PRIEVIDZA. Vynovené stanice, čistejšie a pohodlnejšie vlaky, viac možností pre cestujúcich. Aj to by mala priniesť novinka z dielne ministerstva dopravy, ktorá od 1. januára 2014 zavádza nové štandardy na stanice aj do vlakov.
Hlavným zámerom je zvýšiť úroveň cestovania a zlepšiť situáciu na slovenských železničných staniciach.
Ministerstvo určilo 57 staníc, na ktorých sa budú nové štandardy zavádzať prioritne. Je medzi nimi aj prievidzská.
Novinky potešia
K najzásadnejším zmenám patrí zabezpečenie osvetlenia priestorov staníc najmenej tridsať minút pred príchodom vlaku a najmenej pätnásť minút po jeho odchode. „Stanice so zavedenou pitnou alebo úžitkovou vodou musia mať okrem toho pre cestujúcich dostupné splachovacie toalety,“ informoval hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Súčasťou zmien bude aj rozdelenie nástupísk na sektory, čo má cestujúcim umožniť rýchlejšie nájsť svoj vozeň. Nové povinnosti sa týkajú aj vzhľadu exteriéru staníc. „Prevádzkovateľ bude musieť odstraňovať škvrny, hrdzu či grafiti,“ vysvetlil hovorca.
Aké konkrétne zmeny čakajú prievidzskú stanicu, zatiaľ známe nie je, oficiálny zoznam zmien, ktoré absolvuje, by mal byť hotový na jar.
Zmeny vo vlakoch
Novinky sa týkajú aj samotných vlakov. Prepravcovia musia zabezpečiť, aby teplota v interiéri vozňov nikdy neklesla pod osemnásť stupňov Celzia. Naopak počas horúčav nad tridsať stupňov budú mať cestujúci vo vlakoch vybavených klimatizáciou garantovanú teplotu o päť stupňov nižšiu ako vonku.
Železniční dopravcovia musia dbať na to, aby sa z toaliet vo vlakoch nešíril zápach a najneskôr do roka musia zabezpečiť, aby v každom vozni osobného vlaku fungovala aspoň jedna toaleta počas celej cesty.
Novinky potešia aj cyklistov. Od nového roka musí byť na každých 50 sedadiel regionálneho osobného vlaku a na každých 100 sedadiel diaľkového osobného vlaku vytvorená možnosť prepraviť bicykel.
Od roku 2015 budú mať cestujúci vo vozňoch prvej triedy vnútroštátnych rýchlikov na trati Bratislava – Žilina – Košice k dispozícii bezplatnú wifi sieť.
Niektoré zmeny vstúpili do platnosti na začiatku roka, ďalšie sú naplánované na najbližšie dva roky. V súčasnosti však prebieha sumarizácia potrieb a povinností.
Ako objasnil tlačový odbor Železníc Slovenskej republiky, v ktorých správe sú vlakové stanice, aktuálne pripravujeme analýzu personálnych, technických, technologických a finančných nárokov, ako aj presný časový harmonogram konkrétnych činností a postupov. Táto by mala byť hotová na konci prvého štvrťroka 2014.“
Čo očakávajú cestujúci?
Čitateľov sme sa spýtali, ktoré zmeny na prievidzskej stanici a vo vlakoch sú najpotrebnejšie a aké problémy považujú za najpálčivejšie.
Jozef: Vlaky sa zlepšili, tie sú úplne v poriadku. Stačilo by dať do poriadku stanicu, hlavne v nej urobiť dôstojnú čakáreň.
Miloš: Miestnosť s pokladňami na stanici by mohla byť spojená s čakárňou, malo by tam byť čisto, príjemne teplo, veľa kvetov a vkusných malieb s pohodlnými sedačkami. Občerstvenie na úrovni by nemalo chýbať. Budova by nemala stratiť historickú podstatu, čiže žiadne plastové okná a iné sterilne vyzerajúce nevkusy.
Rastislav: Prekáža mi, že o príchodoch a odchodoch vlakov informuje storočná tabuľa. Všade inde už majú elektronické tabule, kde ukazujú koľaj, nástupisko a podobne.
Janka: Chýba mi aj úschovňa batožín, ľudia by ju určite využili.
Karol: Vlaková stanica ako historická budova je v poriadku. Prievidza potrebuje novú modernú stanicu, veď súčasná si musí pamätať ešte konskú železnicu.
(jar)