PRIEVIDZA. Skončený školský rok bol jeden z najturbulentnejších za posledné roky. Učitelia, ale aj zamestnanci škôl štrajkovali za vyššie platy a celkovo za viac peňazí pre školstvo. V septembri boli školy zatvorené pre štrajk jeden deň, koncom novembra niekoľko dní.
Pri bilancovaní uplynulých desiatich mesiacov však učitelia a žiaci posudzujú predovšetkým študijné výsledky.
Zhodnotiť skončený školský rok vo všeobecnosti nie je jednoduché. Preto sme dali priestor učiteľke, ktorá sa aktívne zapojila do štrajku a dvom žiakom strednej školy, ktorí uspeli na významných súťažiach.
Eufóriu vystriedalo sklamanie
„Sme pripravení štrajkovať až do Vianoc,“ vyhlásila odhodlane koncom novembra počas štrajku zamestnancov škôl učiteľka zo Základnej školy na Mariánskej ulici v Prievidzi Lenka Krajčíková.
„Štrajk pracovníkov školstva som vnímala veľmi pozitívne. Podľa môjho názoru to bol historický moment. Nikdy predtým sme niečoho podobného neboli schopní. Absolútne som súhlasila s požiadavkami, ktoré odborári nastolili. Som však veľmi sklamaná, ako toto snaženie skončilo. Nuž a do budúcna? Učitelia sa rozhodli, ako sa rozhodli a to ma sklamalo ešte viac,“ neskrýva rozčarovanie učiteľka.
Kritická je aj voči viacerým novým návrhom ministerstva, ktoré majú do školstva priniesť zmeny.
„Nehodnotím ich pozitívne. Nepáči sa mi napríklad navyšovanie žiakov v triedach, ani snaha o rajonizáciu školstva. Návrhy sú posunuté na pripomienkové konanie. Každý učiteľ môže dať podnet k týmto návrhom, ja som to už urobila,“ zdôraznila Krajčíková.
Školský rok však neskončila s negatívnymi pocitmi, pretože ju potešili výsledky žiakov, ktorých učí.
„Zorganizovala som veľa podujatí, ktorými som rozšírila obzor detí, mali sme mnoho úspechov v súťažiach, a to bolo vidno na vyhodnotení, ktoré organizoval zriaďovateľ, teda mesto Prievidza. Našich detí tam bolo naozaj veľa. Som veľmi spokojná aj s testovaním deviatakov. Nuž a v neposlednom rade našu školu navštívila v apríli štátna školská inšpekcia a výsledky boli pre nás veľmi pozitívne,“ pripomenula Krčíková.
Na letnú dovolenku sa už veľmi teší. Nové sily bude zbierať pri práci v záhrade, v kuchyni pri zaváraní, pri športe a počas chvíľ strávených so svojimi deťmi. Chystá však aj skutočnú dovolenku, keď zbalí kufre a vydá sa na cesty.
Uspeli na súťažiach
Pre Kristínu Ištanikovú bol uplynulý školský rok výnimočný z dvoch dôvodov. Bol prvý, ktorý absolvovala na strednej škole, teda v Obchodnej akadémii v Prievidzi a okamžite sa zapojila aj do viacerých súťaží, v ktorých bola úspešná. Určite najcennejšie je pre ňu víťazstvo v celoslovenskom kole olympiády v anglickom jazyku.
„Naplnila som svoje predstavy a ciele v rámci školských výsledkov, tak som aj s vysvedčením spokojná,“ zhodnotila Kristína, ktorá chce voľné dni prežiť s priateľmi, ale aj s rodičmi na dovolenke. Čas si chce nájsť aj na záhradu a čítanie.
Kým Kristína má za sebou prvý ročník strednej školy, Dávid Trnik Obchodnú akadémiu v Prievidze ukončil.
„Uplynulý školský rok bol pre mňa špeciálny práve tým, že bol posledným na strednej škole. Keďže som po maturite už pár týždňov doma, škola mi aj trochu chýba. No na druhej strane, rád si pospím dlhšie,“ prezradil Dávid, ktorý je s koncoročným hodnotením svojich študijných výsledkov spokojný.
Aktívny bol aj mimo vyučovania, pretože sa zúčastnil na krajskom kole stredoškolskej odbornej činnosti a bol aj na medzinárodnom podujatí Expo 2012 v ruskej Tule.
V lete si chce užiť zaslúžené voľno, no zároveň nechce zostať lenivý.
„Určite pomôžem s prácou doma, možno pôjdem na nejakú brigádu. No hlavne sa chcem venovať záľubám. Zároveň sa budem pripravovať na vysokú školu, na ktorú nastúpim v septembri,“ poznamenal Dávid.
Podporujú pedagógov
Štrajk učiteľov a zamestnancov škôl sa bezprostredne dotkol aj žiakov. Pedagógov v ich snažení podporovali.
„Fandím im. Za terajší plat mnohí mladí nemajú chuť ísť na pedagogickú vysokú školu a v budúcnosti by to mohlo spôsobiť problémy. Celkovo naše školstvo a aj výskum sú na nízkej úrovni. No veď kto by robil niečo navyše alebo kvalitné za minimálnu mzdu s podpriemernými pomôckami alebo prístrojmi?“ pýta sa Dávid.
Aj Kristína si myslí, že učitelia bojovali za správnu vec. „Študenti a mladí ľudia majú byť budúcnosťou štátu a v istom zmysle aj jeho 'záchranou'. No vláda nedokáže podporiť školstvo a učiteľov. Nie je predsa možné, aby učebnice boli staršie ako žiaci, ktorí sa z nich učia,“ upozornila Kristína a dodala: „Ak chceme kvalitnú pracovnú silu a vzdelanú mládež, mali by sme v prvom rade investovať do školstva a zatraktívniť povolanie učiteľa. Z týchto dôvodov som snahu pedagógov a ich štrajk podporovala.“