Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Šéf železničnej polície: Vo vlakoch môže pribudnúť kriminality

Napriek náročným požiadavkám je o prácu v železničnej polícii veľký záujem. Súčasná vláda rozhodla, že bude súčasťou Policajného zboru.

Šéfom železničnej polície je rodák z Nitrianskeho Pravna Tibor Gáplovský.Šéfom železničnej polície je rodák z Nitrianskeho Pravna Tibor Gáplovský. (Zdroj: ŽP SR)

Vyrastal v Nitrianskom Pravne. Z rodnej obce odišiel, keď mal pätnásť rokov, aby mohol študovať vo vojenskej škole, neskôr aj na právnickej fakulte. Pracoval ako vojenský vyšetrovateľ, prokurátor. Takmer dvanásť rokov je na čele jednej z dôležitých ozbrojených bezpečnostných zložiek. Generálny riaditeľ železničnej polície TIBOR GÁPLOVSKÝ.

Pochádzate z hornej Nitry. Ako si spomínate na detstvo a mladosť v tomto regióne?

- Vyrastal som v Nitrianskom Pravne. Na detstvo strávené v tejto obci si spomínam rád, lebo to boli okrem školských povinností roky bezstarostnosti, kedy som mal možnosť spoznávať krásy hornej Nitry a jej blízkeho okolia. Bolo to poznanie zaujímavé, nakoľko horná Nitra je región s históriou, ale aj súčasnosťou. Objavoval som tu zákutia prírody, ale tiež kultúrnych a historických pamiatok. Vytvorili sa krásne priateľstvá, z ktorých mnohé pretrvávajú do súčasnosti.

Koľko ste mali rokov, keď ste z rodnej obce odišli?

- Z hornej Nitry som odchádzal v pätnástich rokoch, po skončení povinnej školskej dochádzky. Písal sa rok 1970, keď som v štúdiu pokračoval na Vojenskej strednej odbornej škole v Novom Meste nad Váhom, ktorú som ukončil v roku 1974.

Rád sa vraciate na hornú Nitru? Ako často?

- Na hornú Nitru sa vždy vraciam rád, je to môj rodný kraj, mám tam rodinu, priateľov a známych, ale vzhľadom na moje povinnosti je to už len niekoľkokrát v priebehu roka.

- Od malička ste určite netúžili šéfovať železničnej polícii. Aká bola teda vaša cesta na post generálneho riaditeľa, čím všetkým ste prešli?

Moje predstavy v detstve smerovali k tomu, a neboli to predstavy ešte úplne vyhranené, že sa stanem vojakom z povolania. Táto túžba sa začala napĺňať po skončení vojenskej školy, keď som bol v roku 1974 prijatý za vojaka z povolania a v službe som pokračoval u spojovacieho útvaru v Beroune za Prahou. V roku 1977 mi ponúkli denné štúdium na Právnickej fakulte v Brne, pre potreby vo vojenskej justícii. Úspešne som ju absolvoval. Nastúpil som ako justičný čakateľ na Vojenský obvodový súd v Bratislave, odkiaľ som bol po kratšom pôsobení premiestnený ako právny čakateľ Vojenskej obvodovej prokuratúry v Bratislave, kde som neskôr pôsobil vo vojenskej funkcii vyšetrovateľa a neskôr prokurátora. Po ukončení služobného pomeru vojaka z povolania som pracoval ako prokurátor Krajskej prokuratúry v Bratislave. V závere roku 1994 som bol vládou vymenovaný do funkcie vedúceho úradu Ministerstva vnútra, kde som pôsobil takmer dva roky. Potom som krátku dobu pracoval v civilnom sektore. V roku 1998 som bol vymenovaný do funkcie generálneho riaditeľa Železničnej polície, ktorú vykonávam doposiaľ.

Riadiť železničnú políciu nie je určite jednoduché. Dlho ste zvažovali, či tento post prijmete? Čo nakoniec rozhodlo?

- Je pravda, že riadiť železničnú políciu ako ozbrojený bezpečnostný zbor nie je jednoduché. Železničná polícia plní dôležité úlohy v bezpečnostnom systéme Slovenska, na úseku ochrany bezpečnosti železničnej dopravy s celoslovenskou pôsobnosťou. Zvládnutie týchto náročných úloh si vyžaduje celého človeka s dostatočnými praktickými, ale aj teoretickými skúsenosťami a preto ani moje rozhodnutie nebolo jednoduché, nakoľko som si uvedomoval, že tento post je predovšetkým o veľkej osobnej zodpovednosti. Bola to ale výzva a ja som ju prijal.

Čo najviac trápi v súčasnosti železničnú políciu na Slovensku, aké problémy riešite?

- Železničná polícia dlhodobo rieši problémy týkajúce sa ochrany, bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, ochrany cestujúcej verejnosti, ako aj ochrany prepravovaného tovaru po železnici. Vzhľadom na početné stavy príslušníkov Železničnej polície, ktoré sú limitované, musíme prijímať také účinné opatrenia, aby sme tieto úlohy čo najlepšie zvládli. Aj napriek tomu sme mali vždy vyššie ambície, aby sme veľkým problémom skôr predchádzali, preto dlhodobo venujeme pozornosť prevencii kriminality.

Myslíte si, že cestovanie železnicou u nás je bezpečné?

- Cestujúcu verejnosť sa snažíme dennodenne presviedčať, že cestovanie vlakmi je aj naším pričinením bezpečné. Podarilo sa nám do značnej miery eliminovať najmä násilnú trestnú činnosť, no nie úplne. Dôsledne sa nám darí riešiť majetkovú trestnú činnosť, najmä okrádanie cestujúcich. Ľudia aj napriek opakovaným výzvam a upozorneniam sú častokrát nevšímaví k svojim veciam a majetku, nepozorní a tak vytvárajú podmienky na vlastné okradnutie. V praxi sa snažíme napĺňať nepísané heslo „Služba polície - služba občanom", čo znamená, aby naši policajti boli v každej rozhodujúcej chvíli na blízku a aby profesionálne riešili situáciu.

Máte dostatok záujemcov o prácu v železničnej polícii? Čím je nebezpečná a čím zas zaujímavá?

- O prácu v železničnej polícii máme dlhodobo vysoký záujem, preto v rámci výberového konania máme možnosť si vyberať z veľkého množstva uchádzačov. Máme postavené náročné kritériá pre výber uchádzačov, či už z hľadiska previerok zo štátneho jazyka, psychodiagnostického vyšetrenia, ale aj previerok fyzickej zdatnosti. Vzhľadom na to, že ide o náročnú službu, šancu dostávajú tí najlepší. Ďalším kritériom po prijatí je splnenie podmienky získania policajného vzdelania na policajných školách Policajného zboru, kde je štúdium veľmi náročné z hľadiska teoretických, ale aj praktických vedomostí a skúseností, je aj mimoriadne riziková a preto si vyžaduje celého človeka.

Železničná polícia sa začlení do Policajného zboru. Vítate tento krok? Čo konkrétne prinesie?

- Čo sa týka začlenenia železničnej polície do Policajného zboru, ide o politické rozhodnutie vyjadrené v programovom vyhlásení vlády, ktoré rešpektujem. Ale vzhľadom na moje dlhoročné pôsobenie vo funkcii generálneho riaditeľa železničnej polície som nútený otvorene povedať, že takéto riešenie si predovšetkým vyžadovalo serióznu analýzu súčasného stavu s vyjadrením pozitívnych, ale aj negatívnych dopadov takéhoto riešenia. Až na základe hodnotenia malo byť prijaté rozumné riešenie. Železničná polícia počas svojho pôsobenia získala vysoký kredit a aj členstvo v dvoch medzinárodných organizáciách železničných polícií, kde jej pôsobenie a organizačnú štruktúru dávali za príklad aj ostatným členským krajinám vyspelej západnej Európy. Čo tento krok prinesie, je možno ťažko predvídať. Ale nie je vylúčené, že takýmto riešením môže dôjsť k oslabeniu ochrany železničnej dopravy a nárastu kriminality a teda aj k strate pocitu bezpečia počas cestovania vlakmi, čo však ukáže blízka budúcnosť.

Zmeny v železničnej polícii

Od 1. januára 2011 bude železničná polícia zrušená a jej príslušníci sa začlenia do Policajného zboru. Ministrovi vnútra je železničná polícia podriadená už v súčanosti a jej pôsobnosť je porovnateľná s pôsobnosťou Policajného zboru s tým, že činnosť železničnej polície sa vzťahuje len na obvody železničných dráh.

Niektoré úlohy železničnej polície prejdú medzi úlohy Policajného zboru, čím sa rozšíria oprávnenia policajtov.

Príslušnosť k zboru budú môcť železniční policajti preukazovať súčasnými rovnošatami a služobnými preukazmi do konca roka 2015.

Ministerstvo vnútra SR

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 784
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 889
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 537
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 647
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 487
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 499
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 353
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 256
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 145
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 125
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Odpad od rodinných domov odvážajú v Handlovej po novom raz za dva týždne

Mesto Handlová zmenilo od začiatku tohto roka frekvenciu vývozu odpadov od rodinných domov.

Snehové záveje a jazyky sa môžu vyskytnúť aj v našom regióne

Výstraha platí pre okres Banská Bystrica, Brezno, Žiar nad Hronom, Bánovce nad Bebravou, Ilava, Partizánske, Považská Bystrica, Prievidza, Púchov, Trenčín, Spišská Nová Ves a pre celý Prešovský a Košický kraj do nedele do 14.00 hodiny.

ilustračná foto

Vaše FOTO: Zimná rozprávka konečne prišla

Celý týždeň ste nám posielali svoje fotografie, ako si vychutnávate pravú zimu. Ponúkame vám galériu, ktorú ste zaplnili vy. Ak máte ďalšie zasnežené zábery, neváhajte a podeľte sa s nami.

Na pokračovanie Vážskej cyklomagistrály chce krajská samospráva využiť eurofondy

Trenčiansky samosprávny kraj plánuje v tomto roku vybudovať štvrtý z ôsmich úsekov Vážskej cyklomagistrály.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Hľadá sa nezvestný Martinčan

Naposledy sa nachádzal vo Valčianskej doline.

AKTUALIZOVANÉ o 16.31

Rady pred odbernými miestami v Nitre sa skrátili, mnohých vybavili bez čakania

V meste je otvorených o päť odberných miest viac ako pred týždňom.

Už ste čítali?