Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna

Katarína Macháčková: Ilúzie o počte obyvateľov si nerobíme

Primátorka Prievidze pripustila, že mesto možno vypovie zmluvu Tezasu a že môže byť zrušená aj iná škola ako ZŠ na Mariánskej ulici.

Výstavba bytov má prilákať do Prievidze viac ľudí.(Zdroj: ilustračné - PAVOL FUNTÁL)

Katarína Macháčková pripustila, že mesto možno vypovie zmluvu Tezasu a že môže byť zrušená aj iná škola ako ZŠ na Mariánskej ulici.

PRIEVIDZA. Minulý rok bol obdobím zmien, z ktorých mnohé boli ostro kritizované verejnosťou. Primátorka Prievidze vysvetlila kroky mesta a načrtla možné riešenia viacerých nedoriešených problémov.

Stále nemáte rozhodnutie ministerstva školstva ohľadom zrušenia základnej školy na Mariánskej ulici. Dokedy budete čakať?

- Počkáme ešte do konca februára a uvidíme. Pokiaľ ministerstvo potvrdí nevyradenie ZŠ na Mariánskej ulici zo siete školských zariadení, nestotožníme sa s tým, pretože sme splnili všetky podmienky na jej vyradenie. Okrem toho by mestu vznikla aj škoda, pretože musíme túto školu naďalej financovať. Pokiaľ ministerstvo rozhodne, že škola mala byť zrušená, existuje zodpovednosť štátu za nesprávny úradný postup a nezákonné rozhodnutie. Mohli by sme si uplatniť nárok na náhradu škody voči štátu. Ide už hlavne o princíp. Toto je dôkazom toho, že samospráva nie je pre vládu partnerom, nekomunikujú s nami.

Budete sa rušeniu škôl venovať ešte v tomto volebnom období?

- Počkáme na rozhodnutie. Ak bude pozitívne, školu zrušíme, ak negatívne, zvážime, či sa tejto téme budeme teraz venovať. Je však len otázkou času, kedy sa mesto touto otázkou bude musieť zase zaoberať, pretože zrušiť jednu, možno aj dve ďalšie školy je nevyhnutné.

Môže sa stať, že bude zrušená iná škola ako na Mariánskej ulici?

- Keby sme tento proces obnovovali, musíme zohľadniť všetky aktuálne kritériá, teda aj to, že na Mariánsku sa prihlásilo najviac prvákov. Každá škola bojuje o deti, Mariánska možno zabojovala intenzívnejšie, keďže jej hrozilo zrušenie. Museli by sme túto skutočnosť zohľadniť. Je teda možné, že by mohla byť zrušená aj iná škola.

Mnohí kritizujú, že mesto chcelo zrušiť práve Mariánsku školu, pretože malo svoje plány s budovou.

- Je to nezmysel. Máme problém predať omnoho lukratívnejšie nehnuteľnosti. O školu nikdy nikto neprejavil záujem a ani sme nemali v úmysle ju predať. Chceli sme ju ponechať v majetku mesta a využiť ju pre archív a časť mestského úradu. Zvažovali sme aj možnosť, že by sa tam presťahovalo centrum voľného času, alebo by sme ju prenajali súkromnej základnej škole.

Koľko sa mestu podarilo ušetriť zrušením III. ZŠ na Ul. S. Chalupku?

- Ušetrili sa energie, časť platov pre zamestnancov. Bolo to správne rozhodnutie, čomu nasvedčoval aj zápis prvákov. Je to nepopulárne a bolestivé, no zároveň nevyhnutné. Úspory v rozpočte 2013 predstavujú 268 920 eur v osobných nákladoch, ktoré budú rozdelené v prospech ostatných základných škôl.

Aké ďalšie racionalizačné opatrenia, ktoré prispeli k zníženiu dlhu mesta, boli pre vás zásadné?

- Prepúšťanie zamestnancov mestského úradu, zmena grafikonu MHD, zmena dodávateľov mnohých služieb a tovarov. Tam sa nám v prvom roku podarilo usporiť 910-tisíc eur. Vlani sme okrem toho ušetrili napríklad v mestskej polícii 50-tisíc eur, na prevádzke zimného štadióna 73-tisíc, prevádzke futbalového štadióna 12-tisíc, plavárne 11-tisíc eur. Na mestských knižniciach 19-tisíc eur a na priemyselnom parku 45-tisíc eur.

Ako dnes hodnotíte zmenu grafikonu MHD?

- Bol to nevyhnutný krok. Spoje do prímestských častí sú tie, na ktoré mesto najviac dopláca. Celková suma je takmer milión eur ročne, preto chceme pripraviť zásadnú zmenu grafikonu a fungovania mestskej dopravy. Čiastkové úpravy totiž dlhodobo nie sú postačujúce. Súčasná zmluva s SAD platí do roku 2016, dovtedy chceme nájsť riešenie.

V súvislosti so šetrením je kritizovaný aj počet poslancov mestského zastupiteľstva. Zníži sa?

- Po tom, ako počet obyvateľov v meste klesol pod 50-tisíc, budeme povinní počet poslancov znížiť. V priebehu roku 2013 toto rozhodnutie príde. Môžeme mať od 19 do 25 poslancov. Zásadná úspora pre mestský rozpočet to ale nebude.

Čo plánujete robiť pre to, aby mala Prievidza opäť nad 50-tisíc obyvateľov?

- Obrátili sme sa na súd, no neúspešne. Robili sme fyzickú inventarizáciu počtu obyvateľov. Máme indície, že počet obyvateľov by mal byť vyšší, ako vyplynulo zo sčítania obyvateľov v roku 2011, no máme aj neoficiálnu informáciu, že nám klesol počet cudzincov s trvalým pobytom na území mesta, ktorí sa tiež počítajú do celkového počtu obyvateľov. Keby sa nám aj podarilo dosiahnuť počet 50-tisíc, bude to na tento rok. Demografický vývoj nepustí a bolo by naivné myslieť si, že dokážeme každý rok do mesta pritiahnuť tristo ľudí na trvalý pobyt. Napriek tomu chceme pre to spraviť všetko, nezmierili sme sa s týmto stavom. Opäť máme v pláne výstavbu nájomných bytov.

Ide už o tretí pokus, podarí sa to tentokrát?

- Tentokrát na to ideme iným spôsobom, mesto nevstupuje do žiadneho rizika, byty bude stavať súkromný investor. My potom využijeme úver zo štátneho fondu rozvoja bývania na ich odkúpenie. Začíname s jedným bytovým domom, pokiaľ by o bývanie v ňom bol záujem, budeme v roku 2014 uvažovať nad ďalšími.

Ako inak chcete dostať ľudí späť do Prievidze?

- Snažíme sa stále hľadať možnosti na vytvorenie nových pracovných miest, predovšetkým v priemyselnom parku, no v dnešnej dobe je to veľmi zložité.

Medzi projekty mesta naplánované na minulý rok patrí výstavba parkovacích plôch na Ulici Rázusa a rozšírenie cintorína. V akom sú štádiu?

- Čo sa týka projektu veľkého parkoviska na Rázusovej ulici, právna kancelária pokračuje v usporiadaní pozemkov. Ostali už len dva. Pokiaľ nám ich vlastníci nebudú ochotní odpredať, pôjde žaloba na súd. Projekt je pripravený, hneď ako to bude možné, začneme ho realizovať. Alternatívou je výstavba spevnených plôch, kde vznikne šesťdesiat miest. Pre nevhodné počasie boli stavebné práce pozastavené do 30. marca. V priebehu mesiaca by mali byť plochy dokončené. Na Ulici Mišíka chceme tento rok rozšíriť spevnené plochy, malo by pribudnúť devätnásť parkovacích miest. Stavebné práce začnú v apríli.

Má mesto peniaze na vybudovanie parkoviska na Rázusovej ulici?

- Momentálne nie, ale budeme flexibilne reagovať úpravou rozpočtu, keď sa podarí usporiadať pozemky. Mesto už do toho investovalo dosť, bola by škoda to nedotiahnuť.

V akom stave je prievidzský cintorín?

- Rozširujeme ho o sektor H, kde by malo vzniknúť 47 dvojhorobov, 155 jednohrobov a 101 urnových miest. Práce mali skončiť koncom januára, ale pre počasie sa ich ukončenie presúva na koniec apríla. Náklady sú 71-tisíc eur a rozšírenie by malo zabezpečiť možnosť pochovávať tu ďalšie tri roky. Máme informáciu, že až za tristo hrobových miest ľudia neplatia. Tieto miesta by nám vyriešili pochovávanie na jeden ďalší rok, preto sa budeme zaoberať aj týmto problémom.

Čo bude po troch rokoch?

