Prievidzská radnica investuje do vodorovného dopravného značenia 10-tisíc eur.
PRIEVIDZA. Vždy po zime pribudnú na našich cestách výtlky a vytratí sa z nich vodorovné dopravné značenie. Mnohým chýbajú predovšetkým biele pásy na priechodoch pre chodcov. Bez nich sa cítia pri prechádzaní cez cestu viac ohrození.
Situácia by sa však mala v najbližšom čase zlepšiť. Správcovia ciest avizujú, že obnova vodorovného značenia začína.
Obnova začala
Na štátnych cestách I. triedy budú priechody obnovované počas mája. Na cesty II. triedy prebiehalo verejné obstarávanie, súťažné obálky boli otvárané minulý týždeň.
„Niektoré vodorovné značenia sme už obnovili, napríklad na Bojnickej ceste alebo na Hviezdoslavovej ulici v Prievidzi,“ informoval Vladimír Vážny, riaditeľ Správy ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja – stredisko Správa a údržba Prievidza. Celkovo sa toto stredisko stará v okrese Prievidza o sedemdesiat priechodov.
V okresnom meste sú mnohé na miestnych cestách, a preto sa o ne musí postarať samospráva. Vodorovné značenie bolo naposledy maľované vlani, jeho obnova začne v najbližších dňoch.
„Radnica vyčlenila na tieto práce 10-tisíc eur,“ povedal hovorca Prievidze Michal Ďureje.
Keďže o prievidzské cesty sa stará spoločnosť Tezas, zabezpečí aj obnovu vodorovného značenia. Podľa Ďurejeho nesie zodpovednosť za kvalitu týchto služieb.
Kvalita farby
V našej ankete na facebookovej stránke Prievidza sa objavila kritika na kvalitu farby, ktorá je na priechodoch.
Martin si myslí, že „priechody sú jednoznačne maľované zlou farbou, pretože cez leto rýchlo mizne.“ Sára si zas všimla, že niekde na chodníkoch je stále číslo 730 (pred rokmi znamenalo počet dní, ktoré muži strávia vo vojenskej službe – poznámka redakcie) alebo na starých cestách sú stále vidieť stredové čiary. „Aká to voľakedy musela byť kvalitná farba, ktorá nezišla ani po dvadsiatich rokoch? Prečo dnes nevydržia ani rok?“ opýtala sa Sára.
Riaditeľ prievidzských cestárov Vážny v tejto súvislosti upozornil, že „frekvencia dopravy za posledné roky niekoľkonásobne vzrástla a teda dochádza k rýchlejšiemu opotrebovaniu náterov na priechodoch.“
Neexistujú termíny
Aby farba vydržala na vozovke čo najdlhšie, musí byť striekaná za istých podmienok. Je to nielen dostatočne vysoká teplota, ale aj vlhkosť vzduchu.
Expert na dopravné značenie Miloš Souček hovorí, že v žiadnych vyhláškach a zákonoch nie sú určené presné termíny na obnovu „zebier“, cez ktoré prechádzajú chodci.
„Priechody majú svoje technické parametre. Pokiaľ ich už nespĺňajú, mali by byť obnovené. To platí aj o bielych čiarach,“ vysvetlil Souček.
V našich klimatických podmienkach by sa podľa neho mali čiary obnovovať asi dvakrát do roka, a to na jar a na jeseň.