Tlačenica v autobuse? Chýbajú na ňu cestujúci

Mnohí obyvatelia hornej Nitry cestujú do práce autami, čoraz obľúbenejšie sú aj bicykle.

V prímestskej doprave je v nich z roka na rok menej cestujúcich.V prímestskej doprave je v nich z roka na rok menej cestujúcich. (Zdroj: MARIÁN KUCMAN)

HORNÁ NITRA. Prímestská autobusová doprava na hornej Nitre neustále prichádza o cestujúcich. Dôvodov je viacero, najvýraznejšie sú rozmach individuálnej osobnej dopravy a pokles počtu žiakov v školách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prímestskú autobusovú dopravu dotuje Trenčiansky kraj. Za minulý rok dal na ňu Slovenskej autobusovej doprave Prievidza, ktorá zabezpečuje prímestskú dopravu v okresoch Prievidza, Partizánske a Bánovce nad Bebravou približne 6 miliónov eur.

Spoločne v aute

Pred približne dvadsiatimi rokmi boli prímestské autobusy v ranných a popoludňajších hodinách preplnené. Odvtedy výrazne ubudlo žiakov v stredných školách, mnoho ľudí nemá zamestnanie a aj pracovný čas vo firmách je oproti minulosti rozmanitý.

Skupinka Prievidžanov denne dochádza za prácou do Zemianskych Kostolian v jednom osobnom aute. Pochvaľujú si to, pretože cestujú pohodlne a tvrdia, že je to aj lacnejšie ako autobus.

Skúsenosti so spoločným cestovaním do práce v aute má aj Handlovčanka, ktorá kedysi pracovala v inštitúcii v Prievidzi.

„Boli sme kolegovia, spoločne sme v práci začínali aj končili, takže nám to vyhovovalo. Oplatilo sa to aj finančne,“ spomenula Handlovčanka.

Obľúbeným dopravným prostriedkom mnohých Hornonitranov je pri ceste do práce v letných mesiacoch bicykel.

Prímestské autobusy vyprázdňujú neustále aj malí prepravcovia, ktorí vozia cestujúcich v deväťmiestnych vozidlách.

Vplyv počasia

„Ľudia sa určite nemôžu sťažovať na kvalitu cestovania v autobusoch,“ hovorí generálny riaditeľ SAD Prievidza Michal Danko.

Pripomenul, že za posledné roky obnovili vozový park, takže autobusy sú moderné, spoľahlivé a klimatizované. Ani to však podľa Danka nezastavilo úbytok cestujúcich, ktorý je každoročne približne päťpercentný.

„Samozrejme nás to neteší. Zaujímavé však je, že krajiny v západnej Európe sa k verejnej doprave vracajú. Môže sa to v budúcnosti stať aj u nás, pretože cesty budú autami čoraz viac zahltené, chýbať budú parkovacie miesta a úlohu môže zohrať aj cena ropy,“ predpokladá Danko.

Na počty cestujúcich v prímestských autobusoch má vplyv aj počasie. Potvrdila to vlaňajšia tuhá zima, keď v SAD Prievidza zaznamenali viac cestujúcich vo februári a marci.

„Harmoniky“ vymizli

Kraj platí za verejnú dopravu, rozhoduje o jej rozsahu a fungovaní. V súčasnosti SAD Prievidza robí s prímestskými autobusmi v troch okresoch asi osem miliónov kilometrov.

„Robíme na objednávku Trenčianskeho kraja. Každoročne prehodnocujeme počty kilometrov, naposledy sme navrhli ich zníženie o dve a pol percenta. Vzhľadom na znižujúci sa počet cestujúcich je to primerané. Ľudia sa určite nemusia báť, že by sme drasticky začali rušiť spoje,“ ubezpečuje Danko.

V Prievidzskom okrese sú v súčasnosti pokryté autobusmi všetky mestá a obce. Spoje do nich chodia nielen počas pracovného týždňa, ale aj cez víkend, čo v niektorých slovenských regiónoch nie je bežné.

Spoje z obcí chodia predovšetkým ráno, keď idú ľudia do práce a do škôl, hustejšie spoje sú zas popoludní z miest do obcí.

„Firmy a podniky už nemajú rovnako stanovený pracovný čas ako kedysi, preto sa ťažšie zostavujú cestovné poriadky,“ poznamenal generálny riaditeľ SAD Prievidza.

Oproti minulosti sa zmenili aj typy autobusov. Kĺbové autobusy, známe ako „harmoniky“, už vidieť občas len smerom z Prievidze do Kanianky či Novák. Skôr sa objavujú autobusy menšie, pre tridsaťpäť cestujúcich.

Napriek problémom, ktoré má prímestská doprava, Danko verí, že má budúcnosť.

„Otázne je, aký bude mať rozsah. Určite nebude toľko spojov ako pred desiatimi či dvadsiatimi rokmi, pretože štýl života ľudí sa zmenil,“ zdôraznil.

Nevylučuje, že v budúcnosti by mohol byť v prímestských autobusoch prístupný internet tak, ako je to už v mestskej doprave.

Zastávky a cestovné poriadky

K cestovným poriadkom prímestskej autobusovej dopravy sa môžu vyjadrovať aj obce. Svoje požiadavky zasielajú na vyšší územný celok.

Obce sa starajú aj o zastávky, SAD Prievidza má na starosti označenia zastávok a cestovné poriadky na nich. Tie sú neustále terčom vandalov, ktorí ich strhávajú.

„Pokiaľ niekde nie je cestovný poriadok, treba nám to nahlásiť, zabezpečíme nový,“ ubezpečil generálny riaditeľ SAD Prievidza Michal Danko. Dodal, že cestovné poriadky sú prístupné aj na webovej stránke SAD Prievidza, takže aj obce si ich môžu vytlačiť a umiestniť na zastávku.

(mak)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  2. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  1. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  2. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  3. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  4. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  6. Apolka horí!
  7. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  8. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 119
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 5 982
  3. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 379
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 151
  5. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 132
  6. Keď sa z brigády stane kariéra 4 071
  7. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 2 928
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 1 693
  1. Rado Surovka: Vieme výsledok slovenských volieb v r.2027 ?
  2. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..?
  3. Tomáš Kuvik: Účel svätí prostriedky
  4. Ján Kušnír: Kolaps na D2 pokračuje
  5. Juraj Sališ: Krysár Alojz
  6. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (32.diel) - Kriváň
  7. Igor Vojtek: Prečo niektorí používajú YouTube na diskreditáciu, a čo z toho majú?
  8. Emil Fitoš: NASES by mala detailne vysvetliť prebiehajúce súťaže
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 138
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 15 782
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 9 709
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 7 544
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 6 349
  6. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 5 090
  7. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 4 930
  8. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 4 664
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Aj vy to poznáte? Otvoríte si ráno internet, zapnete večer správy a všade to isté. Ceny letia hore, účty za energie strašia v schránke a hypotéka nepustí.


Nové mená každý deň.


Vladimír Valovič je rodák z Handlovej.


TASR 1

Do nácviku bolo zapojených 11 figurantov.


TASR

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu