.
NOVÁKY. Snaha o zavedenie stokilometrovej rýchlosti na štvorprúdovej ceste medzi Prievidzou a Novákmi sa začína meniť na nekonečný príbeh s nejasným koncom.
Vozovku vybudovali v osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď bane poddolovali pôvodnú cestu, ktorá išla cez Koš.
Na ceste, ktorá je rovnaká ako rýchlostné cesty na Slovensku, sa od začiatku jazdilo najviac deväťdesiatkou. Požiadavka na zvýšenie maximálnej rýchlosti aspoň na stovku sa objavuje už roky, no doteraz sa nič nezmenilo.
Podľa posledných informácií sa zdá, že deväťdesiatka zostane na tejto vozovke v platnosti ešte dlho.
Majú podmienky
V roku 2011 sa zdalo, že zvýšenie maximálnej rýchlosti na stovku sa stane realitou. Vtedajšie vedenie ministerstva dopravy požiadalo Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Trenčíne o preverenie možnosti zvýšenia najvyššej povolenej rýchlosti na tejto ceste.
„Úrad povolil zvýšenie rýchlosti na sto kilometrov za hodinu, stanovil však podmienky. Slovenská správa ciest Žilina pred zvýšením rýchlosti musí na tejto ceste osadiť príslušné dopravné značky, opraviť zvodidlá, výtlky a iné nerovnosti na ceste. Po tom, čo bude cesta na zvýšenie rýchlosti pripravená, motoristi sa môžu tešiť na rýchlejšie a komfortnejšie cestovanie,“ informoval pred vyše dvomi rokmi rezort dopravy.
So zvýšením rýchlosti musí súhlasiť aj Krajský dopravný inšpektorát v Prievidzi. V prípade štvorprúdovky ho dá, ale má tiež podmienky.
Požaduje odstránenie priečnych a pozdĺžnych nerovností, to znamená súvislú obnovu krytu vozovky, doplnenie dopravných ostrovčekov na križovatkách, obnovu a doplnenie zvislého a vodorovného dopravného značenia a zvodidiel, vrátane odstránenia prejazdov v strednom deliacom páse a pevných prekážok. Požaduje tiež, aby na túto vozovku nemali prístup cyklisti, chodci a pomalé vozidlá.
Kritický primátor
Pred dvomi rokmi sa výrazne za zvýšenie rýchlosti postavil primátor Novák Dušan Šimka. Kritizoval postoj polície, ktorá požaduje úpravy na vozovke.
„U nás na štvoprúdovke, ktorá je celkom v dobrom stave, platí deväťdesiatka. Rovnako ako na iných cestách, ktorá sú však v dezolátnom stave. V tomto prípade už polícii neprekáža, že jazda autom pri deväťdesiatke po rozbitej ceste je nebezpečná?“ spýtal sa Šimka.
Argumentom pre zvýšenie rýchlosti medzi Novákmi a Prievidzou je fakt, že na ceste nedochádza často k nehodám.
„Cesta by mala dopravu v tomto úseku dynamizovať a nie spomaľovať, teda slúžiť vodičom, nie policajtom na vyberanie pokút. Nie som zástancom rýchlej jazdy, ale tam, kde logický vyššia rýchlosť patrí, budem ju presadzovať,“ zdôraznil Šimka.
Nič neplánujú
Zvýšeniu rýchlosti na stovku bránia teda úpravy na štvorprúdovke, ktoré má zabezpečiť Slovenská správa ciest. Vlani v júni vyhlásila tender na stavebné práce, ktoré mali eliminovať bezpečnostné riziká na dvadsiatich dvoch úsekoch ciest I. triedy v Trenčianskom a Žilinskom kraji v dĺžke 138 kilometrov. Už koncom júna bol tender zrušený. Cestári argumentovali, že nemajú stanovisko Európskej komisie o opodstatnenosti tohto projektu, teda či môže alebo nemôže byť financovaný z eurofondov. V rámci tohto projektu mali byť vykonané aj úpravy na štvorprúdovke medzi Novákmi a Prievidzou.
Po vyše roku sme sa od hovorkyne Slovenskej správy ciest Zuzany Hromcovej dozvedeli, že „na modernizáciu úseku cesty I/50 Nováky – Prievidza neboli schválené finančné prostriedky.“
Prekvapujúce však je, že cestári o modernizácii štvorprúdovky ani v najbližšom čase ani neuvažujú.
„V súčasnosti Slovenská správa ciest nemá v schválenom pláne stavbu zabezpečujúcu rekonštrukciu alebo modernizáciu štvorpruhu medzi Novákmi a Prievidzou,“ napísala v stanovisku Hromcová.
Bez stavebných úprav, ktoré požaduje Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Trenčíne, ale aj dopravní policajti, maximálna rýchlosť na stovku zvýšená nebude.
Nehody medzi Prievidzou a Novákmi
Od začiatku tohto roka sa na štvorprúdovej ceste medzi Prievidzou a Novákmi stali štyri dopravné nehody. Dvaja ľudia pri nich prišli o život, jeden utrpel ľahké zranenia. Príčinami havárií bolo nedostatočné venovanie sa šoférovaniu, rýchlosť, smer a spôsob jazdy.
„Tri nehody sa stali v čase od šiestej do deviatej hodiny ráno, jedna po 20. hodine večer,“ informovala trenčianska policajná hovorkyňa Elena Antalová.
(mak)