PRIEVIDZA. Nepriaznivá finančná situácia núti prievidzskú samosprávu prehodnocovať zmluvy. Niekoľko mesiacov trvala kontrola v Slovenskej autobusovej doprave (SAD) Prievidza a rokovania s vedením podniku, ktorý prevádzkuje mestskú hromadnú dopravu.
Obe strany sa dohodli. Výsledkom je menej autobusových spojov a ušetrenie peňazí samosprávou.
Vodiči sa uskromnia
Viac ako 1,1 milióna eur by mala radnica okresného mesta zaplatiť SAD Prievidza za tohtoročnú prevádzku mestskej hromadnej dopravy. Samospráva sa však snaží šetriť. Vykonala preto u dopravcu kontrolu a objavila rezervy a nezrovnalosti, ktoré umožnia znížiť túto sumu.
Preverovanie dokumentov odhalilo nesprávne zaúčtovanú pracovnú cestu do zahraničia či vyplatenie odmien členom predstavenstva a dozornej rady spoločnosti.
„Išlo o vyše 6700 eur. O toľko menej budeme platiť,“ informovala primátorka Prievidze Katarína Macháčková.
Od tohto roku až do roku 2017 musí byť vyplácaná provízia za získanie peňazí na nákup tridsiatich nových autobusov. Kontrola ukázala, že bude pre mesto o takmer 60-tisíc eur nižšia, pretože nebola vypočítaná zo skutočnej sumy peňazí, ktorá prišla na účet, ale zo sľubovanej.
Od 23 až do 26-tisíc eur menej zaplatí Prievidza aj za náhrady cestovného a stravného pre vodičov autobusov. Macháčková vysvetlila, že „doteraz šoféri dostávali také vysoké náhrady, ako by boli na služobnej ceste. Po novom budú dostávať príspevok na stravu rovnako, ako ľudia v iných profesiách.“
Cestujúci budú reptať
V rámci zníženia strát v mestskej hromadnej doprave už prievidzskí poslanci zvýšili cenu cestovného. Klasický lístok kupovaný u vodiča je od polovice apríla drahší o deväť centov, stojí 0,55 eura.
Od septembra zas dôjde k zredukovaniu spojov v MHD o pätnásť percent. Vedenie mesta očakáva, že sa ozvú nespokojní cestujúci.
„Pokiaľ sa budú niektorí dožadovať nových spojov, budeme posudzovať ich ekonomickú rentabilnosť. V minulosti to tak nebolo, takmer každej požiadavke od cestujúcich bolo vyhovené, či to bolo ekonomicky výhodné alebo nie,“ ozrejmila primátorka.
Avizuje, že kontroly v SAD Prievidza nebude mesto robiť raz do roka, ale priebežne. Očakáva, že sa tak môže znížiť strata, ktorú dopravca produkuje pri prevádzke MHD a samospráva ju musí platiť.
„Dúfam, že na budúci rok už nebudeme dopravcovi platiť vyše milióna eur, ale možno okolo 800-tisíc. Na túto sumu by sme sa chceli dostať,“ predpokladá Macháčková.
Dopravca vysvetľoval
Ocenila prístup vedenia SAD pri kontrole a rokovaniach. Tie boli úspešné aj podľa generálneho riaditeľa SAD Prievidza Michala Danka.
„Vieme sa dohodnúť, ako pokračovať ďalej. Aj keď rozhovory boli náročné. Museli sme vysvetľovať, že Prievidza a Bojnice dnes majú modernú ekologickú dopravu a preto samosprávy musia aj viac platiť za MHD. Žiaľ, ich rozpočty sú teraz napäté, preto sa nepodarí udržať spoje v súčasnej podobe,“ povedal Danko.
Verí, že aj napriek úsporným opatreniam budú ľudia využívať MHD. „Prospeje to nielen dopravnej situácii v Prievidzi, ale aj životnému prostrediu,“ dodal.