Rozsiahlu opravu štvorprúdovky plánujú cestári na budúci rok

Nedostatky na ceste medzi Novákmi a Prievidzou sa nepriaznivo prejavujú hlavne počas dažďa.

Cesta medzi Prievidzou a Novákmi by sa mala dočkať opravy.Cesta medzi Prievidzou a Novákmi by sa mala dočkať opravy. (Zdroj: MARIÁN KUCMAN)

NOVÁKY. Štvorprúdová, široká a predsa nebezpečná. Taká je podľa viacerých vodičov cesta medzi Prievidzou a Novákmi. Opatrnosť na nej je nutná hlavne pri daždi, pretože vo vyjazdených žľaboch sa hromadí voda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým ešte vlani sa zdalo, že Slovenská správa ciest sa tak skoro do opravy štvoprúdovky nepustí, teraz je nádej, že sa tak stane už na budúci rok.

Životu nebezpečná

Počas daždivého leta sme zaznamenali niekoľko sťažností na zlú kvalitu cesty medzi Prievidzou a Novákmi. Po posledných daždivých dňoch sa kritika objavila opäť.

„Jazdiť po štvorprúdovke medzi Novákmi a Prievidzou v daždi je životu nebezpečné,“ hnevá sa podnikateľ, ktorý ňou prechádza denne aj niekoľkokrát.

Hovorí, že „vo vyjazdených pruhoch stojí voda, k tomu rôzne nerovnosti v asfalte, takže mám obavu, aby som nedostal šmyk. Neviem, kadiaľ mám z autom ísť, či vo vyjazdených koľajách alebo mimo nich, čo je bezpečnejšie. Deväťdesiatkou sa tadiaľ v daždi určite nedá jazdiť.“

Ešte horšie je to podľa neho po zotmení, keď vodič poriadne nevidí, kde sú jamy a kde stojí voda.

Štvorprúdovú cestu medzi Novákmi a Prievidzou vybudovali v osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď začala ťažba uhlia pod Košom. Odvtedy neprešla rozsiahlejšou rekonštrukciou.

V posledných rokoch sa o jej oprave hovorí častejšie. Zaradená bola napríklad medzi dvadsať ciest, ktoré mali byť obnovené v Trenčianskom a Žilinskom kraji. Dokonca už bol vyhlásený aj tender na stavebné práce, nakoniec ho však zrušili.

Nádejný budúci rok

O výraznej úprave cesty sa hovorí aj v súvislosti s požiadavkou mnohých vodičov, aby na nej bola zvýšená maximálna rýchlosť z deväťdesiatky aspoň na sto kilometrov za hodinu. Krajský dopravný inšpektorát v Trenčíne už dávnejšie s takýmto zvýšením rýchlosti súhlasí, podmieňuje ho však viacerými úpravami na vozovke.

Požaduje odstránenie priečnych a pozdĺžnych nerovností, to znamená súvislú obnovu krytu vozovky, doplnenie dopravných ostrovčekov na križovatkách, obnovu a doplnenie zvislého a vodorovného dopravného značenia a zvodidiel, vrátane odstránenia prejazdov v strednom deliacom páse a pevných prekážok. Požaduje tiež, aby na túto vozovku nemali prístup cyklisti, chodci a pomalé vozidlá.

Vlani Slovenská správa ciest informovala, že na modernizáciu cesty medzi Novákmi a Prievidzou neboli schválené peniaze. Prekvapujúce bolo vyjadrenie, že cestári nemali v schválenom pláne modernizáciu štvorpruhu medzi dvomi hornonitrianskymi mestami.

Najnovšie vyjadrenia Slovenskej správy ciest už vyznievajú optimistickejšie.

„Úsek cesty je zaradený na rozsiahlu opravu v projekte 'I/50 Nováky – Prievidza (Banská)'. Predpokladáme, že práce by mohli začať v roku 2015,“ informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.

Kým začne rekonštrukcia, žiada vodičov, aby „rešpektovali súčasné prípadne budúce zvislé dopravné značenie upozorňujúce na aktuálny stav vozovky.“

Či budú opravy na ceste také rozsiahle, že bude možné zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť na stovku, zatiaľ jasné nie je.

Pri jazde v daždi hrozí aquaplaning

Keď prší veľmi dlho alebo prudko, na cestách sa hromadí voda, a vzniká nebezpečenstvo - aquaplaning. Ten pretrváva aj dlho po daždi, ak zostanú na ceste dlhé vodné kaluže, alebo pozdĺžne žľaby naplnené vodou. Pritom treba zdôrazniť, že aquaplaning hrozí aj moderným a rýchlym automobilom.

Počas jazdy po ceste pokrytej vrstvou vody musia pneumatiky zo svojich dotykových plôch odčerpávať pomerne značné množstvo vody, aby sa dostali do priameho kontaktu s povrchom cesty. Pri malej rýchlosti majú pneumatiky dosť času na to, aby si neustále obnovovali kontakt s cestou. Po prekročení určitej rýchlosti však už pneumatiky nestačia vytláčať vodu spod svojich dotykových plôch. Pod pneumatiky sa začne vsúvať vodný klin, ktorý ich zdvíha od zeme. Tým pneumatiky strácajú kontakt s cestou a začínajú sa šmýkať po vrstve vody - vzniká aquaplaning. Pneumatiky v tomto stave už prakticky nie sú schopné prenášať takmer žiadne brzdiace, hnacie ani bočné sily. Po stlačení brzdového pedálu sa kolesá hneď zablokujú a nebrzdia. Po pridaní plynu sa začnú kolesá prešmýkavať. Automobil prestáva reagovať na pohyb volantu. Vozidlo sa stáva neovládateľným. Zlý pocit v automobile pripomína jazdu na ľade.

Čím je na ceste viac vody, tým pri nižšej rýchlosti vzniká aquaplaning. Niekedy to môže byť aj pri rýchlosti 60 až 70 km/h. Dôležitú úlohu tu majú aj pneumatiky. Čím sú širšie, a čím majú menej hlbokých a širokých drážok v dotykovej ploche, tým viac sú náchylné na aquaplaning. Nebezpečné je jazdiť so značne opotrebenými pneumatikami ak výška ich dezénu klesne pod 3 mm.

Najbezpečnejšie je včas pred dosiahnutím miesta, kde sa môže vyskytnúť aquaplaning, preventívne znížiť rýchlosť jazdy. Osobitný pozor si dávame pred vjazdom do zákruty, lebo tam by šmyk z aquaplaningu vyniesol vozidlo von zo zákruty. Dobre je ešte pripomenúť, že vplyvom vodného filmu na brzdových kotúčoch sa znižuje účinnosť bŕzd. Preto treba skôr začať brzdiť.

sme.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 179
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 916
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 446
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 152
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 725
  6. Plátené tašky a opakované použitie 2 663
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 305
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 121
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  3. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  4. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  5. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  6. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  7. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 33 320
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 453
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 584
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 591
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 784
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 641
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 154
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  3. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  4. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  5. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  6. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  7. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  8. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 33 320
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 23 453
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 584
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 591
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 784
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 641
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 788
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 154
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu