PRIEVIDZA. Na umelo vytvorené prekážky na cestách si už vodiči zvykli. Nemusia to byť len rôzne gumené a stavebne vytvorené prahy, ale aj ostrovčeky. Odborník na dopravu tvrdí, že sú negatívne vnímané hlavne v obytných zónach, kde spôsobujú hluk.
Mnohí ľudia budovanie retardérov schvaľujú, dokonca sa ich dožadujú pri školách, kde je väčší pohyb detí. Niektorí však upozornili, že by mohli byť kvalitnejšie.
Rýchlosť znižujú aj výmole
Spomaľovače či retardéry sú umelo vytvorené prekážky, ktorých úlohou je spomaliť rýchlosť vozidiel. Okrem rôznych vyvýšených prahov sa medzi ne zaraďujú aj ostrovčeky v strede či na bokoch ciest.
„Na vozovkách máme aj rôzne prirodzené spomaľovače, ako sú výmole a jamy," pripomenul odborník na dopravu Miloš Souček.
Gumené prahy sú lacné a ľahko odmontovateľné. Foto: MARIÁN KUCMAN
Tvrdí, že „na hornej Nitre nie je ani jeden retardér osadený zle, v niektorých prípadoch by možno mohol byť umiestnený na danej ceste inde, alebo by niektoré prahy mohli byť menšie."
Vo väčšine prípadov, keď boli na vozovke vybudované spomaľovače, podarilo sa znížiť rýchlosť vozidiel. Negatívne sú retardéry vnímané v obytných zónach, pretože vodiči musia brzdiť, čím sa zvyšuje hluk.
„Už som si na spomaľovač zvykla. Hlučné sú pri ich prechádzaní hlavne kamióny a motorky. Prechod cez frekventovanú cestu je ale vďaka ním bezpečnejší," povedala pani Jana, ktorá býva na jednosmerných cestách na prievidzskom sídlisku Zapotôčky.
Požadujú kvalitu
Mirko Eliaš či Tóno Flajs v diskusii ma Facebooku napísali, že retardéry sú potrebné hlavne v blízkosti škôl.
„Pokiaľ ľudia nebudú šoférovať podľa predpisov, spomaľovače sú nutné. Otázka znie, aká by mala byť ich konštrukcia. Rôzne typy retardérov totiž rôzne vplývajú na poškodenie auta. Tie typy, ktoré sú u nás montované, sú najlacnejšie a aj najhoršie. Pokiaľ retardéry, tak kvalitné," zapojil sa do diskusie na Facebooku Saman Shaman. Súhlasil s ním aj Karol Kolečanský a pripomenul, že by retardéry mali byť jasne označené.
Zuzana Turcelová upozornila, že spomaľovače by v okresnom meste mali byť vybudované na Kopaniciach, na hlavnej ceste, ktorá vedie cez sídlisko. „Sú tam zastávky, lekári, obchody, pohybuje sa tam veľa chodcov, medzi nimi aj detí," dodala Zuzana.
Problémy pri údržbe
Gumené prahy sú podľa Součeka najrýchlejším a najekonomickejším riešením zníženia rýchlosti na cestách. „Nie však najelegantnejším, pretože prinášajú problémy hlavne pri zimnej údržbe. Výhodou však je ich rýchle namontovanie aj operatívne odstránenie. Stavané zvýšenie cesty je trvalé a drahšie," zdôraznil dopravný odborník.
Spomalenie rýchlosti vozidiel sa dá dosiahnuť aj akustickým vodorovným priečnym značením alebo radarmi. Všetky tieto opatrenia sú však najmä pre domácich vodičov dočasné, kým si na ne nezvyknú.
„Osadenie prahov alebo ostrovčekov je trvalé, nedá sa ignorovať a preto vodiči stále v týchto úsekoch spomaľujú," dodal Souček.
Vsadili na ostrovčeky
Gumené prahy mali na niekoľkých uliciach pred časom v Lehote pod Vtáčnikom.
„Niektorí vodiči ich obchádzali po chodníkoch. Postupne retardéry z ciest mizli, ľudia ich v noci likvidovali," povedal starosta Lehoty pod Vtáčnikom Ján Cipov.
V obci sa rozhodli pre iné riešenie. Dopravu pre množiace sa nákladné vozidlá jazdiace do neďalekého kameňolomu potrebovali spomaliť. Nebudovali už prahy, ale ostrovčeky.
„Naším cieľom je zabezpečiť bezpečnosť chodcov. Cez hlavnú cestu prechádza veľa školákov, sú na nej aj zastávky autobusov," uzavrel Cipov.