Streda, 12. máj, 2021 | Meniny má PankrácKrížovkyKrížovky

Zaujímavosť: Z histórie železničnej dopravy v Prievidzi

Koncom 19. storočia sa začali na hornej Nitre ozývať podnikatelia, ktorí svoje produkty potrebovali umiestniť na trh.

Koncom 19. storočia sa začali na hornej Nitre ozývať podnikatelia, ktorí svoje produkty a výrobky z remeselných dielní a prvých tovární potrebovali umiestniť na trh.

PRIEVIDZA. O vybudovanie železničnej siete prejavili záujem aj samotní obyvatelia hornej Nitry. Železničná stanica v Prievidzi sa stala po dokončení súčasťou nadregionálnej železničnej trati 2. kategórie, na ktorej dnes pravidelne premávajú vlaky č.140 na trase Prievidza – Zbehy – Nové Zámky, č. 145 na trase Prievidza – Horná Štubňa a do konca decembra 2012 aj trať č. 144 spájajúca Prievidzu s Nitrianskym Pravnom.

Železničnú trať spájajúcu Veľké Bielice s Prievidzou postavila Rakúska spoločnosť štátnych dráh. Železnica priniesla na hornú Nitru pokrok a nové pracovné miesta. Od svojho vybudovania patrila železničná stanica Prievidza svojou rozlohou k menším. Súčasťou areálu stanice od jej slávnostného otvorenia v apríli 1896 bola hlavná budova, vedľajšia výpravná budova a koľajisko prechádzajúce pozemkom za budovami železničnej stanice. Stanica vtedajšej miestnej železnice sa rokmi zväčšovala, a krátko po jej otvorení bola prestavaná z trojkoľajovej na päťkoľajovú. Z oboch strán nachádzajúce sa koľajisko bolo obklopené ďalšími budovami slúžiacimi ako skladové priestory.

Po dostavbe železnice spájajúcej Veľké Bielice s Prievidzou dostala železničná stanica pomenovanie Privigye – Bajmócz fürdó. Železničná stanica v Prievidzi mala počas svojej existencie viacero pomenovaní: Privigye – Bajmóc furdö v rokoch 1896 – 1900, Privigye v rokoch 1900 – 1913, opäť Privigye – Bajmóc furdö v rokoch 1913 – 1918, Prievidza – Bojnické kúpele v rokoch 1918 –1962 aod roku 1962 nesie stanica názov Prievidza.

Na úseku Veľké Bielice – Prievidza bolo pri výstavbe vybudovaných 76 mostov a priepustov, pričom najdlhšími boli oceľové mosty cez rieku Nitru s dĺžkou65 ma cez rieku Handlovka s dĺžkou40 m. Na trati boli postavené 3 stanice, 3 nákladné zastávky, 1 malá zástavka, postavilo sa 7 výpravných budov a skladov a 1 výhrevňa. Trať s 12 strážnymi stanovišťami križovalo 52 úrovňových priecestí. Pravidelná doprava na tomto28,4 kmdlhom úseku začala 18.4.1896.

Druhým vystavaným úsekom bola trať spájajúca Prievidzu s Nitrianskym Pravnom s predpokladom predĺženia výstavby na Turiec cez Kláštor pod Znievom. Na trati dlhej 11,1 kmboli okrem koncovej stanice dve zástavky s čakárňami, a to v Nedožeroch a Pravenci. Trať s jedným strážnym stanovišťom križovalo 11 úrovňových priecestí bez závor. Prvý vlak do stanice Nitrianske Pravno prišiel 31.10.1909.

Poslednou dotovanou štátnou železnicou na území Slovenska bol úsek banskej železnice spájajúcej Prievidzu s Handlovou. Trať dlhá19,2 kmzabezpečila export handlovského čierneho zlata. Trať smerujúca na handlovskú stanicu pri banský triedič a nakladač uhlia bola postavená v stúpaní 15 ‰. Najkrajším stavebným objektom a architektonicky najnáročnejším bol Handlovský viadukt postavený na kamenných andezitových pilieroch v oblúku, ktorým vlaková súprava prekonala pohoria Vtáčnik a Žiar v oblúku o svetlosti10 ma oceľovou konštrukciou 2 x 26 + 3 x 31 +26 m.

Pri prestavbe železničnej stanice v Prievidzi v rokoch 1912 - 1913 bola vybudovaná výhrevňa, slúžiaca ako pobočné rušňové depo. Najvýznamnejšou stavbou depa sa stala rušňová remíza, kruhová stavba určená na uskladnenie a opravu parných rušňov. Päť krytých deponovacích miest dlhých25 metrovbolo vybudovaných na koľajach s kanálmi slúžiacimi pre opravu parného rušňa odspodu. Na druhom deponovacom mieste od staničných koľají bolo umiestnené špeciálne zariadenie pre vyvezovanie – demontáž rušňového dvojkolesia. Koľaje z týchto deponovacích miest viedli na točňu s priemerom18 metrov. Súčasťou prievidzského depa bola vodáreň so zavodňovacími žeriavmi, pri ktorých sa nachádzali odvodňovacie a odkaľovacie jamy. V koľajisku sa nachádzali i dve skládky uhlia.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Toto je budúcnosť dopravy. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  4. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  5. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  6. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  8. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  10. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  1. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  2. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  3. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  4. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  5. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  6. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  8. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  9. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  10. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 16 014
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 13 828
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 11 371
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 222
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 9 333
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 917
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 077
  8. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 6 632
  9. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 6 598
  10. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy 5 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

V priestoroch Stredného hradu približuje pohľady na Bojnický zámok, jeho okolie a mesto v minulosti a porovnáva ich so súčasnosťou.

Novú multimediálnu expozíciu pripravilo pre svojich návštevníkov Slovenské národné múzeum - Múzeum Bojnice.

12 h
Ilustračné foto.

Viaceré ulice v Prievidzi budú mať modernejšie verejné osvetlenie. S výmenou zastaraných svietidiel za nové začali v tomto období Technické služby mesta Prievidza (TSMPD).

17 h

Pandemické opatrenia sa uvoľňujú a postupne sa dostáva k slovu aj šport. Amatéri majú dovolené trénovať v malých skupinkách, ale podľa odhadov by sa mohlo začať hrať už koncom mája.

21 h

Bunker, ktorý je prístupný po celý rok a je častým cieľom domácich aj zahraničných turistov, tentoraz navštívili vandali. Ich vyčíňanie si najviac odniesla návštevná kniha.

23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Rýchla jazda na kabriolete sa skončila v protismere, doplatili na to nevinní ľudia.

13 h

Policajti namerali 58 ročnej žene v dychu takmer dve promile alkohol.

10. máj

Redakcie týždenníkov MY sa rozhodli uverejňovať unikátny seriál o živote v bývalom Československu.

10. máj

Ihrisko za plotom malo slúžiť aspoň deťom, respektíve vnúčatám majiteľov susedných pozemkov. Taká bola dohoda s cirkvou. Na prenajatom trávniku však žiadne hracie prvky nie sú.

19 h

Už ste čítali?