PRIEVIDZA. V Prievidzi je šesť kruhových objazdov. Kým s väčšinou z nich sú ľudia spokojní, objazd pri vstupe do Prievidze od Nedožier-Brezian je neustále terčom kritiky.
Vodičom sa nepáči jeho vzhľad, veľkosť ani bezpečnosť. Investičná výstavba a správa ciest Žilina sa to zmeniť vôbec nechystá.
Odstrašujúci vstup do mesta
„Kruháč pri vstupe do Prievidze od Nedožier je úplne odstrašujúci. Tí, ktorí tadiaľto iba prechádzajú, si musia urobiť peknú mienku o Prievidzi,“ nešetrila kritikou na facebookovej stránke Prievidza Deniska a s takýmto či podobnými názormi nie je jediná.
Mnohí ľudia za stav a vzhľad kruhového objazdu vinia mesto. Hovorca Prievidze však vysvetľuje, že „mesto nemôže investovať peniaze do majetku, ktorý nie je jeho. Z toho dôvodu nemáme žiadny dosah na rekonštrukciu tohto kruhového objazdu. Taktiež nemôžeme vybudovať nový kruhový objazd, pretože cesta nie je v správe mesta, ale Investičnej výstavby a správy ciest Žilina.“
Radnica práve tohto správcu viackrát vyzývala k oprave kruhového objazdu, pretože registruje desiatky podnetov od obyvateľov, ktorí namietajú jeho kvalitu, ale hlavne nedostatočnú bezpečnosť. Vodiči áut pripomienkujú ťažký prejazd touto križovatkou.
„Ľudia si neuvedomujú, že mesto nemá dosah na riešenie tohto problému a vnímajú celý postup ako nečinnosť zo strany mesta,“ zdôraznil Ďureje a dodal: „Touto križovatkou prechádza aj kamiónová doprava, ide o výjazd z mesta smerom na Martin a Žilinu. Teda táto lokalita je maximálne frekventovaná a takto vyťažená križovatka by si zaslúžila bezpečnosti vyhovujúce a vhodné parametre.“
Stručná odpoveď
Vedeniu Investičnej výstavby a správy ciest Žilina sme poslali v súvislosti s týmto kruhovým objazdom niekoľko otázok. Pýtali sme sa, kedy a či vôbec vybuduje na tomto mieste nový kruhový objazd, zaujímali sme sa, či sú doriešené vzťahy so železnicou, ktorej patria niektoré pozemky v tejto lokalite, neobišli sme v otázkach ani bezpečnosť súčasného kruhového križovania s betónovými panelmi.
Odpoveď riaditeľa Investičnej výstavby a správy ciest Žilina Milana Puchoňa bola na naše obšírne otázky mimoriadne stručná: „Investičná výstavba a správa ciest Žilina nemá v pláne realizáciu predmetného kruhového objazdu, nemá v pláne ani vypracovanie projektovej dokumentácie.“ Na našu doplňujúcu otázku, prečo sa nebudú týmto kruhovým objazdom zaoberať, aké na to majú dôvody, sme už žiadnu odpoveď nedostali.
Bez vážnych nehôd
Na bezpečnosť kruhového objazdu, ktorý je asi sedemsto metrov za dopravnou značkou označujúcou vjazd do Prievidze od Nedožier-Brezian, sme sa pýtali aj polície. Dozvedeli sme sa, že ide o malú kruhovú križovatku.
„Vybudovaná bola ako dočasná kruhová križovatka a použité prvky a dopravné zariadenia sú homologované na cestnú premávku v Slovenskej republike,“ vyjadrila sa trenčianska policajná hovorkyňa Elena Antalová.
Betónové dielce, ktoré sú na tomto kruhovom objazde, sa podľa polície používajú aj na diaľniciach a rýchlostných cestách pri rýchlosti 130 kilometrov za hodinu a v Prievidzi na spomínanom kruhovom objazde je dovolená rýchlosť 50 kilometrov za hodinu.
„Od času zmeny organizácie dopravy, čo bolo pred piatimi rokmi, keď bol vybudovaný kruhový objazd, v uvedenej križovatke nie je evidovaná dopravná nehoda s následkami na zdraví, z čoho vyplýva, že na tomto mieste je aj dočasné riešenie formou kruhovej križovatky bezpečnejšie ako klasická križovatka. A to aj v prípade, že sú tam spomínané stavebno-technické prvky,“ zdôraznila Antalová.
Dodala, že súčasné riešenie na tejto križovatke je výhodné najmä pre vodičov áut z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, ktorí dodržiavajú pravidlá v cestnej premávke. V takom prípade podľa nej nie je nebezpečné ani blízke železničné priecestie, pretože hranica križovatky je vzdialená od koľajníc viac ako dĺžka vozidla.
Názory na facebookovej stránke Prievidza
Martin: Kruháč pri Hypernove? Katastrofa. Celé zle – časté menšie či väčšie nehody, od mliekarne niekedy problém dostať sa doň.
Miloš: To nie je kruhový objazd, to je len obchádzanie prekážky na pozemnej komunikácii.
Ivana: Na to, že je to kruháč pre hlavný ťah, je fakt strašne malý. Takýto minikruháč nerieši plynulú premávku v špičke nijako inak ako semafor. No debata o tvare či veľkosti jedného kruhového objazdu na hlavnom ťahu prejazdu mestom nerieši nič na celkovej situácii v doprave mesta. Jednoznačne to chce obchvat, ale hlavne poriadne príjazdové cesty od všetkých väčších miest v okolí. Ak sa s tým nič neurobí, v Prievidzi sa už nič poriadne nevybuduje. Ale to kompetentní určite vedia.
Adrián: Horší kruháč som nikdy v živote nevidel. Najlepšie sú na tom aj tak tie trubky, čo tam vytŕčajú z cesty. Neviem, ako sa to tam vôbec dostalo a čo to tam robí.
Ján: Už sa mi nie raz stalo, že keď som išiel z poobednej z plavárne nejaký dobrák nabúral do tých panelov a panel bol vodorovne na ceste od Agipky smer Nedožery. Chýbalo len málo k ďalšej havárii. Nie raz som volal 158, čo to tam je o 21. h, keď je tma ako v rohu. To by vážne veľa stálo spraviť tam kruháč ako je pri Kauflande s kvetinakmi? Naozaj pekný vstup do mesta.