PRIEVIDZA. Na internete sa v posledných týždňoch objavilo viacero sťažností na spôsob, akým mesto pristupuje k diskutujúcim na svojej stránke na sociálnej sieti. Hovoria, že administrátor maže ich príspevky a kritické reakcie na prácu samosprávy. Mesto tvrdí, že maže len vulgarizmy a útoky. Na túto možnosť však ľudí neupozorňuje, vlastné pravidlá diskusie oficiálne zverejnené nemá.
Jedno z mála
Prievidza patrí k mestám, ktoré umožňujú svojim obyvateľom reagovať na články a správy uverejnené na svojom oficiálnom webe. Okrem toho má tretí rok aj aktívnu, pravidelne aktualizovanú facebookovskú stránku. Mnohé väčšie mestá sú v tomto smere ďaleko za Prievidzou, ktorá sa napriek tomu stala terčom kritiky viacerých ľudí.
„Stránka mesta Prievidza na Facebooku maže nepohodlné komentáre, cenzurujú a zavádzajú,“ hovorí jedna zo sťažností na internete s tým, že čo sa na stránke objaví, veľmi rýchlo aj zmizne.
Priamo na stránke Mesto Prievidza sa viackrát objavili otázky diskutujúcich, kam zmizli ich komentáre. Niektorí dpoveď nedostali.
Hovorca mesta Michal Ďureje povedal, že „žiadne príspevky z Facebooku s výnimkou vulgárnych a rasistických príspevkov, osobných útokov, vyhrážok a obťažovania nemažeme. Po viacerých sťažnostiach boli iba upravené nastavenia stránky - konkrétne zobrazovania príspevkov po jej načítaní.“ Znamená to, že po otvorení stránky mesta na Facebooku sú zobrazované len príspevky administrátora, k ostatným sa treba prekliknúť.
Tvrdí, že od začiatku februára evidujú jediný príspevok, ktorý zmazali, pretože sa v ňom objavilo slovo „šmejdi“.
Pobúrení
Vulgarizmy, osobné útoky, vyhrážky a obťažovanie. Toto sú vraj podmienky na zmazanie príspevku na facebookovskej stránke Mesto Prievidza. Čitatelia však hovoria niečo iné. Svoje mená zverejniť nechceli, vraj zo strachu. „Napísal som pred pár týždňami príspevok na stránku Mesto Prievidza. Niečo v tom duchu, že primátorka by sa mala začať venovať konečne mestu a nie pomste všetkým obyvateľom a bývalému vedeniu mesta. Nie som vulgárny, píšem otvorene, no nenadávam. Napriek tomu bol môj príspevok zmazaný. To, čo sa v meste deje, je obyčajný teror,“ povedal čitateľ, ktorý si neželá byť menovaný.
Ďalšia čitateľka sa posťažovala, že jej príspevky kritizujúce mesto boli zmazané. Ďureje to odmieta. „Viaceré diskusie k otázkam publikovaným občanmi sú dôkazom toho, že naša facebookovská stránka je platformou, na ktorej sme ochotní viesť slušnú diskusiu,“ povedal s tým, že nikdy nezmazali komentáre, ktoré by neobsahovali vulgarizmy, osobné útoky, vyhrážky a obťažovanie.
Bez zásad
Toto tvrdenie však popiera aj samotná diskusia na stránke Mesto Prievidza, kde administrátor diskutujúcemu vysvetľuje, že jeho komentár zmazal, pretože bol „výkrikom do tmy“ a neprišlo mu zmysluplné ho v diskusii nechávať bez vulgárnych komentárov, ktoré rovnako zmazal.
„Nemažú len vulgárne príspevky, ale aj rôzne iné, ktoré sa snažia „filozoficky“ odôvodniť. Napríklad môj, ktorý znel: 'Tolerancia tu len tak kvitne'. Keďže profesionálne pracujem so sociálnymi sieťami, viem, že to nie je štandard. V takomto prípade väčšinou správca stránky napíše, z akého dôvodu vymazal niektoré príspevky a upozorní na dodržiavanie slušného správania, ale v žiadnom prípade nemaže slušné príspevky,“ povedal čitateľ Oto Kóňa.
Prievidza však žiadne oficiálne zásady správania sa v jej diskusiách nezverejnila. Na svoje podmienky tak diskutujúcich nijako neupozornila. „Riadime sa základnými normami slušného správania a v prípade nejasností kódexom diskutujúceho na sme.sk,“ objasnil Ďureje a doplnil, že zakomponovanie vlastných noriem na prievidzské stránky bude riešiť masmediálna rada. Zároveň odmietol dohady o tom, že mesto maže príspevky aj zo svojho oficiálneho webu. „Svoj príspevok tam môže zmazať iba osoba, ktorá ho publikovala. Do obsahu nemôžeme zasiahnuť.“
Diskutujúci sa posťažovali aj na to, že administrátor odpovedá len na niektoré ich otázky. Podľa hovorcu sa snaží odpovedať na všetky. „Samozrejme, ak je v príspevku aj obsah, ktorý nespĺňa základné normy slušnej komunikácie, sú v ňom nezodpovedateľné, útočné, osobnosť napadajúce a veľmi všeobecné otázky, nereagujeme na ne,“ objasnil.
Oto Kóňa považuje niektoré odpovede administrátora stránky za príliš osobné. „Komentujú motiváciu občanov. Mesto má komunikovať vecne, výstižne, bez zbytočných emócií a v snahe pomôcť ľuďom kdekoľvek, či je to oficiálne vyhlásenie mesta alebo facebookovský komentár,“ myslí si.