Šéf železničnej polície: Vo vlakoch môže pribudnúť kriminality

Napriek náročným požiadavkám je o prácu v železničnej polícii veľký záujem. Súčasná vláda rozhodla, že bude súčasťou Policajného zboru.

Šéfom železničnej polície je rodák z Nitrianskeho Pravna Tibor Gáplovský.Šéfom železničnej polície je rodák z Nitrianskeho Pravna Tibor Gáplovský. (Zdroj: ŽP SR)

Vyrastal v Nitrianskom Pravne. Z rodnej obce odišiel, keď mal pätnásť rokov, aby mohol študovať vo vojenskej škole, neskôr aj na právnickej fakulte. Pracoval ako vojenský vyšetrovateľ, prokurátor. Takmer dvanásť rokov je na čele jednej z dôležitých ozbrojených bezpečnostných zložiek. Generálny riaditeľ železničnej polície TIBOR GÁPLOVSKÝ.

Pochádzate z hornej Nitry. Ako si spomínate na detstvo a mladosť v tomto regióne?

- Vyrastal som v Nitrianskom Pravne. Na detstvo strávené v tejto obci si spomínam rád, lebo to boli okrem školských povinností roky bezstarostnosti, kedy som mal možnosť spoznávať krásy hornej Nitry a jej blízkeho okolia. Bolo to poznanie zaujímavé, nakoľko horná Nitra je región s históriou, ale aj súčasnosťou. Objavoval som tu zákutia prírody, ale tiež kultúrnych a historických pamiatok. Vytvorili sa krásne priateľstvá, z ktorých mnohé pretrvávajú do súčasnosti.

Koľko ste mali rokov, keď ste z rodnej obce odišli?

- Z hornej Nitry som odchádzal v pätnástich rokoch, po skončení povinnej školskej dochádzky. Písal sa rok 1970, keď som v štúdiu pokračoval na Vojenskej strednej odbornej škole v Novom Meste nad Váhom, ktorú som ukončil v roku 1974.

Rád sa vraciate na hornú Nitru? Ako často?

- Na hornú Nitru sa vždy vraciam rád, je to môj rodný kraj, mám tam rodinu, priateľov a známych, ale vzhľadom na moje povinnosti je to už len niekoľkokrát v priebehu roka.

- Od malička ste určite netúžili šéfovať železničnej polícii. Aká bola teda vaša cesta na post generálneho riaditeľa, čím všetkým ste prešli?

Moje predstavy v detstve smerovali k tomu, a neboli to predstavy ešte úplne vyhranené, že sa stanem vojakom z povolania. Táto túžba sa začala napĺňať po skončení vojenskej školy, keď som bol v roku 1974 prijatý za vojaka z povolania a v službe som pokračoval u spojovacieho útvaru v Beroune za Prahou. V roku 1977 mi ponúkli denné štúdium na Právnickej fakulte v Brne, pre potreby vo vojenskej justícii. Úspešne som ju absolvoval. Nastúpil som ako justičný čakateľ na Vojenský obvodový súd v Bratislave, odkiaľ som bol po kratšom pôsobení premiestnený ako právny čakateľ Vojenskej obvodovej prokuratúry v Bratislave, kde som neskôr pôsobil vo vojenskej funkcii vyšetrovateľa a neskôr prokurátora. Po ukončení služobného pomeru vojaka z povolania som pracoval ako prokurátor Krajskej prokuratúry v Bratislave. V závere roku 1994 som bol vládou vymenovaný do funkcie vedúceho úradu Ministerstva vnútra, kde som pôsobil takmer dva roky. Potom som krátku dobu pracoval v civilnom sektore. V roku 1998 som bol vymenovaný do funkcie generálneho riaditeľa Železničnej polície, ktorú vykonávam doposiaľ.

Riadiť železničnú políciu nie je určite jednoduché. Dlho ste zvažovali, či tento post prijmete? Čo nakoniec rozhodlo?

- Je pravda, že riadiť železničnú políciu ako ozbrojený bezpečnostný zbor nie je jednoduché. Železničná polícia plní dôležité úlohy v bezpečnostnom systéme Slovenska, na úseku ochrany bezpečnosti železničnej dopravy s celoslovenskou pôsobnosťou. Zvládnutie týchto náročných úloh si vyžaduje celého človeka s dostatočnými praktickými, ale aj teoretickými skúsenosťami a preto ani moje rozhodnutie nebolo jednoduché, nakoľko som si uvedomoval, že tento post je predovšetkým o veľkej osobnej zodpovednosti. Bola to ale výzva a ja som ju prijal.

Čo najviac trápi v súčasnosti železničnú políciu na Slovensku, aké problémy riešite?

