Tlačenica v autobuse? Chýbajú na ňu cestujúci

Mnohí obyvatelia hornej Nitry cestujú do práce autami, čoraz obľúbenejšie sú aj bicykle.

V prímestskej doprave je v nich z roka na rok menej cestujúcich.V prímestskej doprave je v nich z roka na rok menej cestujúcich. (Zdroj: MARIÁN KUCMAN)

HORNÁ NITRA. Prímestská autobusová doprava na hornej Nitre neustále prichádza o cestujúcich. Dôvodov je viacero, najvýraznejšie sú rozmach individuálnej osobnej dopravy a pokles počtu žiakov v školách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prímestskú autobusovú dopravu dotuje Trenčiansky kraj. Za minulý rok dal na ňu Slovenskej autobusovej doprave Prievidza, ktorá zabezpečuje prímestskú dopravu v okresoch Prievidza, Partizánske a Bánovce nad Bebravou približne 6 miliónov eur.

Spoločne v aute

Pred približne dvadsiatimi rokmi boli prímestské autobusy v ranných a popoludňajších hodinách preplnené. Odvtedy výrazne ubudlo žiakov v stredných školách, mnoho ľudí nemá zamestnanie a aj pracovný čas vo firmách je oproti minulosti rozmanitý.

Skupinka Prievidžanov denne dochádza za prácou do Zemianskych Kostolian v jednom osobnom aute. Pochvaľujú si to, pretože cestujú pohodlne a tvrdia, že je to aj lacnejšie ako autobus.

Skúsenosti so spoločným cestovaním do práce v aute má aj Handlovčanka, ktorá kedysi pracovala v inštitúcii v Prievidzi.

„Boli sme kolegovia, spoločne sme v práci začínali aj končili, takže nám to vyhovovalo. Oplatilo sa to aj finančne,“ spomenula Handlovčanka.

Obľúbeným dopravným prostriedkom mnohých Hornonitranov je pri ceste do práce v letných mesiacoch bicykel.

Prímestské autobusy vyprázdňujú neustále aj malí prepravcovia, ktorí vozia cestujúcich v deväťmiestnych vozidlách.

Vplyv počasia

„Ľudia sa určite nemôžu sťažovať na kvalitu cestovania v autobusoch,“ hovorí generálny riaditeľ SAD Prievidza Michal Danko.

Pripomenul, že za posledné roky obnovili vozový park, takže autobusy sú moderné, spoľahlivé a klimatizované. Ani to však podľa Danka nezastavilo úbytok cestujúcich, ktorý je každoročne približne päťpercentný.

„Samozrejme nás to neteší. Zaujímavé však je, že krajiny v západnej Európe sa k verejnej doprave vracajú. Môže sa to v budúcnosti stať aj u nás, pretože cesty budú autami čoraz viac zahltené, chýbať budú parkovacie miesta a úlohu môže zohrať aj cena ropy,“ predpokladá Danko.

Na počty cestujúcich v prímestských autobusoch má vplyv aj počasie. Potvrdila to vlaňajšia tuhá zima, keď v SAD Prievidza zaznamenali viac cestujúcich vo februári a marci.

„Harmoniky“ vymizli

Kraj platí za verejnú dopravu, rozhoduje o jej rozsahu a fungovaní. V súčasnosti SAD Prievidza robí s prímestskými autobusmi v troch okresoch asi osem miliónov kilometrov.

„Robíme na objednávku Trenčianskeho kraja. Každoročne prehodnocujeme počty kilometrov, naposledy sme navrhli ich zníženie o dve a pol percenta. Vzhľadom na znižujúci sa počet cestujúcich je to primerané. Ľudia sa určite nemusia báť, že by sme drasticky začali rušiť spoje,“ ubezpečuje Danko.

V Prievidzskom okrese sú v súčasnosti pokryté autobusmi všetky mestá a obce. Spoje do nich chodia nielen počas pracovného týždňa, ale aj cez víkend, čo v niektorých slovenských regiónoch nie je bežné.

Spoje z obcí chodia predovšetkým ráno, keď idú ľudia do práce a do škôl, hustejšie spoje sú zas popoludní z miest do obcí.

„Firmy a podniky už nemajú rovnako stanovený pracovný čas ako kedysi, preto sa ťažšie zostavujú cestovné poriadky,“ poznamenal generálny riaditeľ SAD Prievidza.

Oproti minulosti sa zmenili aj typy autobusov. Kĺbové autobusy, známe ako „harmoniky“, už vidieť občas len smerom z Prievidze do Kanianky či Novák. Skôr sa objavujú autobusy menšie, pre tridsaťpäť cestujúcich.

Napriek problémom, ktoré má prímestská doprava, Danko verí, že má budúcnosť.

„Otázne je, aký bude mať rozsah. Určite nebude toľko spojov ako pred desiatimi či dvadsiatimi rokmi, pretože štýl života ľudí sa zmenil,“ zdôraznil.

Nevylučuje, že v budúcnosti by mohol byť v prímestských autobusoch prístupný internet tak, ako je to už v mestskej doprave.

Zastávky a cestovné poriadky

K cestovným poriadkom prímestskej autobusovej dopravy sa môžu vyjadrovať aj obce. Svoje požiadavky zasielajú na vyšší územný celok.

Obce sa starajú aj o zastávky, SAD Prievidza má na starosti označenia zastávok a cestovné poriadky na nich. Tie sú neustále terčom vandalov, ktorí ich strhávajú.

„Pokiaľ niekde nie je cestovný poriadok, treba nám to nahlásiť, zabezpečíme nový,“ ubezpečil generálny riaditeľ SAD Prievidza Michal Danko. Dodal, že cestovné poriadky sú prístupné aj na webovej stránke SAD Prievidza, takže aj obce si ich môžu vytlačiť a umiestniť na zastávku.

(mak)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Chcela v Prešove dobrú kávu. Dnes praží pre desiatky kaviarní
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  3. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  4. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  5. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  6. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  7. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  8. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  1. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  3. LESY SR obnovili 100 km lesných ciest
  4. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  5. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  6. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  7. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  8. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 15 997
  2. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 4 004
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 781
  4. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 3 721
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 3 178
  6. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 2 792
  7. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 2 752
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 567
  1. Vladimír Bojničan: Kultúrne vojny – zákerný boj o návrat dogmatického tmárstva do demokratickej Európy a aj na naše ťažko skúšané Slovensko
  2. Vladimír Krátky: Len aby tá umelá intelegencia neklamala ... .
  3. Jana Venhartová: A opäť ten jedlý hmyz
  4. Robert Štepaník: diel 129 - rubrika: čerstvejšie než treska
  5. Jozef Stasík: Slovensko - výkladná skriňa otvorenej trhovej ekonomiky
  6. Patrik Benčík: Perpetuum mobile daňového konania
  7. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  8. Veronika Pirošík Mešková: O uvoľňovaní sa do života
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 15 982
  2. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 11 658
  3. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 635
  4. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 368
  5. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky. 5 294
  6. Martin Fronk: Maďarský Karibik 4 719
  7. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 705
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 651
  1. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  2. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  3. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  4. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  5. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  6. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  7. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  8. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Ilustračná snímka.

Sedem z deviatich okresov kraja zaznamenalo nárast ľudí bez práce.


TASR
Bojnický zámok v noci

Nebude chýbať módna prehliadka krojov.


TASR
Vanessa Šimurková

Šampionátu sa zúčastnili ďalšie štyri pretekárky KMG ARGO.


Mária Gromová
Lipová alej v Bojniciach

Práce budú trvať viac ako mesiac.


TASR
  1. Vladimír Bojničan: Kultúrne vojny – zákerný boj o návrat dogmatického tmárstva do demokratickej Európy a aj na naše ťažko skúšané Slovensko
  2. Vladimír Krátky: Len aby tá umelá intelegencia neklamala ... .
  3. Jana Venhartová: A opäť ten jedlý hmyz
  4. Robert Štepaník: diel 129 - rubrika: čerstvejšie než treska
  5. Jozef Stasík: Slovensko - výkladná skriňa otvorenej trhovej ekonomiky
  6. Patrik Benčík: Perpetuum mobile daňového konania
  7. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  8. Veronika Pirošík Mešková: O uvoľňovaní sa do života
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 15 982
  2. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 11 658
  3. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 635
  4. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 368
  5. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky. 5 294
  6. Martin Fronk: Maďarský Karibik 4 719
  7. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 705
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 651
  1. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  2. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  3. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  4. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  5. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  6. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  7. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  8. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu