Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

K lietaniu musí pilot pristupovať s rešpektom

Bezmotorové lietanie považuje riaditeľ medzinárodného letiska v Prievidzi Ľuboš Jánošík za najkrajší letecký šport. Na vetroni preletel aj trasu 650 kilometrov dlhú, najviac v ňom obdivoval scenériu krajiny deväť hodín. Skúsil to aj nad Austráliou.

Riaditeľ prievidzského letiska Ľuboš Jánošík nemá obavu o budúcnosť bezmotorového lietania na Slovensku.Riaditeľ prievidzského letiska Ľuboš Jánošík nemá obavu o budúcnosť bezmotorového lietania na Slovensku. (Zdroj: ARCHÍV LJ)

Bezmotorové lietanie považuje za najkrajší letecký šport. Na vetroni preletel aj trasu 650 kilometrov dlhú, najviac v ňom obdivoval scenériu krajiny deväť hodín. Skúsil to aj nad Austráliou. Riaditeľ medzinárodného letiska v Prievidzi Ľuboš Jánošík.

Nie ste vraj rodák z hornej Nitry. Ako ste sa dostali do tohto kraja a čím ste sa živili?

- Pochádzam zo stredného Považia a v Prievidzi som sa ocitol po ukončení štúdia, tak ako to už býva, kvôli zamestnaniu. Svoju úlohu zohrala aj skutočnosť, že tu žila moja priateľka a súčasná manželka. Po revolúcii som sa presunul do súkromného sektoru, kde som v rôznych manažérskych funkciách fungoval až do založenia síce malej, ale vlastnej spoločnosti.

Prievidzské letisko nesie síce štatút medzinárodného, ale nepatrí k tým najväčším. Čo musíte mať ako jeho riaditeľ na zreteli?

- Aeroklub a letisko až do poverenia organizáciou majstrovstiev sveta v bezmotorovom lietaní, ktoré sme získali pred štyrmi rokmi, fungoval ako takmer každé občianske združenie - aktivistickým spôsobom. Práve organizácia prestížnej a najvyššej súťaže plachtárov z celého sveta bola impulzom k prechodu na profesionálne vedenie. Keďže mi aeroklub prirástol k srdcu, pustil som sa do toho. Moje povinnosti sú v zásade totožné s vedením akejkoľvek firmy. Riadim všetky činnosti tak, aby bola zabezpečená personálna a ekonomická stabilita s dôrazom na ďalší rozvoj letiska. Špecifická je samozrejme letová časť, ktorá sa riadi predpismi pre civilné letectvo a zahŕňa také činnosti, ako je zabezpečovanie spôsobilosti prevádzkových plôch letiska, výcvik leteckého personálu, organizáciu letových činností a bezpečnosť leteckej prevádzky. Samozrejme v rozsahu možností malého verejného medzinárodného letiska.

Aj vy zdieľate názor, že lietanie na vetroňoch patrí k najkrajším leteckým športom?

- Áno, považujem ho na najkrajší letecký šport a to práve preto, že sa lieta bez motora. Tam vysoko na oblohe obklopuje pilota len svišťanie prúdiaceho vzduchu a jeho výkon záleží iba od prírody, vlastných vedomostí podporených skúsenosťou a primeranej miery odvahy.

Ako ste sa dostali k lietaniu, čím vám učarovali bezmotorové lietadlá?

- Už ako malý chlapec som obdivoval každý lietajúci stroj na oblohe a zaujímalo ma, ako a prečo letí. Vetrone ma zlákali ladnosťou tvarov na zemi i za letu a pocitom, akoby som ja sám mal krídla. Tento pocit je pre mňa veľmi oslobodzujúci. Spolu so scenériou, ktorá sa mi pri každom lete otvára, dostávam tú správnu dávku adrenalínu a svet podo mnou sa mi javí akýsi usporiadanejší.

Kde všade ste sa na vetroni dostali, aký najdlhší let ste absolvovali?

- Môj doposiaľ najdlhší prelet má hodnotu 650 kilometrov a najdlhšie som vo vetroni letel deväť hodín. Nelietam súťažne, ale len rekreačne a mal som možnosť si to skúsiť i v Austrálii, kam piloti vetroňov z celého sveta chodia za výbornými meteorologickými podmienkami, aby uleteli mnohokilometrové prelety. Hoci počas môjho pobytu počasie celkom nespolupracovalo, bol to fantastický zážitok.

Sú vetrone bezpečné lietadlá?

- Vetroň je stroj ako každý iný, avšak jeho konštrukcia a prevádzka podlieha prísnym bezpečnostným kritériám. Každý pilot musí mať na mysli, že s lietaním je spojená i určitá miera rizika, a preto k nemu musí pristupovať s rešpektom. Neprekračovanie technických limitov vetroňa, dodržiavanie pravidiel lietania a bezpečnostných postupov zaručuje vysokú mieru bezpečnosti a tá je pri rýchlostiach do 250 kilometrov za hodinu najdôležitejšia.

Má bezmotorové lietanie na Slovensku svoju budúcnosť?

- Nemám obavy o jeho budúcnosť, pretože človek bude neustále napĺňať svoje sny o lietaní. Historicky má i na Slovensku svoje nezastupiteľné miesto a súčasnosť je priaznivo naklonená všetkým jeho priaznivcom. Nikdy samozrejme nebude masovým športom, ale je otvorené pre všetkých záujemcov. Vďaka organizovaniu významných súťaží sa Slovensko dokonca stáva centrom európskeho bezmotorového lietania. Dôležitá je i propagácia nášho krásneho športu. V tomto smere veľa urobia aj 31. FAI majstrovstvá sveta v bezmotorovom lietaní vetroňov, ktoré náš aeroklub organizuje a uskutočnia sa od 3. do 18. júla priamo na letisku v Prievidzi.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 387
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 096
  3. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 15 721
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 381
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 656
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 521
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 302
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 056
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 982
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 579
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Ambulantní lekári žiadajú lepšie informácie

Zväz ambulantných lekárov vyzval ministerstvo zdravotníctva, aby zjednotili pravidlá a informovali verejnosť.

ilustračná foto

Útočíme na prvé miesto, hovorí kanonier Novák Peter Botka

Boj o prvenstvo v majstrovstvách oblasti chce zamotať aj novácka Iskra.

Hral proti Ajaxu, v zahraničí ho oklamali. Helbich má nezvyčajnú robotu

Od prestupu do Slovana Bratislava delili Vladimíra Helbicha len formality. Belasú kapitolu nakoniec nemohol otvoriť, no k významným zápasom sa dostal v drese Banskej Bystrice či Ružomberka.

Vladimír Helbich v drese Poruby. Zdroj: Ladislav Szibilla

AKTUÁLNE: Pribudlo 705 nakazených v Trenčianskom kraji 41

Z ochorenia sa zotavilo ďalších 468 ľudíLaboratóriá v pondelok otestovali 5 946 vzoriek. Aktívnych prípadov ochorenia je na Slovensku aktuálne 23 298.

ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?