- Železničná polícia dlhodobo rieši problémy týkajúce sa ochrany, bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy, ochrany cestujúcej verejnosti, ako aj ochrany prepravovaného tovaru po železnici. Vzhľadom na početné stavy príslušníkov Železničnej polície, ktoré sú limitované, musíme prijímať také účinné opatrenia, aby sme tieto úlohy čo najlepšie zvládli. Aj napriek tomu sme mali vždy vyššie ambície, aby sme veľkým problémom skôr predchádzali, preto dlhodobo venujeme pozornosť prevencii kriminality.

Myslíte si, že cestovanie železnicou u nás je bezpečné?

- Cestujúcu verejnosť sa snažíme dennodenne presviedčať, že cestovanie vlakmi je aj naším pričinením bezpečné. Podarilo sa nám do značnej miery eliminovať najmä násilnú trestnú činnosť, no nie úplne. Dôsledne sa nám darí riešiť majetkovú trestnú činnosť, najmä okrádanie cestujúcich. Ľudia aj napriek opakovaným výzvam a upozorneniam sú častokrát nevšímaví k svojim veciam a majetku, nepozorní a tak vytvárajú podmienky na vlastné okradnutie. V praxi sa snažíme napĺňať nepísané heslo „Služba polície - služba občanom", čo znamená, aby naši policajti boli v každej rozhodujúcej chvíli na blízku a aby profesionálne riešili situáciu.

Máte dostatok záujemcov o prácu v železničnej polícii? Čím je nebezpečná a čím zas zaujímavá?

- O prácu v železničnej polícii máme dlhodobo vysoký záujem, preto v rámci výberového konania máme možnosť si vyberať z veľkého množstva uchádzačov. Máme postavené náročné kritériá pre výber uchádzačov, či už z hľadiska previerok zo štátneho jazyka, psychodiagnostického vyšetrenia, ale aj previerok fyzickej zdatnosti. Vzhľadom na to, že ide o náročnú službu, šancu dostávajú tí najlepší. Ďalším kritériom po prijatí je splnenie podmienky získania policajného vzdelania na policajných školách Policajného zboru, kde je štúdium veľmi náročné z hľadiska teoretických, ale aj praktických vedomostí a skúseností, je aj mimoriadne riziková a preto si vyžaduje celého človeka.

Železničná polícia sa začlení do Policajného zboru. Vítate tento krok? Čo konkrétne prinesie?

- Čo sa týka začlenenia železničnej polície do Policajného zboru, ide o politické rozhodnutie vyjadrené v programovom vyhlásení vlády, ktoré rešpektujem. Ale vzhľadom na moje dlhoročné pôsobenie vo funkcii generálneho riaditeľa železničnej polície som nútený otvorene povedať, že takéto riešenie si predovšetkým vyžadovalo serióznu analýzu súčasného stavu s vyjadrením pozitívnych, ale aj negatívnych dopadov takéhoto riešenia. Až na základe hodnotenia malo byť prijaté rozumné riešenie. Železničná polícia počas svojho pôsobenia získala vysoký kredit a aj členstvo v dvoch medzinárodných organizáciách železničných polícií, kde jej pôsobenie a organizačnú štruktúru dávali za príklad aj ostatným členským krajinám vyspelej západnej Európy. Čo tento krok prinesie, je možno ťažko predvídať. Ale nie je vylúčené, že takýmto riešením môže dôjsť k oslabeniu ochrany železničnej dopravy a nárastu kriminality a teda aj k strate pocitu bezpečia počas cestovania vlakmi, čo však ukáže blízka budúcnosť.

Zmeny v železničnej polícii

Od 1. januára 2011 bude železničná polícia zrušená a jej príslušníci sa začlenia do Policajného zboru. Ministrovi vnútra je železničná polícia podriadená už v súčanosti a jej pôsobnosť je porovnateľná s pôsobnosťou Policajného zboru s tým, že činnosť železničnej polície sa vzťahuje len na obvody železničných dráh.

Niektoré úlohy železničnej polície prejdú medzi úlohy Policajného zboru, čím sa rozšíria oprávnenia policajtov.

Príslušnosť k zboru budú môcť železniční policajti preukazovať súčasnými rovnošatami a služobnými preukazmi do konca roka 2015.

Ministerstvo vnútra SR

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 845
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 208
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 093
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 141
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 386
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 237
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  2. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  3. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  4. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  6. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  7. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  8. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 100 884
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 484
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 321
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 062
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 571
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 641
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 876
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 813
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Prebytočný nábytok zo zrušenej základnej školy je bezplatne k dispozícii obyvateľom mesta.

Iniciatíva vznikla pri príležitosti Dňa Zeme.


TASR
Ilustračná fotografia.

Cieľom je rozvíjať čitateľské zručnosti.


TASR
Obria stolička pri Lehote pod Vtáčnikom.

Obria stolička zastrešuje posedenie.


V Handlovej je rozmiestnených 39 nádob na kuchynský olej.

K dispozícii majú v meste 39 nádob.


TASR
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  2. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  3. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  4. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  6. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  7. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  8. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 100 884
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 484
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 321
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 062
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 571
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 641
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 876
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 813
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu