HORNÁ NITRA. V dobe, keď mnohé domácnosti majú počítač a pripojenie na internet, chcú ľudia stále viac záležitostí, pre ktoré kedysi chodili na úrady, vybaviť elektronicky. Nie vždy je to však také jednoduché.
V ústrety v tomto smere chcú obyvateľom vychádzať aj mnohé mestá a obce, narážajú však na obmedzenia v zákonoch a na nedostatok peňazí.
Ponúkajú tlačivá
Zmluvy, faktúry a objednávky zverejňujú na svojich webových stránkach Prievidza, Handlová aj Bojnice. Všetky tri mestá zároveň umožňujú obyvateľom, aby si z internetovej stránky stiahli väčšinu tlačív a formulárov.
„V elektronickej podobe na internete máme zverejnené aj všeobecne záväzné nariadenia,“ informoval viceprimátor Bojníc Zdenko Priehoda.
Hovorca Prievidze Michal Ďureje zas upozornil, že s rôznymi otázkami a podnetmi sa obyvatelia môžu na predstaviteľov Prievidze a úradníkov obrátiť prostredníctvom e-mailov.
„Stále je však v rámci elektronických služieb čo zlepšovať. V niektorých sférach zaostávame, v iných sme naopak v popredí pred inými mestami,“ poznamenal Ďureje.
Na mysli mal predovšetkým ponúkanie informácií pre ľudí formou infolistu, či projekt Odkaz pre starostu, ktorý Prievidza ponúka ako prvé mesto v Trenčianskom kraji.
„Spustili sme aj doručovanie e-mailového newslettera Infolist z Prievidze. Prostredníctvom webového formulára tiež môžu ľudia podávať pripomienky k všeobecne záväzným nariadeniam,“ vyzdvihol niektoré novinky Ďureje s tým, že chystajú aj ďalšie, no informovať o nich budú až vtedy, keď ich zavedú. Privítajú tiež podnety od ľudí, aké nové riešenia by samospráva mohla priniesť v oblasti elektronizácie svojich služieb.
Majú málo obyvateľov
Mestá by elektronické služby chceli zlepšovať, jednoduché to však nie je. Napríklad v Handlovej majú zoznam produktov, ktoré by svojim obyvateľom chceli ponúknuť v elektronickej podobe.
„Sledujeme operačný program informatizácie spoločnosti, navštevujeme konferencie zamerané na elektronizáciu, no zatiaľ sme nepostrehli zlepšenie,“ uviedla hovorkyňa Handlovej Jana Paulínyová.
Bojnice mali už v roku 2011 rozpracovaný projekt Koncepcia rozvoja informačných systémov verejnej samosprávy pre mesto
Bojnice. Štát ho však, zrejme pre nedostatok peňazí, stopol.
„Projekt mal zabezpečiť vytvorenie virtuálneho úradu, kde by si človek po zaregistrovaní mohol pozrieť svoje záväzky voči mestu a mal umožňovať online platbu. Rovnako online, bez navštívenia úradu, malo byť možné vypĺňanie tlačív,“ vysvetlil Priehoda.
Bojniciam a Handlovej sa páči nová výzva Elektonizácia služieb miest – eMestá, ktorá bola zverejnená len pred pár dňami a je zameraná na elektronizáciu verejnej správy. Žiaľ, ani jedno z týchto dvoch miest sa o peniaze uchádzať nemôže, pretože výzva je určená len pre samosprávy nad 20-tisíc obyvateľov. Prievidza už na výzvu zareagovala a o peniaze sa bude uchádzať.
Priehoda priznal, že čakali na podobnú výzvu, „no netušili sme, že v nej nájdeme obmedzenie v počte obyvateľov. Z vlastných zdrojov v súčasnosti nie sme schopní financovať novinky v oblasti elektronizácie našich služieb.“
Zapojiť do projektu by sa vraj mohlo spoločne viacero obcí, podľa Paulínyovej to však naráža na niekoľko obmedzení. „Všetky spojené mestá či obce by museli mať jednotný infosystém, čo nie je pre všetkých finančne dostupné,“ podotkla hovorkyňa a doplnila, že sledujú aj program Úradu Vlády E-Goverment, ktorý však neponúka centrálne riešenie a obyvatelia by aj tak museli absolvovať registráciu na mestskom úrade napríklad v prípade platenia daní.
Obmedzenia v zákonoch
Elektronizáciu služieb v mestách a obciach komplikuje nedoriešená elektronizácia na celonárodnej úrovni a prekážky prinášajú aj viaceré zákony.
„I keď zákon o elektronickom podpise platí od roku 2002, jeho využívanie v takej forme, akú vyžaduje národný bezpečnostný úrad, je na Slovensku minimálne. To sa odráža aj pri jeho uvádzaní do praxe v podmienkach prievidzskej samosprávy,“ poznamenal Ďureje.
Prekážky pri elektronizácii však kladú aj špecifické zákony. Napríklad sťažnosť je možné podať v Prievidzi elektronicky cez e-mail alebo webový formulár. Pokiaľ sa však má so sťažnosťou nakladať v súlade so zákonom, musí byť vlastnoručne podpísaná. Samospráva preto po doručení sťažnosti cez e-mail musí sťažovateľa vyzvať, aby ju prišiel na úrad podpísať.
„Samozrejme, existujú softvérové a bezpečnostné riešenia, ktoré tieto bariéry rúcajú a umožňujú zavádzanie moderných elektronických služieb. Sú to však finančne náročné produkty, ktoré si prievidzská samospráva v súčasnosti nemôže dovoliť. I keď to vďaka našim opatreniam nie je až také viditeľné, stále zápasíme s gigantickým dlhom približne 13 miliónov eur, ktoré súčasnému vedeniu mesta zanechalo to bývalé. Investovať z vlastných príjmov 1,8 milióna eur do elektronizácie služieb, ako to nedávno urobila Banská Bystrica, je pre nás, žiaľ, momentálne nemysliteľné,“ vysvetlil Ďureje.
Prievidza preto podporuje projekty, ktoré prevádzkujú neziskové organizácie a samosprávu nič nestoja. Takým je napríklad Odkaz pre starostu.