Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Rozsiahlu opravu štvorprúdovky plánujú cestári na budúci rok

Nedostatky na ceste medzi Novákmi a Prievidzou sa nepriaznivo prejavujú hlavne počas dažďa.

Cesta medzi Prievidzou a Novákmi by sa mala dočkať opravy.Cesta medzi Prievidzou a Novákmi by sa mala dočkať opravy. (Zdroj: MARIÁN KUCMAN)

NOVÁKY. Štvorprúdová, široká a predsa nebezpečná. Taká je podľa viacerých vodičov cesta medzi Prievidzou a Novákmi. Opatrnosť na nej je nutná hlavne pri daždi, pretože vo vyjazdených žľaboch sa hromadí voda.

Kým ešte vlani sa zdalo, že Slovenská správa ciest sa tak skoro do opravy štvoprúdovky nepustí, teraz je nádej, že sa tak stane už na budúci rok.

Životu nebezpečná

Počas daždivého leta sme zaznamenali niekoľko sťažností na zlú kvalitu cesty medzi Prievidzou a Novákmi. Po posledných daždivých dňoch sa kritika objavila opäť.

„Jazdiť po štvorprúdovke medzi Novákmi a Prievidzou v daždi je životu nebezpečné,“ hnevá sa podnikateľ, ktorý ňou prechádza denne aj niekoľkokrát.

Hovorí, že „vo vyjazdených pruhoch stojí voda, k tomu rôzne nerovnosti v asfalte, takže mám obavu, aby som nedostal šmyk. Neviem, kadiaľ mám z autom ísť, či vo vyjazdených koľajách alebo mimo nich, čo je bezpečnejšie. Deväťdesiatkou sa tadiaľ v daždi určite nedá jazdiť.“

Ešte horšie je to podľa neho po zotmení, keď vodič poriadne nevidí, kde sú jamy a kde stojí voda.

Štvorprúdovú cestu medzi Novákmi a Prievidzou vybudovali v osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď začala ťažba uhlia pod Košom. Odvtedy neprešla rozsiahlejšou rekonštrukciou.

V posledných rokoch sa o jej oprave hovorí častejšie. Zaradená bola napríklad medzi dvadsať ciest, ktoré mali byť obnovené v Trenčianskom a Žilinskom kraji. Dokonca už bol vyhlásený aj tender na stavebné práce, nakoniec ho však zrušili.

Nádejný budúci rok

O výraznej úprave cesty sa hovorí aj v súvislosti s požiadavkou mnohých vodičov, aby na nej bola zvýšená maximálna rýchlosť z deväťdesiatky aspoň na sto kilometrov za hodinu. Krajský dopravný inšpektorát v Trenčíne už dávnejšie s takýmto zvýšením rýchlosti súhlasí, podmieňuje ho však viacerými úpravami na vozovke.

Požaduje odstránenie priečnych a pozdĺžnych nerovností, to znamená súvislú obnovu krytu vozovky, doplnenie dopravných ostrovčekov na križovatkách, obnovu a doplnenie zvislého a vodorovného dopravného značenia a zvodidiel, vrátane odstránenia prejazdov v strednom deliacom páse a pevných prekážok. Požaduje tiež, aby na túto vozovku nemali prístup cyklisti, chodci a pomalé vozidlá.

Vlani Slovenská správa ciest informovala, že na modernizáciu cesty medzi Novákmi a Prievidzou neboli schválené peniaze. Prekvapujúce bolo vyjadrenie, že cestári nemali v schválenom pláne modernizáciu štvorpruhu medzi dvomi hornonitrianskymi mestami.

Najnovšie vyjadrenia Slovenskej správy ciest už vyznievajú optimistickejšie.

„Úsek cesty je zaradený na rozsiahlu opravu v projekte 'I/50 Nováky – Prievidza (Banská)'. Predpokladáme, že práce by mohli začať v roku 2015,“ informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.

Kým začne rekonštrukcia, žiada vodičov, aby „rešpektovali súčasné prípadne budúce zvislé dopravné značenie upozorňujúce na aktuálny stav vozovky.“

Či budú opravy na ceste také rozsiahle, že bude možné zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť na stovku, zatiaľ jasné nie je.

