PRIEVIDZA. Nový spôsob komunikácie radnice s jeho obyvateľmi priniesla spolupráca mesta Prievidza s Inštitútom pre dobre spravovanú spoločnosť. Za prvý mesiac upozornili Prievidžania na 24 problémov vo svojom okolí. Samospráve sa už osem z nich podarilo úspešne vyriešiť. Ide napríklad o poškodenú zastávku, čiernu skládku, rozbité schodisko či zabezpečenie verejného poriadku.
Odkazprestarostu.sk umožňuje obyvateľom mesta nielen nahlasovať podnety. Prievidžania majú zároveň príležitosť vyjadriť mieru spokojnosti s ich riešením. To umožňuje samospráve prezentovať výsledky svojej práce a priblížiť občanom funkcie, ktoré mesto musí zabezpečovať.
Ako však objasnil hovorca Prievidze Michal Ďureje, „nie všetky nahlásené podnety spadajú pod mesto, ale aj pod správu štátnych inštitúcií alebo Trenčianskeho samosprávneho kraja. Tým môžu byť obyvatelia mesta lepšie informovaní.“
Podnety, ktoré nepatria do kompetencie radnice, sa preto pracovníci portálu snažia zasielať kompetentným úradom. Používanie portálu je aj anonymné. Stačí, keď Prievidžan na portáli vyplní stručný formulár - pár vetami opíše problém, ktorý ho trápi, na mape označí, kde sa nachádza a priloží fotku, urobenú napríklad mobilom, ktorá ho zachytáva.
Podnet je následne preposlaný pracovníkom samosprávy, ktorí ho majú riešiť. Ich odpovede sú tiež zverejnené na portáli, takže každý Prievidžan môže sledovať, ako sa jednotlivé podnety vyvíjajú. „Práve otvorenosť komunikácie medzi obyvateľmi a samosprávou je v porovnaní s klasickou e-mailovou komunikáciou najväčšou výhodou portálu. Prispieva k väčšej prehľadnosti pri riešení problémov a k posilneniu vzťahu obyvateľov mesta a radnice,“ zdôraznil Ctibor Košťál, riaditeľ Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť.
Do projektu sa zapojilo už dvanásť slovenských samospráv. Portál bol po prvýkrát spustený v Bratislave vo februári 2010. Odvtedy sa stal fungujúcou súčasťou komunikácie samosprávy s obyvateľmi. Od začiatku fungovania projektu tak portál prispel k vyriešeniu vyše 450 problémov.
Autor: Jakub Kmeť