HANDLOVÁ. Ako prebiehalo vyučovanie na začiatku 20. storočia, počas socializmu, ale aj to, ako vyzerala spartakiáda, priblížila ľuďom retro vyučovacia hodina v Základnej škole na Školskej ulici v Handlovej.
Podujatie, s ktorého prípravou pomáhali všetci žiaci i učitelia, bolo súčasťou Týždňa vzdelávania v Handlovej.
Hľadali na povalách
Myšlienka pripraviť retro hodinu vznikla v súvislosti s otvorením novej prírodovednej učebne. Učitelia rozmýšľali, ako túto udalosť zatraktívniť.
„Kolegovia navrhli, že vytvoríme retro hodinu. Mysleli sme si, že použijeme len meotár a prehrávače z obdobia socializmu,“ povedala riaditeľka školy Ľudmila Pogádlová a pokračovala: „Myšlienka nás však chytila za srdce. Začali sme chodiť k našim starým rodičom, po povalách a hľadali sme rôzne staré veci. Rozhodli sme sa, že vytvoríme hodinu zo začiatku 20. storočia, ukážky hodín zo socialistického obdobia v najnovšej učebni, ktorú sme otvorili.“
Riaditeľka podotkla, že so zháňaním starých učebných pomôcok bolo veľa práce. Pedagógom však okrem iných pomohla aj škola vo Veľkých Ripňanoch, ktorá zapožičala glóbus z roku 1913, na jednej povale našli šlabikár z roku 1930 a až v Košiciach dali ušiť trenírky pre chlapcov na spartakiádu.
„Oslovili sme aj múzeum školstva v Bratislave, ktoré nám ochotne zapožičalo najstaršie pomôcky, ako je tabuľka s griflíkom a kalamár," doplnila.
Nová prírodovedná učebňa v ZŠ na Školskej ulici v Handlovej. FOTO: TASR
Deti chodili bosé
Podľa učiteľky Evy Petrášovej ukážka vyučovania zo začiatku 20. storočia priblížila najzáživnejšie momenty, rarity, ktoré mohli zaujať a prekvapiť.
„Nebolo dostatok učebníc, hlavne v dedinách. Chudobné deti nemali peniaze, aby si ich mohli dovoliť, museli aj v zime chodiť bosé alebo do školy neprišli. Čítali sa rozprávky, najdôležitejšími predmetmi boli písanie, čítanie a počítanie," ozrejmila.
„Páčila sa mi úcta k autoritám a deti si nemohli naozaj dovoliť na vyučovaní to, čo si môžu dnes,“ reagovala Petrášová na otázku, čo by sa mohlo zo začiatku minulého storočia preniesť do vyučovania v tomto.
Zariadenie novej prírodovednej učebne, ktorá reprezentovala vyučovanie v tomto období, financovala škola prevažne zo svojich vlastných prostriedkov. Gumolit, inštaláciu elektriny a vody zabezpečili sponzori, tablety i interaktívnu tabuľu získala škola cez národný projekt. Náklady na zriadenie učebne predstavovali zhruba 6000 eur.