PRIEVIDZA. Dopravná situácia v Prievidzi a jej blízkom okolí je z roka na rok horšia. Kým v roku 2005 prešlo za deň po frekventovanej Bojnickej ceste 18 500 áut, dnes je to už asi 25-tisíc.
Situáciu by vyriešil obchvat Prievidze. V roku 2008 bol dokončený jeho prvý úsek, dokonca bol aj slávnostne otvorený. Odvtedy sa však nič nedeje.
Práce pribrzdili spory Prievidze a Bojníc, pretože obchvat by mal prechádzať katastrami oboch miest.
Prievidza bude potrebovať úver
Nové vedenie Prievidze sa chopilo iniciatívy a začalo problém riešiť. Primátorka Katarína Macháčková poverila rokovaním s Bojnicami dopravného inžiniera a bývalého primátora okresného mesta Miloša Součka.
Na rokovaní prievidzského zastupiteľstva informoval poslancov, že Bojnice blokujú ďalšie práce, pretože sa odvolali voči územnému rozhodnutiu, ktoré bolo vydané na ďalšiu etapu budovania obchvatu. Mali podľa neho prísť aj s niekoľkými požiadavkami, ktoré chcú zapracovať do projektu.
„Na Okrajovej ulici v Bojniciach požadujú protihlukovú stenu, ochranu niektorých domov a mimoúrovňovú cestu pre cyklistov a chodcov v smere od mestského parku do Bojníc. Vážna je aj ich požiadavka, aby cesta z Ulice Ľ. Ondrejova na sídlisku Zapotôčky pokračovala ďalej k rieke a napojila sa na obchvat, ktorý tadiaľ bude prechádzať. Trenčiansky samosprávny kraj by mal potom budovať ďalej cestu smerom do Kanianky. Pre Bojnice by to znamenalo odľahčenie od áut, ktoré teraz smerujú do Kanianky," vymenoval požiadavky Bojničanov Souček.
Prievidza by musela do vybudovania asi 120-metrového úseku cesty a mosta cez Nitru investovať asi 1,7 milióna eur.
„Tieto peniaze v rozpočte nemáme. Budeme si musieť vziať úver. Obchvat je však natoľko strategický nielen pre mesto, ale aj celý región, že si budeme musieť požičať," priznala Macháčková.
Nezhodnú sa na trase
Slovenská správa ciest má na budovanie obchvatu pripravených takmer 40 miliónov eur z eurofondov. V stavebných prácach však treba začať do roku 2013. Pokiaľ sa tak nestane, peniaze by putovali inam.
Prievidzskí poslanci si uvedomili túto hrozbu a so všetkými požiadavkami Bojničanov súhlasili.
„Teraz už nič nestojí v ceste tomu, aby Bojnice stiahli svoje odvolanie voči územnému rozhodnutiu a mohlo sa začať stavať. Obchvat bude," s úsmevom vyhlásila primátorka.
Tento optimizmus však vedenie Bojníc nezdieľa. Vo svojom vyhlásení upozornilo, že má iný názor na to, kadiaľ by mal obchvat prechádzať.
Bojnice chcú, aby obchvat nešiel po Opatovskej ceste, ale až za priemyselnými objektmi (Slovdekra, STK) na Opatovskej ceste.
„Mesto Bojnice považuje vedenie obchvatu po existujúcej Opatovskej ceste za provizórne riešenie a pre tranzit ťažkej, nákladnej dopravy za neprijateľné. Chápeme, že takáto doprava nemá čo hľadať v centre Prievidze. No nepovažujeme za seriózne odkloniť ju do susedného katastra kúpeľného a historického mesta, akým Bojnice sú. Navyše nesúhlasíme ani s budovaním kruhovej križovatky na Bojnickej ceste, ale chceme tam mimoúrovňovú križovatku. Vzhľadom na zlú dopravnú situáciu medzi oboma mestami to nie je najlepšie riešenie," píše sa vo vyhlásení vedenia Bojníc.
Prievidza podľa neho nie je investorom stavby, preto ani nemôže rozhodovať o technických riešeniach, o ktorých sa hovorilo na prievidzskom zastupiteľstve a sú prezentované ako „ústretové kroky" zo strany Prievidze smerom k Bojniciam.
Odvolanie zatiaľ nestiahnú
Vedenie Bojníc zatiaľ o stiahnutí odvolania voči územnému rozhodnutiu neuvažuje.
„Neodmietame obchvat, chceme však, aby bol na našom území postavený podľa našich požiadaviek. Nechceme byť zlým susedom Prievidze a už vôbec nemáme záujem blokovať rozvoj hornej Nitry. Riešenie, ktoré navrhujeme, bude možno pre investora o niečo nákladnejšie, ale jednoznačne trvalé a bude v krátkej či vzdialenej budúcnosti nadväzovať na cestu R2," zdôraznili v závere vyhlásenia predstavitelia Bojníc.
Obchvat Prievidze
Podľa súčasného návrhu bude začiatok obchvatu pri príjazde do Prievidze od Novák, pokračovať bude smerom k starej Košovskej ceste, ďalej ponad koľajnice. Napojí sa na novú vozovku v blízkosti priemyselného parku, ktorá pokračuje až k novému kruhovému objazdu na Opatovskej ceste. Obchvat by mal po nej pokračovať, pričom na Bojnickej ceste by mal byť kruhový objazd s priemerom 44 metrov. Cesta bude ďalej smerovať cez bývalú šľachtiteľskú stanicu, popri rieke Nitre v blízkosti Zapotôčiek a Kútov a za čerpacou stanicou sa napojí na cestu I/64 vedúcu na Nedožery-Brezany.
Bojnice nechcú, aby obchvat prechádzal po Opatovskej ceste, ale aby cesta išla medzi priemyselnými objektmi na Opatovskej ceste a riekou Nitrou, teda cez mestský park. Bojnice tiež nesúhlasia, aby bol na Bojnickej ceste kruhový objazd, navrhujú vybudovať mimoúrovňovú križovatku.(mak)