- Potom bude potrebné vybudovať nový cintorín. Ten by mal byť v lokalite pod Banskou, predpokladané náklady na jeho vybudovanie sú vyčíslené na 4,5 milióna eur.

Jednou z najzásadnejších zmien vlani prešlo parkovanie v centre mesta. Ako ju hodnotíte s odstupom času?

- Naším cieľom bolo riešiť parkovanie v centre mesta počas pracovných hodín, odstrániť dlhodobé parkovanie, ochrániť rezidentov v centrálnej zóne a zvýšiť dopyt po MHD. Všetky sa nám podarilo naplniť a nový systém parkovania sa osvedčil. Pozitívne ohlasy máme predovšetkým od rezidentov. Námietky ľudí, že ide len o plnenie mestskej kasy, sú neopodstatnené, všetky peniaze sa vracajú obyvateľom, napríklad aj výstavbou nových parkovacích miest na Ulici Mišíka.

Plánujete po čase nejaké zmeny v systéme parkovania?

- V januári sme mali k tejto téme pracovné rokovanie. Uvažujeme nad rozšírením platenej zóny na celú Dlhú ulicu, ale žiadne iné zmeny v pláne nemáme. Neboli vznesené nijaké zásadné pripomienky a požiadavky, preto nie je dôvod robiť zmeny. Situácia sa stabilizovala.

Zmeny boli aj v rámci vzťahu mesta a spoločnosti Tezas. Mesto plánovalo ukončiť zmluvu s touto firmou, napokon od toho ustúpilo s tým, že bude s vedením rokovať o zmenách. Ako je to dnes?

- Situácia je veľmi zložitá, od zastupiteľstva sme sa nikam nepohli, mesto platí spoločnosti stále rovnaké sumy. Mám pocit, že k dohode už nedôjde, preto musíme zvážiť, či naďalej chceme s Tezasom spolupracovať. Vlani sme napríklad na kosení a výrube stromov dokázali, že sa to dá robiť lacnejšie.

Je teda možnosť, že tento rok zmluvu vypoviete?

- Áno, je to možné. Rozhodneme sa do mája, kedy je možné zmluvu vypovedať.

Ako by si v takom prípade mesto zabezpečilo tieto služby?

- Časť by sme si zabezpečovali sami, napríklad už aj tento rok bude mať Unipa na starosti záhradnícke činnosti. Časť služieb, najmä tie, čo súvisia s odpadovým hospodárstvom, by sme museli vysúťažiť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 192
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 028
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 259
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 649
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 457
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 704
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 215
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 442
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 186
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 623

Hlavné správy z MY Horná Nitra

DOPRAVA 2018 – kadiaľ vedie cesta do budúcnosti?

Súčasnosť a budúcnosť cestnej infraštruktúry, vízia verejnej osobnej dopravy a smerovanie železničnej i leteckej dopravy, budú hlavným témami najväčšej medzinárodnej konferencie na Slovensku DOPRAVA 2018.

V piatok nás čakajú dva mimoriadne nebeské úkazy

Počas jedného dňa bude úplné zatmenie Mesiaca a veľká opozícia Marsu

Napínavé momenty a skvelá atmosféra. Z víťazstva turnaja O Pohár MY sa tešil čierny kôň (FOTO + VIDEO)

Tréner to označil za zázrak. Hráči z malej dedinky porazili tímy z veľkých miest ako Prievidza, Zvolen, Banská Bystrica či Žilina.

SHMÚ: Na celom území Slovenska sa v nedeľu môžu vyskytnúť búrky

Do 20. h platí výstraha 1. stupňa na celom území Slovenska.

Od tragického Hladového štrajku v Handlovej uplynulo 100 rokov

Handlovské ženy zablokovali vstup do bane.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Majstrovi nevyšiel vstup do sezóny, po vlastnom góle prehral v Senici

V 40. minúte si strelil gól do vlastnej siete Matúš Čonka.

Slovenský futbalista sníva svoj sen, prestúpil zo šiestej do tretej ligy

Futbalista Tomáš Verbír zmenil počas leta klub.

Kostoly Kalvárie ukrývali tajomstvá. Ukazujú, ako vyzerala kedysi

Kalváriu čaká tento rok veľké otvorenie.

Na ceste za Zvolenom sa dnes stali dve autonehody

Miesta havárie delilo od seba len niekoľko metrov.

Vybrali SME

Už ste čítali?