Zaujímavosť: Z histórie železničnej dopravy v Prievidzi

Koncom 19. storočia sa začali na hornej Nitre ozývať podnikatelia, ktorí svoje produkty potrebovali umiestniť na trh.

Koncom 19. storočia sa začali na hornej Nitre ozývať podnikatelia, ktorí svoje produkty a výrobky z remeselných dielní a prvých tovární potrebovali umiestniť na trh.

PRIEVIDZA. O vybudovanie železničnej siete prejavili záujem aj samotní obyvatelia hornej Nitry. Železničná stanica v Prievidzi sa stala po dokončení súčasťou nadregionálnej železničnej trati 2. kategórie, na ktorej dnes pravidelne premávajú vlaky č.140 na trase Prievidza – Zbehy – Nové Zámky, č. 145 na trase Prievidza – Horná Štubňa a do konca decembra 2012 aj trať č. 144 spájajúca Prievidzu s Nitrianskym Pravnom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železničnú trať spájajúcu Veľké Bielice s Prievidzou postavila Rakúska spoločnosť štátnych dráh. Železnica priniesla na hornú Nitru pokrok a nové pracovné miesta. Od svojho vybudovania patrila železničná stanica Prievidza svojou rozlohou k menším. Súčasťou areálu stanice od jej slávnostného otvorenia v apríli 1896 bola hlavná budova, vedľajšia výpravná budova a koľajisko prechádzajúce pozemkom za budovami železničnej stanice. Stanica vtedajšej miestnej železnice sa rokmi zväčšovala, a krátko po jej otvorení bola prestavaná z trojkoľajovej na päťkoľajovú. Z oboch strán nachádzajúce sa koľajisko bolo obklopené ďalšími budovami slúžiacimi ako skladové priestory.

Po dostavbe železnice spájajúcej Veľké Bielice s Prievidzou dostala železničná stanica pomenovanie Privigye – Bajmócz fürdó. Železničná stanica v Prievidzi mala počas svojej existencie viacero pomenovaní: Privigye – Bajmóc furdö v rokoch 1896 – 1900, Privigye v rokoch 1900 – 1913, opäť Privigye – Bajmóc furdö v rokoch 1913 – 1918, Prievidza – Bojnické kúpele v rokoch 1918 –1962 aod roku 1962 nesie stanica názov Prievidza.

Na úseku Veľké Bielice – Prievidza bolo pri výstavbe vybudovaných 76 mostov a priepustov, pričom najdlhšími boli oceľové mosty cez rieku Nitru s dĺžkou65 ma cez rieku Handlovka s dĺžkou40 m. Na trati boli postavené 3 stanice, 3 nákladné zastávky, 1 malá zástavka, postavilo sa 7 výpravných budov a skladov a 1 výhrevňa. Trať s 12 strážnymi stanovišťami križovalo 52 úrovňových priecestí. Pravidelná doprava na tomto28,4 kmdlhom úseku začala 18.4.1896.

Druhým vystavaným úsekom bola trať spájajúca Prievidzu s Nitrianskym Pravnom s predpokladom predĺženia výstavby na Turiec cez Kláštor pod Znievom. Na trati dlhej 11,1 kmboli okrem koncovej stanice dve zástavky s čakárňami, a to v Nedožeroch a Pravenci. Trať s jedným strážnym stanovišťom križovalo 11 úrovňových priecestí bez závor. Prvý vlak do stanice Nitrianske Pravno prišiel 31.10.1909.

Poslednou dotovanou štátnou železnicou na území Slovenska bol úsek banskej železnice spájajúcej Prievidzu s Handlovou. Trať dlhá19,2 kmzabezpečila export handlovského čierneho zlata. Trať smerujúca na handlovskú stanicu pri banský triedič a nakladač uhlia bola postavená v stúpaní 15 ‰. Najkrajším stavebným objektom a architektonicky najnáročnejším bol Handlovský viadukt postavený na kamenných andezitových pilieroch v oblúku, ktorým vlaková súprava prekonala pohoria Vtáčnik a Žiar v oblúku o svetlosti10 ma oceľovou konštrukciou 2 x 26 + 3 x 31 +26 m.

Pri prestavbe železničnej stanice v Prievidzi v rokoch 1912 - 1913 bola vybudovaná výhrevňa, slúžiaca ako pobočné rušňové depo. Najvýznamnejšou stavbou depa sa stala rušňová remíza, kruhová stavba určená na uskladnenie a opravu parných rušňov. Päť krytých deponovacích miest dlhých25 metrovbolo vybudovaných na koľajach s kanálmi slúžiacimi pre opravu parného rušňa odspodu. Na druhom deponovacom mieste od staničných koľají bolo umiestnené špeciálne zariadenie pre vyvezovanie – demontáž rušňového dvojkolesia. Koľaje z týchto deponovacích miest viedli na točňu s priemerom18 metrov. Súčasťou prievidzského depa bola vodáreň so zavodňovacími žeriavmi, pri ktorých sa nachádzali odvodňovacie a odkaľovacie jamy. V koľajisku sa nachádzali i dve skládky uhlia.

Autor: Jana Oswaldová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 135
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 808
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 751
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 231
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 065
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 062
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 009
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Starnutie populácie je tiché, ale rýchle. Ako investovať do sveta, kde starneme
  2. Ľuboš Vodička: Prírodovedné múzeum Viedeň, krása nielen dinosauria
  3. Adriana Karvaiová: Prečo je také ľahké uveriť konšpiráciám?
  4. Jan Pražák: Jak byla Maruška za zlodějku
  5. Tomas Hlavaty: Slovensko. Krajina budúcnosti.
  6. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  7. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  8. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 818
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 906
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 625
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 189
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 717
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 587
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 169
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 008
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Objavte Slovensko inak – pestré, živé a plné prekvapení.


Jedna z najvyťaženejších trenčianskych ulíc sa na jeden deň zmení na miesto stretávania, oddychu a oslavy kultúry.


Triedička uhlia v Handlovej

Financie vyčerpali v plnej výške.


TASR
Kamióny zaujali všetkých, malých aj veľkých

Kabíny ťahačov sú ich druhým domovom.


  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Starnutie populácie je tiché, ale rýchle. Ako investovať do sveta, kde starneme
  2. Ľuboš Vodička: Prírodovedné múzeum Viedeň, krása nielen dinosauria
  3. Adriana Karvaiová: Prečo je také ľahké uveriť konšpiráciám?
  4. Jan Pražák: Jak byla Maruška za zlodějku
  5. Tomas Hlavaty: Slovensko. Krajina budúcnosti.
  6. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  7. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  8. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 818
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 906
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 625
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 189
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 717
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 587
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 169
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 008
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu