Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Cestujúci sa lúčili s vlakmi do Pravna. Zbohom im ale nedali

Samospráva je presvedčená, že železnici by pomohla užšia spolupráca s autobusovým dopravcom.

Do Pravna prišli parnou lokomotívou ťahaným vlakom stovky ľudí.Do Pravna prišli parnou lokomotívou ťahaným vlakom stovky ľudí. (Zdroj: MARIÁN KUCMAN)

NITRIANSKE PRAVNO. Približne v polovici decembra začne platiť nový cestovný poriadok železníc. Chýbať v ňom už budú spoje z Prievidze do Nitrianskeho Pravna.

Zeleznica0.jpg
Parnú lokomotívu "napojili" vodou pravnianski hasiči

Železnice osobnú dopravu na tejto trati vyhodnotili ako neefektívnu. V ôsmich spojoch sa denne prepravuje priemerne 384 cestujúcich, v jednom vlaku je to 77 ľudí. Náklady na prevádzku trate za rok predstavujú viac ako 19-tisíc eur.

Napriek týmto číslam je samospráva v Nitrianskom Pravne presvedčená, že úsek nebolo potrebné rušiť.

Rozlúčka so slzami

„Tridsaťšesť rokov som pracovala na železnici, z nich tridsaťdva na stanici v Nitrianskom Pravne. Je mi veľmi ľúto, že vlaky už do tejto obce jazdiť nebudú,“ so slzami v očiach povedala Mária Šmýkalová, ktorá sa spolu s ďalšími stovkami ľudí prišla rozlúčiť so železnicou v Nitrianskom Pravne.

Dôchodkyňa využíva železnicu dodnes a tvrdí, že ak by bol cestovný poriadok na trati Prievidza - Pravno lepšie zostavený, cestujúcich by bolo viac.

„Kedysi boli ľudia zvyknutí na vlak z Pravna o pol deviatej ráno a hojne ním jazdili. Podobných dobrých spojov bolo viac,“ dodala bývalá železničiarka.

Pri príležitosti rozlúčky so železnicou premávala po trati z Prievidze do Pravna vlaková súprava, ktorú ťahala parná lokomotíva Ušatá. Na stanici v Pravne hrala dychovka, vystupovali deti a v čakárni stanice bola výstava historických fotografií, ale aj kreslených vtipov Ľubomíra Nikolínyho.

„Moje obrázky sú venované rušeniu vlakov do Pravna. Aspoň takýmto spôsobom som chcel odľahčiť tento problém a možno trochu nastaviť zrkadlo tým, ktorí sa o koniec trate postarali,“ povedal amatérsky výtvarník, ktorý žije v centre sociálnych služieb na Bôriku a na svojom konte má už sedem výstav.

Starosta je optimista

Do Pravna prišli aj ľudia z okolitých obcí či Prievidze. Katarína Tisajová je z Poruby a kedysi aj ona využívala vlaky smerujúce z Prievidze do Nitrianskeho Pravna.

„Už ako dieťa som cestovala vlakom z Prievidze do Nedožier a odtiaľ ďalej autobusom do Poruby. Keď však prípoje zrušili, cestovanie vlakom už pre nás nebolo výhodné. To je asi najväčší problém, prečo tak málo ľudí cestuje po tejto trati. Chýbajú im prípoje,“ konštatovala Tisajová.

Za pravdu jej dáva aj starosta Nitrianskeho Pravna Jozef Balčirák, ktorý s kompetentnými viackrát rokoval a snažil sa trať zachrániť.

„Navrhovali sme vytvorenie systému integrovanej dopravy, to znamená, že by z pravnianskej stanice jazdili od vlakov autobusy do okolitých dedín. Využívali by ich aj Pravňania, ktorí bývajú ďalej od stanice a aj preto vlakové spoje nevyužívajú. Železnice a autobusový prepravca však nenašli spoločnú reč. Keby sa spojili, odľahčil by sa cestný ťah smerom na Pravno,“ vysvetlil starosta.

Zdôraznil, že je optimista a verí v obnovenie trate. Nádej mu dáva skúsenosť z minulosti, keď už osobné vlaky do Pravna nejazdili, no po troch rokoch ich obnovili.

„Dôležité však bude, aby kompetentní uvažovali nad zefektívnením dopravy,“ dodal Balčirák.

Z HISTÓRIE

Železničnú trať z Prievidze do Nitrianskeho Pravna budovali v rokoch 1908 a 1909. Prvý parný vlak po nej prešiel 31. októbra 1909.

Jedenásťkilometrovým úsekom to však podľa pôvodných plánov končiť nemalo. Uvažovalo sa s predĺžením trate do Kláštora pod Znievom a napojenie na turčiansku a rajeckú železnicu. Pre vysoké náklady, náročný terén a neskôr aj pre rýchly rozvoj automobilovej dopravy sa od týchto zámerov upustilo.

(mak)

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 10 438
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 129
  3. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 976
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 950
  5. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 891
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 562
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 088
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 900

Blogy SME

  1. Miluna Rolinczová: MamaNávod: Ako nestratiť dieťa do 7 týždňa ?
  2. Ivan Mlynár: Kotleba by mal ísť do žalára za hoax, že policajný prezident Hamran mal ťažký infarkt
  3. Monika Kusendová: Zimné tatranské chodníčky alebo po stopách tamojších vysokohorských chát
  4. Veronika Michalčíková: Kežmarok (3): Cenzúra, ľúbostný trojuholník a epidémia moru
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Hankovce
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Policajti z NAKA tvrdia, že ušiel na Filipíny. Už takmer päť rokov sa musí raz za týždeň hlásiť na súde
  7. Peter Štefãnik: Slovenské referendum vo svetle Českých prezidentských volieb
  8. Anna Miľanová: V kúte...
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 29 999
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 579
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 207
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 039
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 803
  6. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 780
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 721
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 616
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Štart všetkých trás s výnimkou najkratšej bol pri Pamätníku padlých v obci Cigeľ.


TASR 10 h
Ilustračné foto

Prinášame vám prehľad podujatí z celého regiónu.


14 h
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


27. jan
Pracovná porada Združenia miest a obcí hornej Nitry.

Aby upozornili na zlú situáciu, vypnú na polhodinu verejné osvetlenie.


27. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ľudia boli k žene ľahostajní.


25. jan

Podvodníci zneužívajú aj populárny online secondhand.


26. jan

Opustená budova pod vysielačom stojí na medzinárodnej diaľkovej trase, ktorá vedie od Atlantiku až k Čiernemu moru.


28. jan

Vyšetrovateľ vzniesol obvinenie voči 18-ročnému mladíkovi z prečinu usmrtenia.


9 h

Blogy SME

  1. Miluna Rolinczová: MamaNávod: Ako nestratiť dieťa do 7 týždňa ?
  2. Ivan Mlynár: Kotleba by mal ísť do žalára za hoax, že policajný prezident Hamran mal ťažký infarkt
  3. Monika Kusendová: Zimné tatranské chodníčky alebo po stopách tamojších vysokohorských chát
  4. Veronika Michalčíková: Kežmarok (3): Cenzúra, ľúbostný trojuholník a epidémia moru
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Hankovce
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Policajti z NAKA tvrdia, že ušiel na Filipíny. Už takmer päť rokov sa musí raz za týždeň hlásiť na súde
  7. Peter Štefãnik: Slovenské referendum vo svetle Českých prezidentských volieb
  8. Anna Miľanová: V kúte...
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 29 999
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 579
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 207
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 039
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 803
  6. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 780
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 721
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 616
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu