PRIEVIDZA. Linka 112 slúži na nahlásenie tiesňového stavu. „Ide o stav, pri ktorom je bezprostredne ohrozený život, zdravie, majetok alebo životné prostredie a postihnutý je odkázaný na poskytnutie pomoci,“ vysvetlila Ľudmila Staňová z Komunikačného odboru kancelárie ministra vnútra.
Ak potrebujete pomoc a neviete, čo všetko treba na linku nahlásiť, nemusíte sa báť. Pomôže vám operátor, ktorý sa pýta, čo a kde sa stalo a ďalšie otázky vám bude klásť podľa situácie.
Počet hovorov vzrástol
Celkový počet hovorov za prvý polrok tohto roku v Trenčianskom kraji bol 96 794, z toho až 60 598 volaní bolo bez udalosti. Za rovnaké obdobie v minulom roku bolo zaznamenaných 64 199 volaní, z toho 44 101 bez udalosti. Medziročne ide o nárast o 32 595 hovorov.
Minulý rok na tiesňovej linke na celom území Slovenska zaznamenali 2 488 463 volaní, z toho 125 359 bolo v Trenčianskom kraji.
Hľadajú informácie
Problém je, že ľudia sa omylom domnievajú, že môžu na linke 112 získať rôzne informácie, ktoré však nesúvisia s tiesňovou situáciou. „Často z recesie volajú deti, ľudia zneužívajú linku aj na účely ošetrenia, ktoré nie je núdzové alebo odvoz do zdravotníckeho zariadenia v prípade, ktorý nie je súrny,“ tvrdí Staňová.
Takéto zneužívanie je však trestné a rieši sa podľa priestupkového zákona. Volajúceho sa podarí takmer vždy vypátrať, nie vždy je však potrestaný. A to najmä vtedy, ak volal maloletý alebo nespôsobilý k právnym úkonom.
V prípade, že voláte na číslo 112 z mobilného telefónu bez vloženej SIM karty, tak budete automaticky upozornený na hrozbu pokuty, ak by ste linku zneužili.
Prípady medializujú
„Problém zneužívania je možné zlepšiť výchovou, vzdelávaním a zvýšením pocitu zodpovednosti u užívateľov linky,“ vymenovala Staňová a zároveň upozornila na zámery do budúcna.
„Plánujeme tiež medializovať konkrétne prípady zneužívateľov linky tiesňového volania a spôsob ich potrestania. Tiež pripravujeme zmeny v obsahu priestupkového zákona, kde bude objektívna zodpovednosť majiteľa telefónu. To znamená, že za zneužitie bude zodpovedný majiteľ telefónu, až kým nepreukáže, že tento priestupok nespáchal.“
Staňová tiež povedala, že uvažujú o kvalifikovaní zneužívania linky tiesňového volania ako trestného činu verejného ohrozovania.
ANKETA: Využili ste už linku 112?
Róbert Kohajda, Prievidza: Nikdy som tam nevolal, lebo sa ešte nevyskytla taká situácia. Neviem presne, ako funguje. Keby som ju však musel použiť, tak by som nahlásil asi osobné údaje. Ale zase keby bol napríklad požiar, tak zavolám priamo hasičom. Raz som volal mestskú políciu, lebo bezdomovci niečo pálili pri dome, aby to riešila.
Mária Kováčová, Banská Bystrica: Zatiaľ som ju ešte nemusela volať, našťastie nebol dôvod. Ani žiadne iné záchranné zložky som nevolala. Určite by som hlásila moju adresu a dôvod, prečo volám, popísala by som situáciu. To, že je jedna linka pre všetky zložky, asi nie je dobré. Lebo ak to niekto zneužíva, tak to zdržuje.
Marta Kevická, Prievidza: Poznám ju, ale nepoužila som ju. Volala som mestskú políciu, lebo na chodníku ležal bezdomovec a nevedeli sme, čo s ním je, či je mu zle, alebo či tam spí. Keď som volala, predstavila som sa, povedala som, kde bývam a čo sa deje. Myslím, že sú to také základné informácie, ktoré treba povedať.
Mária Ragulová, Prievidza: Ešte nikdy som nevolala na žiadnu tiesňovú linku. Nemala som dôvod. Neviem či je dobré, že sú všetky záchranné zložky na jednom čísle. Môže to zdržovať, kým sa vysvetlí, čo sa deje a kým operátor určí, koho treba poslať. Myslím si, že linka je aj dosť zneužívaná, hlavne mladými z roztopaše.