PRIEVIDZA. Autobusy mestskej hromadnej dopravy v Prievidzi a Bojniciach sa z roka na rok viac vyprázdňujú. Ľudia uprednostňujú skôr pohodlie osobných áut.
Cestujúci, ktorí MHD využívajú, si však zväčša cestovanie v nej pochvaľujú.
Auto necháva v garáži
Dôchodca Anton Karáč býva v Prievidzi na Kopaničkách. V poslednom období si zvykol využívať na cestovanie mestskú hromadnú dopravu.
„Neviem, kto vymyslel, aby linka číslo 11 prechádzala aj popri farskom kostole, ale to bol skvelý nápad,“ pochválil penzista.
Vyzdvihol aj linky, ktoré jazdia k Uniklinike a do bojnickej nemocnice.
„Auto nechávam čoraz častejšie v garáži a využívam MHD. Oplatí sa mi to aj ekonomicky. Autobusy sú moderné, pekné a linky, ktoré využívam, sú naozaj skvele nastavené,“ ocenil Karáč.
Tých, ktorí uprednostňujú autobusy MHD pred osobným autom, však nie je veľa.
„Motorizácia ľudí je obrovská, a to nielen v našom regióne, ale na celom Slovensku. Ľudia mestskú dopravu opúšťajú oveľa viac ako v minulosti,“ zhodnotil generálny riaditeľ Slovenskej autobusovej dopravy Prievidza Michal Danko.
Pripomenul však, že stále sú skupiny cestujúcich, hlavne dôchodcovia, deti a ľudia s rôznymi postihnutiami, pre ktorých je mestská doprava nenahraditeľná.
„Máme nízkopodlažné autobusy, ale aj plošiny pre telesne postihnutých,“ poznamenal Danko.
Súčasné autobusy si pochvaľuje aj Zuzana Plachá, ktorá prichádza do Prievidze len občas, no MHD využíva.
„S kočiarom sa teraz nastupuje komfortne. Občas sa mi zdá, že niektoré linky by mohli jazdiť aj častejšie. Ale ak nie je nepriaznivé počasie, čakanie nie je nepríjemné,“ zdôraznila Plachá.
Cestovné ľudia chvália
Vlani sa autobusmi MHD v Prievidzi a Bojniciach prepravilo viac ako 3 milióny 608-tisíc cestujúcich. Rok predtým to bolo o približne 188-tisíc ľudí viac, v roku 2011 až o 556-tisíc viac.
Najviac cestujúcich bolo vlani v hromadnej doprave v októbri a januári, najmenej počas dvoch prázdninových mesiacov.
Linky číslo 50 a 51 sú najvyužívanejšie a preto aj prinášajú najväčšie zisky. V minulom roku to bolo takmer 59-tisíc eur. K najstratovejším patrí linka číslo 40, ktorá priniesla stratu cez 26-tisíc eur, ešte horšie, s mínusom viac ako 39-tisíc eur skončila linka osem.
„Jazdí do Hradca, Veľkej a Malej Lehôtky, čo znamená najviac odjazdených kilometrov,“ vysvetlil Danko.
Linku číslo osem využíva aj pani Mária, ktorá býva v Hradci. K frekvencii spojov pripomienky nemá.
„Ale viac sa nacestujeme, pretože autobus zachádza aj do Veľkej Lehôtky. Predlžuje sa tým čas cestovania. Preto ráno, keď potrebujem niečo stihnúť, radšej idem skorším autobusom,“ vysvetlila Mária.
Pani Eva, ktorá s ňou čakala na zastávke, podotkla, že oproti iným mestám je v Prievidzi cena lístka v MHD veľmi dobrá.
Linky asi čakajú zmeny
Na prevádzku mestskej dopravy prispievajú aj samosprávy. Za minulý rok zaplatila Prievidza 1 058 565 eur, Bojnice 39 999 eur. Obe mestá však budú musieť ešte doplácať, Bojnice cez 14-tisíc, Prievidza viac ako 87-tisíc eur.
„Strata vznikla pre pokles počtu cestujúcich. Musíme tieto peniaze zabezpečiť v prvej úprave rozpočtu,“ povedala primátorka Prievidze Katarína Macháčková.
Danko potvrdil, že s vedením okresného mesta už hovoril o zmenách v linkách MHD.
„Nie je to však jednoduchý proces. Najskôr musí prísť analýza súčasného stavu, tá nám napovie, aké máme možnosti,“ dodal.