PRIEVIDZA. Blikajúce zelené svetlo na semafore je jednou z noviniek na zmodernizovanej križovatke na hlavnom cestnom ťahu v Prievidzi.
Vodičov však poteší hlavne snímanie dopravnej situácie kamerami a operatívna reakcia svetelnej signalizácie na množstvo vozidiel v jednotlivých jazdných smeroch.
Dodržali sľub
Len tri týždne, namiesto ôsmich plánovaných, trvala modernizácia svetelnej signalizácie na prvej križovatke po príjazde do Prievidze v smere od Novák. Semafory ešte zo sedemdesiatych rokov minulého storočia už boli nespoľahlivé, na križovatke bola zlá plynulosť premávky.
„Dodržali sme sľub. Peniaze, ktoré ľudia dávajú za parkovné v centre Prievidze, sme investovali do rekonštrukcie križovatky, teda do rozvoja dopravnej infraštruktúry,“ povedala primátorka Prievidze Katarína Macháčková (nezávislá).
Modernizáciu v hodnote 46-tisíc eur zabezpečovali Technické služby mesta Prievidza cez firmu, ktorá vzišla z verejného obstarávania.
„Križovatka je moderná. Digitalizovaná, spoľahlivá, má nový radič,“ vyzdvihol konateľ mestskej spoločnosti Miroslav Procháska a pokračoval: „Vďaka LED technológii sa výrazne znížila energetická náročnosť semaforov, ale hlavne sa zvýšila priepustnosť tohto dopravného uzla. Vieme to už po pár dňoch fungovania križovatky.“
Spustenie novej signalizácie minulú stredu spôsobilo v ranných hodinách komplikácie, pretože pracovníci upravovali softvér.
Kamery zabezpečia plynulejší prejazd cez križovatku. Foto: MARIÁN KUCMAN
Prednosť majú autá
Výraznou novinkou na križovatke je blikajúca zelená na semafore, asi dve až tri sekundy pred jej skončením.
„Vodiči by si mali zvyknúť, že keď zelena začne blikať, cez križovatku môžu prejsť asi už len dve vozidlá a ďalšie by mali brzdiť,“ upozornil Procháska.
Nové je aj kamerové riadenie radiča, ktorý podľa aktuálnej dopravnej situácie predlžuje alebo skracuje prejazdnosť jednotlivých jazdných pruhov. Priepustnosť križovatky je tým oveľa väčšia ako doteraz.
Pokiaľ by došlo na signalizácii k poruche, okamžite je o tom esemeskou informované servisné stredisko aj zodpovedný pracovník prievidzských technických služieb.
Zaujímavosťou je, že na semaforoch pre chodcov nie sú tlačidlá pre chodcov, ktorí chcú prejsť cez cestu.
Procháska hovorí, že je ich možné dobudovať, no zatiaľ nad tým neuvažujú, pretože križovatka nie je chodcami veľmi využívaná.
Poznamenal, že „po namontovaní tlačidiel by mohlo dochádzať k skracovaniu intervalu pre prejazdnosť vozidiel, ktoré na tejto križovatke preferujeme.“
Potrebovali policajtov
Nespoľahlivosť starej svetelnej signalizácie na križovatke potvrdil aj dopravný inžinier Okresného dopravného inšpektorátu v Prievidzi Adrián Liška.
„Pre poruchy museli čoraz častejšie riadiť dopravu policajti,“ povedal.
Plnointeligentná križovatka podľa neho zásadným spôsobom zlepší plynulosť a bezpečnosť premávky.
Blikajúca zelená
Profesor Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline si myslí, že blikajúca zelená, pokiaľ sú na ňu vodiči zvyknutí, môže doprave len pomôcť.
„Zavádzanie blikajúcej zelenej len tak, hocikde a bez toho, aby sa vodičom vysvetlilo, čo to je, asi nie je správne," povedal.
Blikajúca zelená má podľa Kasanického význam pri celoplošnom zavedení. „Je potrebné počítať s určitým časom, kým si vodiči zvyknú na odlišný systém vjazdu a opúšťania križovatky. Je potrebné už v autoškolách sa s týmto systémom oboznamovať. Až potom sa prejavia výhody tohto systému, ktoré sú nesporné."
Kasanický si myslí, že by blikajúcu zelenú mohli všetci bez problémov zvládnuť. „Je to vec hlavne disciplíny a ohľaduplnosti," dodal.
AUTO.SME.SK