Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Šéf železničnej polície: Vo vlakoch môže pribudnúť kriminality

Napriek náročným požiadavkám je o prácu v železničnej polícii veľký záujem. Súčasná vláda rozhodla, že bude súčasťou Policajného zboru.

Šéfom železničnej polície je rodák z Nitrianskeho Pravna Tibor Gáplovský.Šéfom železničnej polície je rodák z Nitrianskeho Pravna Tibor Gáplovský. (Zdroj: ŽP SR)

Vyrastal v Nitrianskom Pravne. Z rodnej obce odišiel, keď mal pätnásť rokov, aby mohol študovať vo vojenskej škole, neskôr aj na právnickej fakulte. Pracoval ako vojenský vyšetrovateľ, prokurátor. Takmer dvanásť rokov je na čele jednej z dôležitých ozbrojených bezpečnostných zložiek. Generálny riaditeľ železničnej polície TIBOR GÁPLOVSKÝ.

Pochádzate z hornej Nitry. Ako si spomínate na detstvo a mladosť v tomto regióne?

- Vyrastal som v Nitrianskom Pravne. Na detstvo strávené v tejto obci si spomínam rád, lebo to boli okrem školských povinností roky bezstarostnosti, kedy som mal možnosť spoznávať krásy hornej Nitry a jej blízkeho okolia. Bolo to poznanie zaujímavé, nakoľko horná Nitra je región s históriou, ale aj súčasnosťou. Objavoval som tu zákutia prírody, ale tiež kultúrnych a historických pamiatok. Vytvorili sa krásne priateľstvá, z ktorých mnohé pretrvávajú do súčasnosti.

Koľko ste mali rokov, keď ste z rodnej obce odišli?

- Z hornej Nitry som odchádzal v pätnástich rokoch, po skončení povinnej školskej dochádzky. Písal sa rok 1970, keď som v štúdiu pokračoval na Vojenskej strednej odbornej škole v Novom Meste nad Váhom, ktorú som ukončil v roku 1974.

Rád sa vraciate na hornú Nitru? Ako často?

- Na hornú Nitru sa vždy vraciam rád, je to môj rodný kraj, mám tam rodinu, priateľov a známych, ale vzhľadom na moje povinnosti je to už len niekoľkokrát v priebehu roka.

- Od malička ste určite netúžili šéfovať železničnej polícii. Aká bola teda vaša cesta na post generálneho riaditeľa, čím všetkým ste prešli?

Moje predstavy v detstve smerovali k tomu, a neboli to predstavy ešte úplne vyhranené, že sa stanem vojakom z povolania. Táto túžba sa začala napĺňať po skončení vojenskej školy, keď som bol v roku 1974 prijatý za vojaka z povolania a v službe som pokračoval u spojovacieho útvaru v Beroune za Prahou. V roku 1977 mi ponúkli denné štúdium na Právnickej fakulte v Brne, pre potreby vo vojenskej justícii. Úspešne som ju absolvoval. Nastúpil som ako justičný čakateľ na Vojenský obvodový súd v Bratislave, odkiaľ som bol po kratšom pôsobení premiestnený ako právny čakateľ Vojenskej obvodovej prokuratúry v Bratislave, kde som neskôr pôsobil vo vojenskej funkcii vyšetrovateľa a neskôr prokurátora. Po ukončení služobného pomeru vojaka z povolania som pracoval ako prokurátor Krajskej prokuratúry v Bratislave. V závere roku 1994 som bol vládou vymenovaný do funkcie vedúceho úradu Ministerstva vnútra, kde som pôsobil takmer dva roky. Potom som krátku dobu pracoval v civilnom sektore. V roku 1998 som bol vymenovaný do funkcie generálneho riaditeľa Železničnej polície, ktorú vykonávam doposiaľ.

Riadiť železničnú políciu nie je určite jednoduché. Dlho ste zvažovali, či tento post prijmete? Čo nakoniec rozhodlo?

- Je pravda, že riadiť železničnú políciu ako ozbrojený bezpečnostný zbor nie je jednoduché. Železničná polícia plní dôležité úlohy v bezpečnostnom systéme Slovenska, na úseku ochrany bezpečnosti železničnej dopravy s celoslovenskou pôsobnosťou. Zvládnutie týchto náročných úloh si vyžaduje celého človeka s dostatočnými praktickými, ale aj teoretickými skúsenosťami a preto ani moje rozhodnutie nebolo jednoduché, nakoľko som si uvedomoval, že tento post je predovšetkým o veľkej osobnej zodpovednosti. Bola to ale výzva a ja som ju prijal.

Čo najviac trápi v súčasnosti železničnú políciu na Slovensku, aké problémy riešite?

- Železničná polícia dlhodobo rieši problémy týkajúce sa ochrany, bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, ochrany cestujúcej verejnosti, ako aj ochrany prepravovaného tovaru po železnici. Vzhľadom na početné stavy príslušníkov Železničnej polície, ktoré sú limitované, musíme prijímať také účinné opatrenia, aby sme tieto úlohy čo najlepšie zvládli. Aj napriek tomu sme mali vždy vyššie ambície, aby sme veľkým problémom skôr predchádzali, preto dlhodobo venujeme pozornosť prevencii kriminality.

