Tlačenica v autobuse? Chýbajú na ňu cestujúci

Mnohí obyvatelia hornej Nitry cestujú do práce autami, čoraz obľúbenejšie sú aj bicykle.

V prímestskej doprave je v nich z roka na rok menej cestujúcich.V prímestskej doprave je v nich z roka na rok menej cestujúcich. (Zdroj: MARIÁN KUCMAN)

HORNÁ NITRA. Prímestská autobusová doprava na hornej Nitre neustále prichádza o cestujúcich. Dôvodov je viacero, najvýraznejšie sú rozmach individuálnej osobnej dopravy a pokles počtu žiakov v školách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prímestskú autobusovú dopravu dotuje Trenčiansky kraj. Za minulý rok dal na ňu Slovenskej autobusovej doprave Prievidza, ktorá zabezpečuje prímestskú dopravu v okresoch Prievidza, Partizánske a Bánovce nad Bebravou približne 6 miliónov eur.

Spoločne v aute

Pred približne dvadsiatimi rokmi boli prímestské autobusy v ranných a popoludňajších hodinách preplnené. Odvtedy výrazne ubudlo žiakov v stredných školách, mnoho ľudí nemá zamestnanie a aj pracovný čas vo firmách je oproti minulosti rozmanitý.

Skupinka Prievidžanov denne dochádza za prácou do Zemianskych Kostolian v jednom osobnom aute. Pochvaľujú si to, pretože cestujú pohodlne a tvrdia, že je to aj lacnejšie ako autobus.

Skúsenosti so spoločným cestovaním do práce v aute má aj Handlovčanka, ktorá kedysi pracovala v inštitúcii v Prievidzi.

„Boli sme kolegovia, spoločne sme v práci začínali aj končili, takže nám to vyhovovalo. Oplatilo sa to aj finančne,“ spomenula Handlovčanka.

Obľúbeným dopravným prostriedkom mnohých Hornonitranov je pri ceste do práce v letných mesiacoch bicykel.

Prímestské autobusy vyprázdňujú neustále aj malí prepravcovia, ktorí vozia cestujúcich v deväťmiestnych vozidlách.

Vplyv počasia

„Ľudia sa určite nemôžu sťažovať na kvalitu cestovania v autobusoch,“ hovorí generálny riaditeľ SAD Prievidza Michal Danko.

Pripomenul, že za posledné roky obnovili vozový park, takže autobusy sú moderné, spoľahlivé a klimatizované. Ani to však podľa Danka nezastavilo úbytok cestujúcich, ktorý je každoročne približne päťpercentný.

„Samozrejme nás to neteší. Zaujímavé však je, že krajiny v západnej Európe sa k verejnej doprave vracajú. Môže sa to v budúcnosti stať aj u nás, pretože cesty budú autami čoraz viac zahltené, chýbať budú parkovacie miesta a úlohu môže zohrať aj cena ropy,“ predpokladá Danko.

Na počty cestujúcich v prímestských autobusoch má vplyv aj počasie. Potvrdila to vlaňajšia tuhá zima, keď v SAD Prievidza zaznamenali viac cestujúcich vo februári a marci.

„Harmoniky“ vymizli

Kraj platí za verejnú dopravu, rozhoduje o jej rozsahu a fungovaní. V súčasnosti SAD Prievidza robí s prímestskými autobusmi v troch okresoch asi osem miliónov kilometrov.

„Robíme na objednávku Trenčianskeho kraja. Každoročne prehodnocujeme počty kilometrov, naposledy sme navrhli ich zníženie o dve a pol percenta. Vzhľadom na znižujúci sa počet cestujúcich je to primerané. Ľudia sa určite nemusia báť, že by sme drasticky začali rušiť spoje,“ ubezpečuje Danko.

V Prievidzskom okrese sú v súčasnosti pokryté autobusmi všetky mestá a obce. Spoje do nich chodia nielen počas pracovného týždňa, ale aj cez víkend, čo v niektorých slovenských regiónoch nie je bežné.

Spoje z obcí chodia predovšetkým ráno, keď idú ľudia do práce a do škôl, hustejšie spoje sú zas popoludní z miest do obcí.

„Firmy a podniky už nemajú rovnako stanovený pracovný čas ako kedysi, preto sa ťažšie zostavujú cestovné poriadky,“ poznamenal generálny riaditeľ SAD Prievidza.

Oproti minulosti sa zmenili aj typy autobusov. Kĺbové autobusy, známe ako „harmoniky“, už vidieť občas len smerom z Prievidze do Kanianky či Novák. Skôr sa objavujú autobusy menšie, pre tridsaťpäť cestujúcich.

Napriek problémom, ktoré má prímestská doprava, Danko verí, že má budúcnosť.

„Otázne je, aký bude mať rozsah. Určite nebude toľko spojov ako pred desiatimi či dvadsiatimi rokmi, pretože štýl života ľudí sa zmenil,“ zdôraznil.

Nevylučuje, že v budúcnosti by mohol byť v prímestských autobusoch prístupný internet tak, ako je to už v mestskej doprave.

Zastávky a cestovné poriadky

K cestovným poriadkom prímestskej autobusovej dopravy sa môžu vyjadrovať aj obce. Svoje požiadavky zasielajú na vyšší územný celok.

Obce sa starajú aj o zastávky, SAD Prievidza má na starosti označenia zastávok a cestovné poriadky na nich. Tie sú neustále terčom vandalov, ktorí ich strhávajú.

„Pokiaľ niekde nie je cestovný poriadok, treba nám to nahlásiť, zabezpečíme nový,“ ubezpečil generálny riaditeľ SAD Prievidza Michal Danko. Dodal, že cestovné poriadky sú prístupné aj na webovej stránke SAD Prievidza, takže aj obce si ich môžu vytlačiť a umiestniť na zastávku.

(mak)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Zvládli by ste za volantom šmyk? Inštruktor hovorí, čo chýba dnešným vodičom
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 213
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 101
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 365
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 034
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 762
  6. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 667
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 483
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 043
  1. Patrik Zimáni: Cestovné poistenie AXA
  2. Štefan Šturdzík: Keď do pekla , tak na veľkom bielom koni !!
  3. Aleksander Prętnicki: Zakliata nad Váhom
  4. Timotej Opálek: Damon Albarn & Africa Express - Budapešť / Müpa
  5. Martin Fronk: Z kaštieľa sklad zemiakov. Renesančný skvost v (ne)službách času
  6. Timotej Opálek: Morrissey - Viedeň / Gasometer
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Irena Šimuneková: Chytila jsem na pasece motýlka...
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 535
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 563
  3. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 13 274
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 376
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 9 228
  6. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 8 661
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 958
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 081
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

  1. Patrik Zimáni: Cestovné poistenie AXA
  2. Štefan Šturdzík: Keď do pekla , tak na veľkom bielom koni !!
  3. Aleksander Prętnicki: Zakliata nad Váhom
  4. Timotej Opálek: Damon Albarn & Africa Express - Budapešť / Müpa
  5. Martin Fronk: Z kaštieľa sklad zemiakov. Renesančný skvost v (ne)službách času
  6. Timotej Opálek: Morrissey - Viedeň / Gasometer
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Irena Šimuneková: Chytila jsem na pasece motýlka...
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 535
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 563
  3. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 13 274
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 376
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 9 228
  6. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 8 661
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 958
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 081
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu