Cestujúci sa lúčili s vlakmi do Pravna. Zbohom im ale nedali

Samospráva je presvedčená, že železnici by pomohla užšia spolupráca s autobusovým dopravcom.

Do Pravna prišli parnou lokomotívou ťahaným vlakom stovky ľudí.Do Pravna prišli parnou lokomotívou ťahaným vlakom stovky ľudí. (Zdroj: MARIÁN KUCMAN)

NITRIANSKE PRAVNO. Približne v polovici decembra začne platiť nový cestovný poriadok železníc. Chýbať v ňom už budú spoje z Prievidze do Nitrianskeho Pravna.

Zeleznica0.jpg
Parnú lokomotívu "napojili" vodou pravnianski hasiči

Železnice osobnú dopravu na tejto trati vyhodnotili ako neefektívnu. V ôsmich spojoch sa denne prepravuje priemerne 384 cestujúcich, v jednom vlaku je to 77 ľudí. Náklady na prevádzku trate za rok predstavujú viac ako 19-tisíc eur.

Napriek týmto číslam je samospráva v Nitrianskom Pravne presvedčená, že úsek nebolo potrebné rušiť.

Rozlúčka so slzami

„Tridsaťšesť rokov som pracovala na železnici, z nich tridsaťdva na stanici v Nitrianskom Pravne. Je mi veľmi ľúto, že vlaky už do tejto obce jazdiť nebudú,“ so slzami v očiach povedala Mária Šmýkalová, ktorá sa spolu s ďalšími stovkami ľudí prišla rozlúčiť so železnicou v Nitrianskom Pravne.

Dôchodkyňa využíva železnicu dodnes a tvrdí, že ak by bol cestovný poriadok na trati Prievidza - Pravno lepšie zostavený, cestujúcich by bolo viac.

„Kedysi boli ľudia zvyknutí na vlak z Pravna o pol deviatej ráno a hojne ním jazdili. Podobných dobrých spojov bolo viac,“ dodala bývalá železničiarka.

Pri príležitosti rozlúčky so železnicou premávala po trati z Prievidze do Pravna vlaková súprava, ktorú ťahala parná lokomotíva Ušatá. Na stanici v Pravne hrala dychovka, vystupovali deti a v čakárni stanice bola výstava historických fotografií, ale aj kreslených vtipov Ľubomíra Nikolínyho.

„Moje obrázky sú venované rušeniu vlakov do Pravna. Aspoň takýmto spôsobom som chcel odľahčiť tento problém a možno trochu nastaviť zrkadlo tým, ktorí sa o koniec trate postarali,“ povedal amatérsky výtvarník, ktorý žije v centre sociálnych služieb na Bôriku a na svojom konte má už sedem výstav.

Starosta je optimista

Do Pravna prišli aj ľudia z okolitých obcí či Prievidze. Katarína Tisajová je z Poruby a kedysi aj ona využívala vlaky smerujúce z Prievidze do Nitrianskeho Pravna.

„Už ako dieťa som cestovala vlakom z Prievidze do Nedožier a odtiaľ ďalej autobusom do Poruby. Keď však prípoje zrušili, cestovanie vlakom už pre nás nebolo výhodné. To je asi najväčší problém, prečo tak málo ľudí cestuje po tejto trati. Chýbajú im prípoje,“ konštatovala Tisajová.

Za pravdu jej dáva aj starosta Nitrianskeho Pravna Jozef Balčirák, ktorý s kompetentnými viackrát rokoval a snažil sa trať zachrániť.

„Navrhovali sme vytvorenie systému integrovanej dopravy, to znamená, že by z pravnianskej stanice jazdili od vlakov autobusy do okolitých dedín. Využívali by ich aj Pravňania, ktorí bývajú ďalej od stanice a aj preto vlakové spoje nevyužívajú. Železnice a autobusový prepravca však nenašli spoločnú reč. Keby sa spojili, odľahčil by sa cestný ťah smerom na Pravno,“ vysvetlil starosta.

Zdôraznil, že je optimista a verí v obnovenie trate. Nádej mu dáva skúsenosť z minulosti, keď už osobné vlaky do Pravna nejazdili, no po troch rokoch ich obnovili.

„Dôležité však bude, aby kompetentní uvažovali nad zefektívnením dopravy,“ dodal Balčirák.

Z HISTÓRIE

Železničnú trať z Prievidze do Nitrianskeho Pravna budovali v rokoch 1908 a 1909. Prvý parný vlak po nej prešiel 31. októbra 1909.

Jedenásťkilometrovým úsekom to však podľa pôvodných plánov končiť nemalo. Uvažovalo sa s predĺžením trate do Kláštora pod Znievom a napojenie na turčiansku a rajeckú železnicu. Pre vysoké náklady, náročný terén a neskôr aj pre rýchly rozvoj automobilovej dopravy sa od týchto zámerov upustilo.

(mak)

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 065
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 876
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 612
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 935
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 099
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 116
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 231
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 494
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 715
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 419
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 375
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

V Handlovskej doline si uctili prácu učiteľov slávnostným galaprogramom a udelením mikroregionálnych cien Vynikajúci pedagóg a Top pedagóg.

Mesto Prievidza a obce handlovskej doliny pedagógom za ich prácu a aktivity nad rámec bežného vyučovania každoročne udeľujú uznania.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Cristian Camilo Berdugo Mateus a Joakin Reina, posily futbalistov FK Iskra Nováky.

U nás hrajú zadarmo, určite budú chcieť ísť vyššie, hovoril novácky kouč.


  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 231
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 494
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 715
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 419
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 375
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu