PRIEVIDZA. Pri riešení osobných problémov sa starší ľudia môžu telefonicky obrátiť o pomoc na bezplatnú nonstop telefonickú senior linku s číslom 0800172500.
Zriadilo ju občianske združenie Fórum pre pomoc starším s celoslovenským pôsobením, so sídlom v Prievidzi, ktoré ja aj členom európskej platformy podobnej organizácie v Bruseli.
Pred sviatkami je volaní viac
„Senior Linku sme zriadili v roku 1999 na základe dlhoročných skúseností. Popri našich rôznych aktivitách, venovaných problematike starších ľudí a obhajobe ich práv, sa na nás obracali starší ľudia s rôznymi súkromnými problémami. Prichádzali osobne, alebo nám aj písali. Preto sme sa rozhodli zriadiť takúto linku, aby sme ľuďom aspoň poradili, ako situáciu, do ktorej sa často nie vlastnou vinou dostali, môžu riešiť,“ vysvetlila zakladateľka a prezidentka Fóra pre pomoc starším Ľubica Gálisová.
Fórum si však najskôr muselo vyškoliť operátorov, ktorí linku obsluhujú. Vyriešili to zriadením chráneného pracoviska, kde sa striedajú traja zdravotne postihnutí, ale odborne zdatní pracovníci. Okrem toho zabezpečili aj sieť právnikov, psychológov, sociológov a iných odborníkov, ktorí spolupracujú a pomáhajú v zložitejších prípadoch.
„Skúsenosti sú veľmi pozitívne,“ konštatuje prezidentka a pokračuje: „Mesačne sa na nás priemerne obráti okolo stopäťdesiat klientov. Niekedy, najmä pred sviatkami, je to aj dvojnásobný počet. Najčastejšie majú finančné problémy, pre nízke dôchodky, ale často ide tiež o rodinné nezhody. Najmä tam, kde sa deti usilujú získať od starých rodičov ich majetok, byt, dom a podobne. Často je to spojené s psychickým aj fyzickým týraním.“
Neraz na linku volajú osamelí ľudia. Vtedy im operátori na príkladoch radia, ako je potrebné aktívne pristupovať k starnutiu.
„Stalo sa, že k nám zavolal človek na invalidnom vozíku, o ktorého starala jeho vyše osemdesiatročná matka. Tá však zomrela a on už si nedokázal zabezpečiť ani základné životné potreby. Obrátili sme sa vtedy na príslušný samosprávny kraj a pomohli sme mu vybaviť miesto v sociálnom zariadení,“ spresnila Gálisová.
Penzista sa bál operácie
V poslednom období, podľa nej, však stále viac pribúda podvodných konaní voči seniorom.
Pre nedostatok informácií a na základe ich dôverčivosti, neraz podľahnú tlaku predajcov a nakúpia drahý tovar na splátky, objednajú si službu, alebo si zoberú výhodnú pôžičku.
Podmienky zmluvy neraz pred nimi zataja, alebo sú napísané veľmi drobným písmom, ktoré si nevšimnú alebo neprečítajú. Napokon nemajú z čoho uhrádzať splátky a hrozí, že prídu o strechu nad hlavou. V takýchto prípadoch spolupracuje Fórum aj s políciou a s ministerstvom spravodlivosti a súdmi. Viackrát sa takto podarilo zachrániť starkých od exekúcie.
„Obracajú sa na nás seniori aj v súvislosti so zhoršeným zdravotným stavom. V tomto prípade si však nedovolíme dať im konkrétnu radu. Zvyčajne iba povzbudíme klienta, usilujeme sa mu dodať optimizmus a nasmerujeme ho, aby sa obrátil o pomoc na odborného lekára. Už sa stalo, že jeden starší pán sa nám zdôveril, že ho čaká operácia, ale sa jej bojí. Podarilo sa nám ho presvedčiť, aby na operáciu šiel. Poslúchol, a potom sa nám opäť telefonicky ozval a poďakoval, že urobil dobre, pretože zdravotný stav sa mu podstatne zlepšil,“ uviedla ďalší z množstva prípadov prezidentka Fóra.
Senior linka je obraz, s akými problémami zápasia starší ľudia na Slovensku.
Fórum ich sumarizuje, zovšeobecňuje a posúva na riešenie príslušným inštitúciám, vrátane samospráv a vládnych orgánov, ale na základe celoeurópskych programov aj Európskej komisii a poslancom Európskeho parlamentu.