Piatok, 9. jún, 2023 | Meniny má Stanislava

Na majstrovstvách sveta vetroňov je prieskumným letcom 78-ročný Tadeáš Wala

Pilot vetroňa musí vedieť rýchlo nájsť stúpavé prúdy, krúžiť v nich a získavať tak potrebnú výšku, aby sa mohol premiestniť kĺzavým letom k ďalšiemu prúdu.

Tadeáš Wala počas letu.Tadeáš Wala počas letu. (Zdroj: TASR)

PRIEVIDZA. Každý deň pred štartom vyše stovky pilotov na 31. FAI Majstrovstvách sveta v bezmotorovom lietaní vetroňov, ktoré dnes pokračujú 9. letovým dňom, je potrebné, aby sa uskutočnil prieskumný let jedného vetroňa, ktorý overí letové podmienky pri štarte.

Týmto prieskumníkom je jeden z najskúsenejších letcov a najstarší pilot bezmotorových a motorových lietadiel na Slovensku 78-ročný Tadeáš Wala.

Pre bezpečný štart

Na jeden z letov pozval do dvojmiestneho vetroňa aj spravodajcu TASR, aby názorne ukázal, čo všetko musia piloti na majstrovstvách sveta zvládnuť, ak chcú byť úspešní. Do vzduchu, tak ako všetky súťažné lietadlá počas majstrovstiev, vyviezlo aj Walov vetroň do výšky 600 metrov nad letiskom ultraľahké motorové lietadlo WT 9 Dynamic. Zaujímavosťou je, že jeho hlavným konštruktérom je práve Wala.

Fotografie nasnímané z vetroňa nájdete tu.

V uvedenej výške sa vetroň odpojil a pilot začal hľadať stúpavý termický prúd. Po chvíli mohol hlásiť riaditeľovi pretekov, že stúpanie v prúde je dva metre za sekundu, čo je dostatočné pre štart. Prievidzské letisko je síce dostatočne veľké, ale ak by sa stalo, že termické prúdenie by bolo slabé a piloti by sa museli naraz vrátiť na zem, pre sto pilotov by bolo letisko priúzke. Mohlo by dôjsť k nešťastiam. Organizátori preto musia mať overenú istotu, že hromadný štart bude bezpečný, vysvetlil dôležitosť prieskumného letu Wala.

V lete potom pokračoval, pretože na základe jeho poznatkov už lietadlá začali do vzduchu vyvážať pretekárov a prieskumný vetroň by mohol zavadzať. Názorne potom ukázal, čo musia plachtári počas plnenia súťažnej disciplíny dokázať. Najskôr sa všetci z jednej triedy vetroňov musia držať pohromade a čakať na povolenie vyletieť na predpísanú trať. To je približne po pol hodine, ako sa do vzduchu dostane posledné lietadlo danej skupiny.

Základom úspechu pilota je, aby vedel rýchlo nájsť stúpavé prúdy, krúžiť v nich a získavať tak potrebnú výšku, aby sa mohol premiestniť kĺzavým letom k ďalšiemu prúdu. Vyžaduje si to zvoliť optimálnu taktiku, mať potrebnú prax, teda dostatočný počet nalietaných hodín. Wala si myslí, že tých nalietaných hodín by pretekár na šampionáte mal mať najmenej tisíc a skúsenosti najmenej zo štyroch veľkých pretekov.

S vetroňom potom prieskumný letec pokračoval smerom na Martin a Ružomberok. Postupne sa dostával pod kupolovitými oblakmi do ďalších a ďalších stúpavých prúdov, v niektorých dokonca so stúpaním až šesť i viac metrov za sekundu. Dostatočne ich využil a s vetroňom, ktorý má hmotnosť okolo 700 kg a rozpätie krídiel približne 20 metrov, sa dostal až do výšky 1400 metrov. Preletel nad pohorím Malej Fatry, zakrúžil nad Veľkým Rozsutcom a kĺzavým letom sa bezpečne vrátil nad Bojnice a Prievidzu.

Let trval približne tri hodiny. Všetky vetrone už boli vo vzduchu, chvíľu ich pozoroval, ako stúpajú hore. Po hladkom pristátí konštatoval, že piloti majú optimálne podmienky na plnenie súťažnej disciplíny a odhadol, že dosiahnu vyše sto kilometrové priemerné rýchlosti. Nemýlil sa, pretože najlepší leteli až 119 km za hodinu.

Letel až do Austrálie

Tadeáš Wala absolvoval plachtársky výcvik, keď mal 14 rokov. To ešte museli plachtové lietadlá vyvážať na kopec, z ktorého potom štartovali pomocou gumového lana. Do výkonnejšieho vetroňa si potom mohol sadnúť ako 17 až 18-ročný. V roku 1959 vyhral majstrovstvá Československa a potom bol 11 rokov členom reprezentácie. Dvakrát štartoval na plachtárskych majstrovstvách sveta a vždy skončil v strede štartového poľa. Na svojom konte má štyri národné rekordy.

V bezmotorových lietadlách má nalietaných 3500 hodín, preletel nimi vzdialenosť približne 110 tisíc km. Najdlhší prelet absolvoval v Austrálii 900 km, nad územím Československa špičkových 660 km.

Od roku 1969 lieta aj na motorových lietadlách. Na nich už nalietal po celom svete 1300 hodín. V posledných rokoch na spomínaných ultraľahkých lietadlách typu WT 9. (Prvé dve písmená sú skratkou priezviska mena konštruktéra). Tadeáš viac než dve desiatky rokov pracoval ako konštruktér banských zariadení v Hornonitrianskych baniach. Je spoluautorom úspešnej banskej hydraulickej výstuže BMV.

Po roku 1990 využil nové spoločenské pomery, aby si splnil dávny sen. Vo voľnom čase totiž konštruoval aj vetrone, ale túžil vytvoriť malé úžitkové motorové lietadlo. To sa mu napokon podarilo. Dvojmiestne lietadlo WT 9 Dynamic patrí vo svojej triede medzi svetovú špičku. V Prievidzi na letisku založil spoločnosť AeroSpool, ktorá ich už vyrobila vyše 300 a vyváža ich do celého sveta. Spoločnosť zamestnáva viac než sto ľudí.

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  3. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  4. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  5. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  6. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Ojazdených elektromobilov je v SR 3x viac než pred covidom
  2. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  3. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  4. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  5. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  6. Super zábava, super deň
  7. Špecialisti na úspory sa zastavili v Košiciach
  8. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 674
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 8 865
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 752
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 810
  5. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 152
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 753
  7. Ako znížiť vysoký cholesterol? 4 340
  8. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 4 152

Blogy SME

  1. Milan Brejcha: Môže úprimný katolík voliť Proresívne Slovensko? Pokojne áno.
  2. Vladimír Krátky: Fico liezol na Úrad vlády cez plot.
  3. Miroslav Kocúr: Prečo Ukrajina nie je ruské "dieťa" ani ruský domov
  4. Ján Šeďo: "Dneprogres" zaplavil Záporožie v roku 1941, "Kachovka" dnes.
  5. Tomáš Kraus: Deň víťazstva
  6. Roland Šipoš: Vzťahy
  7. Monika Mezeiova: Krásy stredného veku
  8. Marián Viskupič: Veronika, digitalizácia, eurofondy...tri slová, obyčajné slová
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 17 711
  2. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 9 846
  3. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 9 529
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 892
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 5 640
  6. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 350
  7. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 4 808
  8. Rastislav Puchala: Zakázať Bibliu? 4 444
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Má približne 11 mesiacov a na Slovensko pricestovala zo slovinskej Zoo Ľubľana.


TASR 1 h
Ilustračné foto.

Na pracovných trhoch sa zúčastnilo 20 zamestnávateľov z rôznych regiónov Slovenska.


TASR 1 h
Ilustračné foto.

Potvrdilo to približne ročné meranie počas skúšobnej prevádzky.


TASR 2 h

Diskusiu vysielame naživo v utorok 13. 6. 2023 o 19.00 h.


8. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prielomová vlna by sa valila Oravou.


7 h

Z mesta uviedli, že na "túto iniciatívu skupiny občanov" nebudú reagovať.


TASR 8. jún

Opel zrejme dostal na mokrej ceste šmyk.


8. jún

Prípad sme preverili priamo na riaditeľstve Strediska sociálnych služieb.


22 h

Blogy SME

  1. Milan Brejcha: Môže úprimný katolík voliť Proresívne Slovensko? Pokojne áno.
  2. Vladimír Krátky: Fico liezol na Úrad vlády cez plot.
  3. Miroslav Kocúr: Prečo Ukrajina nie je ruské "dieťa" ani ruský domov
  4. Ján Šeďo: "Dneprogres" zaplavil Záporožie v roku 1941, "Kachovka" dnes.
  5. Tomáš Kraus: Deň víťazstva
  6. Roland Šipoš: Vzťahy
  7. Monika Mezeiova: Krásy stredného veku
  8. Marián Viskupič: Veronika, digitalizácia, eurofondy...tri slová, obyčajné slová
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 17 711
  2. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 9 846
  3. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 9 529
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 892
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 5 640
  6. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 350
  7. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 4 808
  8. Rastislav Puchala: Zakázať Bibliu? 4 444
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu