Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Na majstrovstvách sveta vetroňov je prieskumným letcom 78-ročný Tadeáš Wala

Pilot vetroňa musí vedieť rýchlo nájsť stúpavé prúdy, krúžiť v nich a získavať tak potrebnú výšku, aby sa mohol premiestniť kĺzavým letom k ďalšiemu prúdu.

Tadeáš Wala počas letu.Tadeáš Wala počas letu. (Zdroj: TASR)

PRIEVIDZA. Každý deň pred štartom vyše stovky pilotov na 31. FAI Majstrovstvách sveta v bezmotorovom lietaní vetroňov, ktoré dnes pokračujú 9. letovým dňom, je potrebné, aby sa uskutočnil prieskumný let jedného vetroňa, ktorý overí letové podmienky pri štarte.

Týmto prieskumníkom je jeden z najskúsenejších letcov a najstarší pilot bezmotorových a motorových lietadiel na Slovensku 78-ročný Tadeáš Wala.

Pre bezpečný štart

Na jeden z letov pozval do dvojmiestneho vetroňa aj spravodajcu TASR, aby názorne ukázal, čo všetko musia piloti na majstrovstvách sveta zvládnuť, ak chcú byť úspešní. Do vzduchu, tak ako všetky súťažné lietadlá počas majstrovstiev, vyviezlo aj Walov vetroň do výšky 600 metrov nad letiskom ultraľahké motorové lietadlo WT 9 Dynamic. Zaujímavosťou je, že jeho hlavným konštruktérom je práve Wala.

Fotografie nasnímané z vetroňa nájdete tu.

V uvedenej výške sa vetroň odpojil a pilot začal hľadať stúpavý termický prúd. Po chvíli mohol hlásiť riaditeľovi pretekov, že stúpanie v prúde je dva metre za sekundu, čo je dostatočné pre štart. Prievidzské letisko je síce dostatočne veľké, ale ak by sa stalo, že termické prúdenie by bolo slabé a piloti by sa museli naraz vrátiť na zem, pre sto pilotov by bolo letisko priúzke. Mohlo by dôjsť k nešťastiam. Organizátori preto musia mať overenú istotu, že hromadný štart bude bezpečný, vysvetlil dôležitosť prieskumného letu Wala.

V lete potom pokračoval, pretože na základe jeho poznatkov už lietadlá začali do vzduchu vyvážať pretekárov a prieskumný vetroň by mohol zavadzať. Názorne potom ukázal, čo musia plachtári počas plnenia súťažnej disciplíny dokázať. Najskôr sa všetci z jednej triedy vetroňov musia držať pohromade a čakať na povolenie vyletieť na predpísanú trať. To je približne po pol hodine, ako sa do vzduchu dostane posledné lietadlo danej skupiny.

Základom úspechu pilota je, aby vedel rýchlo nájsť stúpavé prúdy, krúžiť v nich a získavať tak potrebnú výšku, aby sa mohol premiestniť kĺzavým letom k ďalšiemu prúdu. Vyžaduje si to zvoliť optimálnu taktiku, mať potrebnú prax, teda dostatočný počet nalietaných hodín. Wala si myslí, že tých nalietaných hodín by pretekár na šampionáte mal mať najmenej tisíc a skúsenosti najmenej zo štyroch veľkých pretekov.

S vetroňom potom prieskumný letec pokračoval smerom na Martin a Ružomberok. Postupne sa dostával pod kupolovitými oblakmi do ďalších a ďalších stúpavých prúdov, v niektorých dokonca so stúpaním až šesť i viac metrov za sekundu. Dostatočne ich využil a s vetroňom, ktorý má hmotnosť okolo 700 kg a rozpätie krídiel približne 20 metrov, sa dostal až do výšky 1400 metrov. Preletel nad pohorím Malej Fatry, zakrúžil nad Veľkým Rozsutcom a kĺzavým letom sa bezpečne vrátil nad Bojnice a Prievidzu.

Let trval približne tri hodiny. Všetky vetrone už boli vo vzduchu, chvíľu ich pozoroval, ako stúpajú hore. Po hladkom pristátí konštatoval, že piloti majú optimálne podmienky na plnenie súťažnej disciplíny a odhadol, že dosiahnu vyše sto kilometrové priemerné rýchlosti. Nemýlil sa, pretože najlepší leteli až 119 km za hodinu.

Letel až do Austrálie

Tadeáš Wala absolvoval plachtársky výcvik, keď mal 14 rokov. To ešte museli plachtové lietadlá vyvážať na kopec, z ktorého potom štartovali pomocou gumového lana. Do výkonnejšieho vetroňa si potom mohol sadnúť ako 17 až 18-ročný. V roku 1959 vyhral majstrovstvá Československa a potom bol 11 rokov členom reprezentácie. Dvakrát štartoval na plachtárskych majstrovstvách sveta a vždy skončil v strede štartového poľa. Na svojom konte má štyri národné rekordy.

V bezmotorových lietadlách má nalietaných 3500 hodín, preletel nimi vzdialenosť približne 110 tisíc km. Najdlhší prelet absolvoval v Austrálii 900 km, nad územím Československa špičkových 660 km.

Od roku 1969 lieta aj na motorových lietadlách. Na nich už nalietal po celom svete 1300 hodín. V posledných rokoch na spomínaných ultraľahkých lietadlách typu WT 9. (Prvé dve písmená sú skratkou priezviska mena konštruktéra). Tadeáš viac než dve desiatky rokov pracoval ako konštruktér banských zariadení v Hornonitrianskych baniach. Je spoluautorom úspešnej banskej hydraulickej výstuže BMV.

Po roku 1990 využil nové spoločenské pomery, aby si splnil dávny sen. Vo voľnom čase totiž konštruoval aj vetrone, ale túžil vytvoriť malé úžitkové motorové lietadlo. To sa mu napokon podarilo. Dvojmiestne lietadlo WT 9 Dynamic patrí vo svojej triede medzi svetovú špičku. V Prievidzi na letisku založil spoločnosť AeroSpool, ktorá ich už vyrobila vyše 300 a vyváža ich do celého sveta. Spoločnosť zamestnáva viac než sto ľudí.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 165
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 309
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 068
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 628
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 492
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 377
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 271
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 086
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Sme v obrazoch

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Fotky, Fotografie a fotogalérie

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Kto sa dostal do ideálnej jedenástky jesennej časti Majstrovstiev oblasti?

Vybrali sme ideálnu jedenástku Majstrovstiev oblasti.

Ilustračná fotografia.

Parádne gesto Handlovských fanatikov. Hráči ich na tribúne môžu vidieť napriek zákazu

Fanatici telom i dušou. Také je tvrdé jadro priaznivcov basketbalistov Baníka Handlová. Aj keď nemôžu byť prítomní na domácich zápasoch, hráči ich môžu vidieť na tribúne aj tak.

Makety fanúšikov zdobia tribúnu, kde sa združujú Handlovskí fanatici.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Už ste čítali?