NOVÁKY. Štvorprúdová, široká a predsa nebezpečná. Taká je podľa viacerých vodičov cesta medzi Prievidzou a Novákmi. Opatrnosť na nej je nutná hlavne pri daždi, pretože vo vyjazdených žľaboch sa hromadí voda.
Kým ešte vlani sa zdalo, že Slovenská správa ciest sa tak skoro do opravy štvoprúdovky nepustí, teraz je nádej, že sa tak stane už na budúci rok.
Životu nebezpečná
Počas daždivého leta sme zaznamenali niekoľko sťažností na zlú kvalitu cesty medzi Prievidzou a Novákmi. Po posledných daždivých dňoch sa kritika objavila opäť.
„Jazdiť po štvorprúdovke medzi Novákmi a Prievidzou v daždi je životu nebezpečné,“ hnevá sa podnikateľ, ktorý ňou prechádza denne aj niekoľkokrát.
Hovorí, že „vo vyjazdených pruhoch stojí voda, k tomu rôzne nerovnosti v asfalte, takže mám obavu, aby som nedostal šmyk. Neviem, kadiaľ mám z autom ísť, či vo vyjazdených koľajách alebo mimo nich, čo je bezpečnejšie. Deväťdesiatkou sa tadiaľ v daždi určite nedá jazdiť.“
Ešte horšie je to podľa neho po zotmení, keď vodič poriadne nevidí, kde sú jamy a kde stojí voda.
Štvorprúdovú cestu medzi Novákmi a Prievidzou vybudovali v osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď začala ťažba uhlia pod Košom. Odvtedy neprešla rozsiahlejšou rekonštrukciou.
V posledných rokoch sa o jej oprave hovorí častejšie. Zaradená bola napríklad medzi dvadsať ciest, ktoré mali byť obnovené v Trenčianskom a Žilinskom kraji. Dokonca už bol vyhlásený aj tender na stavebné práce, nakoniec ho však zrušili.
Nádejný budúci rok
O výraznej úprave cesty sa hovorí aj v súvislosti s požiadavkou mnohých vodičov, aby na nej bola zvýšená maximálna rýchlosť z deväťdesiatky aspoň na sto kilometrov za hodinu. Krajský dopravný inšpektorát v Trenčíne už dávnejšie s takýmto zvýšením rýchlosti súhlasí, podmieňuje ho však viacerými úpravami na vozovke.
Požaduje odstránenie priečnych a pozdĺžnych nerovností, to znamená súvislú obnovu krytu vozovky, doplnenie dopravných ostrovčekov na križovatkách, obnovu a doplnenie zvislého a vodorovného dopravného značenia a zvodidiel, vrátane odstránenia prejazdov v strednom deliacom páse a pevných prekážok. Požaduje tiež, aby na túto vozovku nemali prístup cyklisti, chodci a pomalé vozidlá.
Vlani Slovenská správa ciest informovala, že na modernizáciu cesty medzi Novákmi a Prievidzou neboli schválené peniaze. Prekvapujúce bolo vyjadrenie, že cestári nemali v schválenom pláne modernizáciu štvorpruhu medzi dvomi hornonitrianskymi mestami.
Najnovšie vyjadrenia Slovenskej správy ciest už vyznievajú optimistickejšie.
„Úsek cesty je zaradený na rozsiahlu opravu v projekte 'I/50 Nováky – Prievidza (Banská)'. Predpokladáme, že práce by mohli začať v roku 2015,“ informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.
Kým začne rekonštrukcia, žiada vodičov, aby „rešpektovali súčasné prípadne budúce zvislé dopravné značenie upozorňujúce na aktuálny stav vozovky.“
Či budú opravy na ceste také rozsiahle, že bude možné zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť na stovku, zatiaľ jasné nie je.
Pri jazde v daždi hrozí aquaplaning
Keď prší veľmi dlho alebo prudko, na cestách sa hromadí voda, a vzniká nebezpečenstvo - aquaplaning. Ten pretrváva aj dlho po daždi, ak zostanú na ceste dlhé vodné kaluže, alebo pozdĺžne žľaby naplnené vodou. Pritom treba zdôrazniť, že aquaplaning hrozí aj moderným a rýchlym automobilom.
Počas jazdy po ceste pokrytej vrstvou vody musia pneumatiky zo svojich dotykových plôch odčerpávať pomerne značné množstvo vody, aby sa dostali do priameho kontaktu s povrchom cesty. Pri malej rýchlosti majú pneumatiky dosť času na to, aby si neustále obnovovali kontakt s cestou. Po prekročení určitej rýchlosti však už pneumatiky nestačia vytláčať vodu spod svojich dotykových plôch. Pod pneumatiky sa začne vsúvať vodný klin, ktorý ich zdvíha od zeme. Tým pneumatiky strácajú kontakt s cestou a začínajú sa šmýkať po vrstve vody - vzniká aquaplaning. Pneumatiky v tomto stave už prakticky nie sú schopné prenášať takmer žiadne brzdiace, hnacie ani bočné sily. Po stlačení brzdového pedálu sa kolesá hneď zablokujú a nebrzdia. Po pridaní plynu sa začnú kolesá prešmýkavať. Automobil prestáva reagovať na pohyb volantu. Vozidlo sa stáva neovládateľným. Zlý pocit v automobile pripomína jazdu na ľade.
Čím je na ceste viac vody, tým pri nižšej rýchlosti vzniká aquaplaning. Niekedy to môže byť aj pri rýchlosti 60 až 70 km/h. Dôležitú úlohu tu majú aj pneumatiky. Čím sú širšie, a čím majú menej hlbokých a širokých drážok v dotykovej ploche, tým viac sú náchylné na aquaplaning. Nebezpečné je jazdiť so značne opotrebenými pneumatikami ak výška ich dezénu klesne pod 3 mm.
Najbezpečnejšie je včas pred dosiahnutím miesta, kde sa môže vyskytnúť aquaplaning, preventívne znížiť rýchlosť jazdy. Osobitný pozor si dávame pred vjazdom do zákruty, lebo tam by šmyk z aquaplaningu vyniesol vozidlo von zo zákruty. Dobre je ešte pripomenúť, že vplyvom vodného filmu na brzdových kotúčoch sa znižuje účinnosť bŕzd. Preto treba skôr začať brzdiť.
sme.sk