Na majstrovstvách sveta vetroňov je prieskumným letcom 78-ročný Tadeáš Wala

Pilot vetroňa musí vedieť rýchlo nájsť stúpavé prúdy, krúžiť v nich a získavať tak potrebnú výšku, aby sa mohol premiestniť kĺzavým letom k ďalšiemu prúdu.

Tadeáš Wala počas letu.Tadeáš Wala počas letu. (Zdroj: TASR)

PRIEVIDZA. Každý deň pred štartom vyše stovky pilotov na 31. FAI Majstrovstvách sveta v bezmotorovom lietaní vetroňov, ktoré dnes pokračujú 9. letovým dňom, je potrebné, aby sa uskutočnil prieskumný let jedného vetroňa, ktorý overí letové podmienky pri štarte.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Týmto prieskumníkom je jeden z najskúsenejších letcov a najstarší pilot bezmotorových a motorových lietadiel na Slovensku 78-ročný Tadeáš Wala.

Pre bezpečný štart

Na jeden z letov pozval do dvojmiestneho vetroňa aj spravodajcu TASR, aby názorne ukázal, čo všetko musia piloti na majstrovstvách sveta zvládnuť, ak chcú byť úspešní. Do vzduchu, tak ako všetky súťažné lietadlá počas majstrovstiev, vyviezlo aj Walov vetroň do výšky 600 metrov nad letiskom ultraľahké motorové lietadlo WT 9 Dynamic. Zaujímavosťou je, že jeho hlavným konštruktérom je práve Wala.

Fotografie nasnímané z vetroňa nájdete tu.

V uvedenej výške sa vetroň odpojil a pilot začal hľadať stúpavý termický prúd. Po chvíli mohol hlásiť riaditeľovi pretekov, že stúpanie v prúde je dva metre za sekundu, čo je dostatočné pre štart. Prievidzské letisko je síce dostatočne veľké, ale ak by sa stalo, že termické prúdenie by bolo slabé a piloti by sa museli naraz vrátiť na zem, pre sto pilotov by bolo letisko priúzke. Mohlo by dôjsť k nešťastiam. Organizátori preto musia mať overenú istotu, že hromadný štart bude bezpečný, vysvetlil dôležitosť prieskumného letu Wala.

V lete potom pokračoval, pretože na základe jeho poznatkov už lietadlá začali do vzduchu vyvážať pretekárov a prieskumný vetroň by mohol zavadzať. Názorne potom ukázal, čo musia plachtári počas plnenia súťažnej disciplíny dokázať. Najskôr sa všetci z jednej triedy vetroňov musia držať pohromade a čakať na povolenie vyletieť na predpísanú trať. To je približne po pol hodine, ako sa do vzduchu dostane posledné lietadlo danej skupiny.

Základom úspechu pilota je, aby vedel rýchlo nájsť stúpavé prúdy, krúžiť v nich a získavať tak potrebnú výšku, aby sa mohol premiestniť kĺzavým letom k ďalšiemu prúdu. Vyžaduje si to zvoliť optimálnu taktiku, mať potrebnú prax, teda dostatočný počet nalietaných hodín. Wala si myslí, že tých nalietaných hodín by pretekár na šampionáte mal mať najmenej tisíc a skúsenosti najmenej zo štyroch veľkých pretekov.

S vetroňom potom prieskumný letec pokračoval smerom na Martin a Ružomberok. Postupne sa dostával pod kupolovitými oblakmi do ďalších a ďalších stúpavých prúdov, v niektorých dokonca so stúpaním až šesť i viac metrov za sekundu. Dostatočne ich využil a s vetroňom, ktorý má hmotnosť okolo 700 kg a rozpätie krídiel približne 20 metrov, sa dostal až do výšky 1400 metrov. Preletel nad pohorím Malej Fatry, zakrúžil nad Veľkým Rozsutcom a kĺzavým letom sa bezpečne vrátil nad Bojnice a Prievidzu.

Let trval približne tri hodiny. Všetky vetrone už boli vo vzduchu, chvíľu ich pozoroval, ako stúpajú hore. Po hladkom pristátí konštatoval, že piloti majú optimálne podmienky na plnenie súťažnej disciplíny a odhadol, že dosiahnu vyše sto kilometrové priemerné rýchlosti. Nemýlil sa, pretože najlepší leteli až 119 km za hodinu.

Letel až do Austrálie

Tadeáš Wala absolvoval plachtársky výcvik, keď mal 14 rokov. To ešte museli plachtové lietadlá vyvážať na kopec, z ktorého potom štartovali pomocou gumového lana. Do výkonnejšieho vetroňa si potom mohol sadnúť ako 17 až 18-ročný. V roku 1959 vyhral majstrovstvá Československa a potom bol 11 rokov členom reprezentácie. Dvakrát štartoval na plachtárskych majstrovstvách sveta a vždy skončil v strede štartového poľa. Na svojom konte má štyri národné rekordy.

V bezmotorových lietadlách má nalietaných 3500 hodín, preletel nimi vzdialenosť približne 110 tisíc km. Najdlhší prelet absolvoval v Austrálii 900 km, nad územím Československa špičkových 660 km.

Od roku 1969 lieta aj na motorových lietadlách. Na nich už nalietal po celom svete 1300 hodín. V posledných rokoch na spomínaných ultraľahkých lietadlách typu WT 9. (Prvé dve písmená sú skratkou priezviska mena konštruktéra). Tadeáš viac než dve desiatky rokov pracoval ako konštruktér banských zariadení v Hornonitrianskych baniach. Je spoluautorom úspešnej banskej hydraulickej výstuže BMV.

Po roku 1990 využil nové spoločenské pomery, aby si splnil dávny sen. Vo voľnom čase totiž konštruoval aj vetrone, ale túžil vytvoriť malé úžitkové motorové lietadlo. To sa mu napokon podarilo. Dvojmiestne lietadlo WT 9 Dynamic patrí vo svojej triede medzi svetovú špičku. V Prievidzi na letisku založil spoločnosť AeroSpool, ktorá ich už vyrobila vyše 300 a vyváža ich do celého sveta. Spoločnosť zamestnáva viac než sto ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 47 310
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 950
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 8 480
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 434
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 093
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 866
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 759
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 422
  1. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  2. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  3. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  4. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  5. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  7. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  8. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 403
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 480
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 422
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 805
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 097
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 748
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 068
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Stroj hostí sa zasekol tri minúty pred koncom. Stav série je 1:1


Ilustračná fotografia.

Mužovi hrozí až osemročné väzenie.


Miloš Polcer z Opatoviec nad Nitrou

Na chlad sa treba pripraviť vopred.


11
Ilustračná fotografia.

Žena zohrala s policajtmi divadlo.


5
  1. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  2. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  3. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  4. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  5. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  7. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  8. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 403
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 480
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 422
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 805
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 097
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 748
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 068
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 744
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu