky stretnutia, sme oslovili s viacerými otázkami ministerstvo školstva. Podľa slov jeho hovorkyne Moniky Hucákovej sa rezort vždy usiluje, aby sa termíny súťaží neprekrývali a snažiť sa o to bude aj do budúcnosti.
K členom odborných hodnotiacich komisií povedala, že ich vymenovávajú príslušné odbory školstva okresných úradov v sídle kraja, na celoslovenskej úrovni je to Štátny inštitút odborného vzdelávania.
Hucáková vysvetlila, že „v rámci stredoškolskej odbornej činnosti existuje databáza pedagógov, ktorí sa venujú žiakom na úrovni stredných škôl v pozíciách metodikov, konzultantov a hodnotiteľov. To, že pedagóg je metodikom práce, nevylučuje jeho možnosť plniť súčasne aj úlohu hodnotiteľa. Avšak k hodnoteniu práce, ktorej je metodikom, sa nevyjadruje.“
Doplnila, že pokiaľ sa objavia nejasnosti a rozpory v súťaži, treba ich riešiť okamžite na pôde príslušného kola.
Na dvoch stoličkách
Štátny inštitút odborného vzdelávania vydal dokument, v ktorom sa píše o situácii, keď je člen hodnotiacej komisie zainteresovaný aj v niektorej zo súťažných prác.
„V prípade, že školiteľ alebo konzultant práce je súčasne aj členom odbornej hodnotiacej komisie, do ktorej bol vymenovaný, čestným prehlásením sa zaviaže, že pri hodnotení práce, v ktorej bol konzultant alebo školiteľ, bude objektívny v zmysle etických a morálnych zásad.“