Pri jazde v daždi hrozí aquaplaning

Keď prší veľmi dlho alebo prudko, na cestách sa hromadí voda, a vzniká nebezpečenstvo - aquaplaning. Ten pretrváva aj dlho po daždi, ak zostanú na ceste dlhé vodné kaluže, alebo pozdĺžne žľaby naplnené vodou. Pritom treba zdôrazniť, že aquaplaning hrozí aj moderným a rýchlym automobilom.

Počas jazdy po ceste pokrytej vrstvou vody musia pneumatiky zo svojich dotykových plôch odčerpávať pomerne značné množstvo vody, aby sa dostali do priameho kontaktu s povrchom cesty. Pri malej rýchlosti majú pneumatiky dosť času na to, aby si neustále obnovovali kontakt s cestou. Po prekročení určitej rýchlosti však už pneumatiky nestačia vytláčať vodu spod svojich dotykových plôch. Pod pneumatiky sa začne vsúvať vodný klin, ktorý ich zdvíha od zeme. Tým pneumatiky strácajú kontakt s cestou a začínajú sa šmýkať po vrstve vody - vzniká aquaplaning. Pneumatiky v tomto stave už prakticky nie sú schopné prenášať takmer žiadne brzdiace, hnacie ani bočné sily. Po stlačení brzdového pedálu sa kolesá hneď zablokujú a nebrzdia. Po pridaní plynu sa začnú kolesá prešmýkavať. Automobil prestáva reagovať na pohyb volantu. Vozidlo sa stáva neovládateľným. Zlý pocit v automobile pripomína jazdu na ľade.

Čím je na ceste viac vody, tým pri nižšej rýchlosti vzniká aquaplaning. Niekedy to môže byť aj pri rýchlosti 60 až 70 km/h. Dôležitú úlohu tu majú aj pneumatiky. Čím sú širšie, a čím majú menej hlbokých a širokých drážok v dotykovej ploche, tým viac sú náchylné na aquaplaning. Nebezpečné je jazdiť so značne opotrebenými pneumatikami ak výška ich dezénu klesne pod 3 mm.

Najbezpečnejšie je včas pred dosiahnutím miesta, kde sa môže vyskytnúť aquaplaning, preventívne znížiť rýchlosť jazdy. Osobitný pozor si dávame pred vjazdom do zákruty, lebo tam by šmyk z aquaplaningu vyniesol vozidlo von zo zákruty. Dobre je ešte pripomenúť, že vplyvom vodného filmu na brzdových kotúčoch sa znižuje účinnosť bŕzd. Preto treba skôr začať brzdiť.

sme.sk

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Home (ale aj) Office
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 110
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 19 889
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 131
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 119
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 764
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 054
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 622
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 102
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 967
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Darček pre čitateľov v najbližšom vydaní MY Hornonitrianskych novín

Vydanie prílohy v mimoriadnom náklade plnej tajničiek, krížoviek, sudoku, zábavného čítania a kvalitného obsahu podporili firmy a samosprávy.

Ilustračné foto.

V Prievidzi začali s čistením uličných vpustov

Mesto tak chce predísť zdržiavaniu vody na komunikáciách.

Kanalizačné vpuste by sa mali čistiť aspoň raz za rok.

Dolné Vestenice plánujú zrekonštruovať čistiareň odpadových vôd

Obec Dolné Vestenice (okres Prievidza) plánuje zabezpečiť rekonštrukciu miestnej čistiarne odpadových vôd (ČOV), ako i zvýšiť jej kapacitu.

Mestský úrad v Handlovej zatvorili. Ponuky práce budú hlásiť zdarma

Obyvatelia si budú môcť svoje úradné záležitosti vybaviť telefonicky alebo emailom.

mestský úrad Handlová

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

V Nitre pribudli hospitalizovaní aj mŕtvi. Ohniská na Borovej stráži polícia

Viac ako dve tretiny reprofilizovaných lôžok pre COVID pacientov sú obsadené. Vytvoria ďalšie.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?