Rozsiahlu opravu štvorprúdovky plánujú cestári na budúci rok

Nedostatky na ceste medzi Novákmi a Prievidzou sa nepriaznivo prejavujú hlavne počas dažďa.

Cesta medzi Prievidzou a Novákmi by sa mala dočkať opravy.Cesta medzi Prievidzou a Novákmi by sa mala dočkať opravy. (Zdroj: MARIÁN KUCMAN)

NOVÁKY. Štvorprúdová, široká a predsa nebezpečná. Taká je podľa viacerých vodičov cesta medzi Prievidzou a Novákmi. Opatrnosť na nej je nutná hlavne pri daždi, pretože vo vyjazdených žľaboch sa hromadí voda.

Kým ešte vlani sa zdalo, že Slovenská správa ciest sa tak skoro do opravy štvoprúdovky nepustí, teraz je nádej, že sa tak stane už na budúci rok.

Životu nebezpečná

Počas daždivého leta sme zaznamenali niekoľko sťažností na zlú kvalitu cesty medzi Prievidzou a Novákmi. Po posledných daždivých dňoch sa kritika objavila opäť.

„Jazdiť po štvorprúdovke medzi Novákmi a Prievidzou v daždi je životu nebezpečné,“ hnevá sa podnikateľ, ktorý ňou prechádza denne aj niekoľkokrát.

Hovorí, že „vo vyjazdených pruhoch stojí voda, k tomu rôzne nerovnosti v asfalte, takže mám obavu, aby som nedostal šmyk. Neviem, kadiaľ mám z autom ísť, či vo vyjazdených koľajách alebo mimo nich, čo je bezpečnejšie. Deväťdesiatkou sa tadiaľ v daždi určite nedá jazdiť.“

Ešte horšie je to podľa neho po zotmení, keď vodič poriadne nevidí, kde sú jamy a kde stojí voda.

Štvorprúdovú cestu medzi Novákmi a Prievidzou vybudovali v osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď začala ťažba uhlia pod Košom. Odvtedy neprešla rozsiahlejšou rekonštrukciou.

V posledných rokoch sa o jej oprave hovorí častejšie. Zaradená bola napríklad medzi dvadsať ciest, ktoré mali byť obnovené v Trenčianskom a Žilinskom kraji. Dokonca už bol vyhlásený aj tender na stavebné práce, nakoniec ho však zrušili.

Nádejný budúci rok

O výraznej úprave cesty sa hovorí aj v súvislosti s požiadavkou mnohých vodičov, aby na nej bola zvýšená maximálna rýchlosť z deväťdesiatky aspoň na sto kilometrov za hodinu. Krajský dopravný inšpektorát v Trenčíne už dávnejšie s takýmto zvýšením rýchlosti súhlasí, podmieňuje ho však viacerými úpravami na vozovke.

Požaduje odstránenie priečnych a pozdĺžnych nerovností, to znamená súvislú obnovu krytu vozovky, doplnenie dopravných ostrovčekov na križovatkách, obnovu a doplnenie zvislého a vodorovného dopravného značenia a zvodidiel, vrátane odstránenia prejazdov v strednom deliacom páse a pevných prekážok. Požaduje tiež, aby na túto vozovku nemali prístup cyklisti, chodci a pomalé vozidlá.

Vlani Slovenská správa ciest informovala, že na modernizáciu cesty medzi Novákmi a Prievidzou neboli schválené peniaze. Prekvapujúce bolo vyjadrenie, že cestári nemali v schválenom pláne modernizáciu štvorpruhu medzi dvomi hornonitrianskymi mestami.

Najnovšie vyjadrenia Slovenskej správy ciest už vyznievajú optimistickejšie.

„Úsek cesty je zaradený na rozsiahlu opravu v projekte 'I/50 Nováky – Prievidza (Banská)'. Predpokladáme, že práce by mohli začať v roku 2015,“ informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.

Kým začne rekonštrukcia, žiada vodičov, aby „rešpektovali súčasné prípadne budúce zvislé dopravné značenie upozorňujúce na aktuálny stav vozovky.“

Či budú opravy na ceste také rozsiahle, že bude možné zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť na stovku, zatiaľ jasné nie je.

Pri jazde v daždi hrozí aquaplaning

Keď prší veľmi dlho alebo prudko, na cestách sa hromadí voda, a vzniká nebezpečenstvo - aquaplaning. Ten pretrváva aj dlho po daždi, ak zostanú na ceste dlhé vodné kaluže, alebo pozdĺžne žľaby naplnené vodou. Pritom treba zdôrazniť, že aquaplaning hrozí aj moderným a rýchlym automobilom.

Počas jazdy po ceste pokrytej vrstvou vody musia pneumatiky zo svojich dotykových plôch odčerpávať pomerne značné množstvo vody, aby sa dostali do priameho kontaktu s povrchom cesty. Pri malej rýchlosti majú pneumatiky dosť času na to, aby si neustále obnovovali kontakt s cestou. Po prekročení určitej rýchlosti však už pneumatiky nestačia vytláčať vodu spod svojich dotykových plôch. Pod pneumatiky sa začne vsúvať vodný klin, ktorý ich zdvíha od zeme. Tým pneumatiky strácajú kontakt s cestou a začínajú sa šmýkať po vrstve vody - vzniká aquaplaning. Pneumatiky v tomto stave už prakticky nie sú schopné prenášať takmer žiadne brzdiace, hnacie ani bočné sily. Po stlačení brzdového pedálu sa kolesá hneď zablokujú a nebrzdia. Po pridaní plynu sa začnú kolesá prešmýkavať. Automobil prestáva reagovať na pohyb volantu. Vozidlo sa stáva neovládateľným. Zlý pocit v automobile pripomína jazdu na ľade.

Čím je na ceste viac vody, tým pri nižšej rýchlosti vzniká aquaplaning. Niekedy to môže byť aj pri rýchlosti 60 až 70 km/h. Dôležitú úlohu tu majú aj pneumatiky. Čím sú širšie, a čím majú menej hlbokých a širokých drážok v dotykovej ploche, tým viac sú náchylné na aquaplaning. Nebezpečné je jazdiť so značne opotrebenými pneumatikami ak výška ich dezénu klesne pod 3 mm.

Najbezpečnejšie je včas pred dosiahnutím miesta, kde sa môže vyskytnúť aquaplaning, preventívne znížiť rýchlosť jazdy. Osobitný pozor si dávame pred vjazdom do zákruty, lebo tam by šmyk z aquaplaningu vyniesol vozidlo von zo zákruty. Dobre je ešte pripomenúť, že vplyvom vodného filmu na brzdových kotúčoch sa znižuje účinnosť bŕzd. Preto treba skôr začať brzdiť.

sme.sk

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 984
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 945
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 977
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 528
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 459
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 967
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 456
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 563
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 661
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 464
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 594
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 385
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 358
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

V Handlovskej doline si uctili prácu učiteľov slávnostným galaprogramom a udelením mikroregionálnych cien Vynikajúci pedagóg a Top pedagóg.

Mesto Prievidza a obce handlovskej doliny pedagógom za ich prácu a aktivity nad rámec bežného vyučovania každoročne udeľujú uznania.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


V stredu 20. marca 2024 sa uskutočnil ďalší zo sérií kontrolných dní primátorky.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 563
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 661
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 464
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 594
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 385
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 358
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu