Požiadavky obyvateľov by podľa mesta zbavili nový systém parkovania jeho hlavných zámerov.
PRIEVIDZA. Ani niekoľko stretnutí s obyvateľmi či petícia nepresvedčili vedenie mesta a spoločnosť Unipa, aby do pripravovaného projektu plateného parkovania v centrálnej mestskej zóne zapracovali navrhované zmeny.
Niektorí obyvatelia označili systém za protiústavný, mesto to však odmieta. Zmeny tak začnú platiť v pôvodne navrhovanej podobe 1. júla.
Petíciu preverujú
Nový systém parkovania zavádza poplatky pre obyvateľov centra mesta aj jeho návštevníkov. Obyvatelia môžu získať rezidentské karty, ktoré sa viažu na vlastníctvo auta a trvalý pobyt v jednom z platených pásiem. Karta na prvé auto bude stáť 10 eur ročne, na druhé už 60 a tretie a ďalšie 180 eur ročne. Pre podnikateľov s prevádzkami v centre stoja rezidentské karty 150 a ďalšie 300 eur ročne.
Návštevníci centra si môžu kúpiť jednorazovú parkovaciu kartu za 0,70 eur na hodinu. Za parkované môžu zaplatiť aj sms správou, vtedy stojí prvá hodina 0,30 eur a každá ďalšia 0,70 eur. Na Dlhej ulici možno parkovať s predplatenou parkovacou kartou, ktorej cena na rok je 480 eur.
Tento systém kritizujú nielen obyvatelia centra mesta, ale aj ľudia z iných lokalít. Spísali preto petíciu, v ktorej žiadajú viacero zmien. Chcú napríklad prenosnú rezidentskú kartu na prvé auto zadarmo a žiadajú, aby nebola vydávaná v závislosti na trvalom pobyte a vlastníctve auta, ale na bytovú jednotku a auto.
„Na petícii je približne 1200 podpisov, v súčasnosti prebieha ich kontrola,“ povedal hovorca Prievidze Michal Ďureje.
Mesto podľa jeho slov požiadavky obyvateľov do nového systému nezakomponuje. „S vydávaním prenosných kariet majú v iných mestách zlé skúsenosti. Bývajú zneužívané a po ich zavedení neprináša regulácia statickej dopravy želaný efekt. Okrem toho by mohol veľmi rýchlo vzniknúť čierny obchod s parkovacími kartami,“ vysvetlil hovorca.
Zmeny možno po pol roku
Mesto nesúhlasí ani s vydávaním prvej rezidentskej karty bezplatne, pretože poplatok desať eur za rok považuje za symbolický. „Mesačne ide o náklady 80 centov. V súčasnosti už bolo vydaných dvadsať percent rezidentských kariet a aj preto na bezplatné vydávanie kariet po spustení projektu neprejdeme,“ povedal Ďureje.
Ľudia sa snažia proti plánom mesta bojovať rôzne. Po petícii bol primátorke doručený list, ktorého pisateľ Ján Chovanec označil plánované zmeny za protiústavné a protiprávne.
„Prievidza je jedno z posledných okresných miest, ktoré spoplatnenie zavádza, pričom systém parkovania, ktorý preberáme, už dávno existuje v iných slovenských mestách,“ povedal hovorca a doplnil, že pokiaľ by bol takýto krok protiústavný, ústavný súd by ho dávno zrušil.
Chovanec vyčíta mestu, že sa snaží všeobecne záväzné nariadenia postaviť nad zákon, že mu chýba územný plán zóny – historickej časti mesta, na základe ktorého je stanovená daňová povinnosť za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta.
Ďureje vysvetlil, že vymedzenie pojmu historická časť mesta je vymedzená v jednom zo všeobecne záväzných nariadeniach mesta, nie je preto potrebné to spraviť duplicitne v územnom pláne. Rovnako pripomenul, že miestne dane a spoplatnenie parkovania v meste sú dve rozdielne veci.
Ján Chovanec si myslí, že pristúpením k novému systému parkovania sa mesto vystaví riziku, že pokiaľ bude označený za nezákonný, ľudia si budú môcť uplatňovať náhradu škody a samospráva utrpí ujmu na vážnosti a dôstojnosti.
Napriek výhradám vstúpia zmeny od začiatku júla do platnosti, tak, ako boli pôvodne navrhnuté. „Najväčšou výhodou je, že systém ostane plne v rukách mesta a nie externej súkromnej spoločnosti. Po polroku od spustenia systému budú opäť vykonané prieskumy, merania a analýzy, na základe ktorých budú prehodnocované prípadné úpravy a zmeny systému parkovanie,“ uzavrel hovorca mesta.