Myslíte si, že cestovanie železnicou u nás je bezpečné?

- Cestujúcu verejnosť sa snažíme dennodenne presviedčať, že cestovanie vlakmi je aj naším pričinením bezpečné. Podarilo sa nám do značnej miery eliminovať najmä násilnú trestnú činnosť, no nie úplne. Dôsledne sa nám darí riešiť majetkovú trestnú činnosť, najmä okrádanie cestujúcich. Ľudia aj napriek opakovaným výzvam a upozorneniam sú častokrát nevšímaví k svojim veciam a majetku, nepozorní a tak vytvárajú podmienky na vlastné okradnutie. V praxi sa snažíme napĺňať nepísané heslo „Služba polície - služba občanom", čo znamená, aby naši policajti boli v každej rozhodujúcej chvíli na blízku a aby profesionálne riešili situáciu.

Máte dostatok záujemcov o prácu v železničnej polícii? Čím je nebezpečná a čím zas zaujímavá?

- O prácu v železničnej polícii máme dlhodobo vysoký záujem, preto v rámci výberového konania máme možnosť si vyberať z veľkého množstva uchádzačov. Máme postavené náročné kritériá pre výber uchádzačov, či už z hľadiska previerok zo štátneho jazyka, psychodiagnostického vyšetrenia, ale aj previerok fyzickej zdatnosti. Vzhľadom na to, že ide o náročnú službu, šancu dostávajú tí najlepší. Ďalším kritériom po prijatí je splnenie podmienky získania policajného vzdelania na policajných školách Policajného zboru, kde je štúdium veľmi náročné z hľadiska teoretických, ale aj praktických vedomostí a skúseností, je aj mimoriadne riziková a preto si vyžaduje celého človeka.

Železničná polícia sa začlení do Policajného zboru. Vítate tento krok? Čo konkrétne prinesie?

- Čo sa týka začlenenia železničnej polície do Policajného zboru, ide o politické rozhodnutie vyjadrené v programovom vyhlásení vlády, ktoré rešpektujem. Ale vzhľadom na moje dlhoročné pôsobenie vo funkcii generálneho riaditeľa železničnej polície som nútený otvorene povedať, že takéto riešenie si predovšetkým vyžadovalo serióznu analýzu súčasného stavu s vyjadrením pozitívnych, ale aj negatívnych dopadov takéhoto riešenia. Až na základe hodnotenia malo byť prijaté rozumné riešenie. Železničná polícia počas svojho pôsobenia získala vysoký kredit a aj členstvo v dvoch medzinárodných organizáciách železničných polícií, kde jej pôsobenie a organizačnú štruktúru dávali za príklad aj ostatným členským krajinám vyspelej západnej Európy. Čo tento krok prinesie, je možno ťažko predvídať. Ale nie je vylúčené, že takýmto riešením môže dôjsť k oslabeniu ochrany železničnej dopravy a nárastu kriminality a teda aj k strate pocitu bezpečia počas cestovania vlakmi, čo však ukáže blízka budúcnosť.

Zmeny v železničnej polícii

Od 1. januára 2011 bude železničná polícia zrušená a jej príslušníci sa začlenia do Policajného zboru. Ministrovi vnútra je železničná polícia podriadená už v súčanosti a jej pôsobnosť je porovnateľná s pôsobnosťou Policajného zboru s tým, že činnosť železničnej polície sa vzťahuje len na obvody železničných dráh.

Niektoré úlohy železničnej polície prejdú medzi úlohy Policajného zboru, čím sa rozšíria oprávnenia policajtov.

Príslušnosť k zboru budú môcť železniční policajti preukazovať súčasnými rovnošatami a služobnými preukazmi do konca roka 2015.

Ministerstvo vnútra SR

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  1. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  2. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  3. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  7. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  9. Keď ekológia spája
  10. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 415
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 139
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 403
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 315
  5. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 131
  6. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 913
  7. Od Česka až po Jadran 2 879
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 847
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 681
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 479
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

ilustračná foto

Aspoň jednu dávku vakcíny proti COVID-19 má zatiaľ 53 312 detí. Najviac zaočkovaných pochádza z Bratislavského kraja.


TASR 18m

Máš chuť zmeniť svoje podnikanie a nevieš ako na to? Zdá sa ti, že doba dnes nepraje odvážnym ľuďom? Nepremeškaj diskusiu, ktorá dá cenné informácie podnikateľom každého zamerania. Sleduj nás už v pondelok o 11:00 hod.


2 h

Aké je športové zázemie v zahraničí a na Slovensku? Aj o tom sme sa rozprávali s futbalovým odborníkom a bývalým hráčom Stanom Angelovičom.


21 h
Ilustračné foto.

Vo vybraných triedach pribudne i nový nábytok.


TASR 23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Šelma ležala neďaleko kontajnera.


a 1 ďalší 23 h

K machináciám malo prísť v súvislosti s výstavbou parkovacích domov.


28. júl

Pre havarijný stav bola zatvorená takmer desať rokov. Stala sa rajom pre asociálov a vandalov.


17 h

Drevené sedenia budú čiastočne prekryté z hornej a bočnej strany. Vedľa nich bude zeleň.


21 h

Už ste čítali?