Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Šéf železničnej polície: Vo vlakoch môže pribudnúť kriminality

Napriek náročným požiadavkám je o prácu v železničnej polícii veľký záujem. Súčasná vláda rozhodla, že bude súčasťou Policajného zboru.

Šéfom železničnej polície je rodák z Nitrianskeho Pravna Tibor Gáplovský.Šéfom železničnej polície je rodák z Nitrianskeho Pravna Tibor Gáplovský. (Zdroj: ŽP SR)

Vyrastal v Nitrianskom Pravne. Z rodnej obce odišiel, keď mal pätnásť rokov, aby mohol študovať vo vojenskej škole, neskôr aj na právnickej fakulte. Pracoval ako vojenský vyšetrovateľ, prokurátor. Takmer dvanásť rokov je na čele jednej z dôležitých ozbrojených bezpečnostných zložiek. Generálny riaditeľ železničnej polície TIBOR GÁPLOVSKÝ.

Pochádzate z hornej Nitry. Ako si spomínate na detstvo a mladosť v tomto regióne?

- Vyrastal som v Nitrianskom Pravne. Na detstvo strávené v tejto obci si spomínam rád, lebo to boli okrem školských povinností roky bezstarostnosti, kedy som mal možnosť spoznávať krásy hornej Nitry a jej blízkeho okolia. Bolo to poznanie zaujímavé, nakoľko horná Nitra je región s históriou, ale aj súčasnosťou. Objavoval som tu zákutia prírody, ale tiež kultúrnych a historických pamiatok. Vytvorili sa krásne priateľstvá, z ktorých mnohé pretrvávajú do súčasnosti.

Koľko ste mali rokov, keď ste z rodnej obce odišli?

- Z hornej Nitry som odchádzal v pätnástich rokoch, po skončení povinnej školskej dochádzky. Písal sa rok 1970, keď som v štúdiu pokračoval na Vojenskej strednej odbornej škole v Novom Meste nad Váhom, ktorú som ukončil v roku 1974.

Rád sa vraciate na hornú Nitru? Ako často?

- Na hornú Nitru sa vždy vraciam rád, je to môj rodný kraj, mám tam rodinu, priateľov a známych, ale vzhľadom na moje povinnosti je to už len niekoľkokrát v priebehu roka.

- Od malička ste určite netúžili šéfovať železničnej polícii. Aká bola teda vaša cesta na post generálneho riaditeľa, čím všetkým ste prešli?

Moje predstavy v detstve smerovali k tomu, a neboli to predstavy ešte úplne vyhranené, že sa stanem vojakom z povolania. Táto túžba sa začala napĺňať po skončení vojenskej školy, keď som bol v roku 1974 prijatý za vojaka z povolania a v službe som pokračoval u spojovacieho útvaru v Beroune za Prahou. V roku 1977 mi ponúkli denné štúdium na Právnickej fakulte v Brne, pre potreby vo vojenskej justícii. Úspešne som ju absolvoval. Nastúpil som ako justičný čakateľ na Vojenský obvodový súd v Bratislave, odkiaľ som bol po kratšom pôsobení premiestnený ako právny čakateľ Vojenskej obvodovej prokuratúry v Bratislave, kde som neskôr pôsobil vo vojenskej funkcii vyšetrovateľa a neskôr prokurátora. Po ukončení služobného pomeru vojaka z povolania som pracoval ako prokurátor Krajskej prokuratúry v Bratislave. V závere roku 1994 som bol vládou vymenovaný do funkcie vedúceho úradu Ministerstva vnútra, kde som pôsobil takmer dva roky. Potom som krátku dobu pracoval v civilnom sektore. V roku 1998 som bol vymenovaný do funkcie generálneho riaditeľa Železničnej polície, ktorú vykonávam doposiaľ.

Riadiť železničnú políciu nie je určite jednoduché. Dlho ste zvažovali, či tento post prijmete? Čo nakoniec rozhodlo?

- Je pravda, že riadiť železničnú políciu ako ozbrojený bezpečnostný zbor nie je jednoduché. Železničná polícia plní dôležité úlohy v bezpečnostnom systéme Slovenska, na úseku ochrany bezpečnosti železničnej dopravy s celoslovenskou pôsobnosťou. Zvládnutie týchto náročných úloh si vyžaduje celého človeka s dostatočnými praktickými, ale aj teoretickými skúsenosťami a preto ani moje rozhodnutie nebolo jednoduché, nakoľko som si uvedomoval, že tento post je predovšetkým o veľkej osobnej zodpovednosti. Bola to ale výzva a ja som ju prijal.

Čo najviac trápi v súčasnosti železničnú políciu na Slovensku, aké problémy riešite?

- Železničná polícia dlhodobo rieši problémy týkajúce sa ochrany, bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, ochrany cestujúcej verejnosti, ako aj ochrany prepravovaného tovaru po železnici. Vzhľadom na početné stavy príslušníkov Železničnej polície, ktoré sú limitované, musíme prijímať také účinné opatrenia, aby sme tieto úlohy čo najlepšie zvládli. Aj napriek tomu sme mali vždy vyššie ambície, aby sme veľkým problémom skôr predchádzali, preto dlhodobo venujeme pozornosť prevencii kriminality.

Myslíte si, že cestovanie železnicou u nás je bezpečné?

- Cestujúcu verejnosť sa snažíme dennodenne presviedčať, že cestovanie vlakmi je aj naším pričinením bezpečné. Podarilo sa nám do značnej miery eliminovať najmä násilnú trestnú činnosť, no nie úplne. Dôsledne sa nám darí riešiť majetkovú trestnú činnosť, najmä okrádanie cestujúcich. Ľudia aj napriek opakovaným výzvam a upozorneniam sú častokrát nevšímaví k svojim veciam a majetku, nepozorní a tak vytvárajú podmienky na vlastné okradnutie. V praxi sa snažíme napĺňať nepísané heslo „Služba polície - služba občanom", čo znamená, aby naši policajti boli v každej rozhodujúcej chvíli na blízku a aby profesionálne riešili situáciu.

Máte dostatok záujemcov o prácu v železničnej polícii? Čím je nebezpečná a čím zas zaujímavá?

- O prácu v železničnej polícii máme dlhodobo vysoký záujem, preto v rámci výberového konania máme možnosť si vyberať z veľkého množstva uchádzačov. Máme postavené náročné kritériá pre výber uchádzačov, či už z hľadiska previerok zo štátneho jazyka, psychodiagnostického vyšetrenia, ale aj previerok fyzickej zdatnosti. Vzhľadom na to, že ide o náročnú službu, šancu dostávajú tí najlepší. Ďalším kritériom po prijatí je splnenie podmienky získania policajného vzdelania na policajných školách Policajného zboru, kde je štúdium veľmi náročné z hľadiska teoretických, ale aj praktických vedomostí a skúseností, je aj mimoriadne riziková a preto si vyžaduje celého človeka.

Železničná polícia sa začlení do Policajného zboru. Vítate tento krok? Čo konkrétne prinesie?

- Čo sa týka začlenenia železničnej polície do Policajného zboru, ide o politické rozhodnutie vyjadrené v programovom vyhlásení vlády, ktoré rešpektujem. Ale vzhľadom na moje dlhoročné pôsobenie vo funkcii generálneho riaditeľa železničnej polície som nútený otvorene povedať, že takéto riešenie si predovšetkým vyžadovalo serióznu analýzu súčasného stavu s vyjadrením pozitívnych, ale aj negatívnych dopadov takéhoto riešenia. Až na základe hodnotenia malo byť prijaté rozumné riešenie. Železničná polícia počas svojho pôsobenia získala vysoký kredit a aj členstvo v dvoch medzinárodných organizáciách železničných polícií, kde jej pôsobenie a organizačnú štruktúru dávali za príklad aj ostatným členským krajinám vyspelej západnej Európy. Čo tento krok prinesie, je možno ťažko predvídať. Ale nie je vylúčené, že takýmto riešením môže dôjsť k oslabeniu ochrany železničnej dopravy a nárastu kriminality a teda aj k strate pocitu bezpečia počas cestovania vlakmi, čo však ukáže blízka budúcnosť.

Zmeny v železničnej polícii

Od 1. januára 2011 bude železničná polícia zrušená a jej príslušníci sa začlenia do Policajného zboru. Ministrovi vnútra je železničná polícia podriadená už v súčanosti a jej pôsobnosť je porovnateľná s pôsobnosťou Policajného zboru s tým, že činnosť železničnej polície sa vzťahuje len na obvody železničných dráh.

Niektoré úlohy železničnej polície prejdú medzi úlohy Policajného zboru, čím sa rozšíria oprávnenia policajtov.

Príslušnosť k zboru budú môcť železniční policajti preukazovať súčasnými rovnošatami a služobnými preukazmi do konca roka 2015.

Ministerstvo vnútra SR

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 715
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 862
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 237
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 990
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 275
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 586
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 701
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 696
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 572
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 565
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Ľudia musia chodiť na PCR testovanie aj mimo prievidzský región

Banská Bystrica, Partizánske, Žiar nad Hronom aj Trenčín. Toto sú mestá, kde niektorí ľudia z prievidzského okresu podstúpia odbery vzoriek na testovanie. Na dôvod, prečo za testami musia cestovať, sme sa pýtali regionálnej hygieničky.

Odbery vzoriek na koronavírus. Ilustračné foto.
Robert Šuník, majiteľ a prezident FC Baník Prievidza

Primátorka Prievidze mala pozitívny test na koronavírus

Katarína Macháčková vyzvala ľudí, aby sa k testom a k ochranným opatreniam stavali zodpovedne a dodržiavali ich.

Prievidzská primátorka informovala, že mala pozitívny test na koronavírus.

Prievidza chce vybudovať vodozádržné opatrenia v parku a na sídlisku Píly

Prievidzská samospráva má záujem zmierniť dosahy zmeny klímy na životné prostredie v meste.

Mestský úrad v Prievidzi.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Už ste čítali?