Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

K lietaniu musí pilot pristupovať s rešpektom

Bezmotorové lietanie považuje riaditeľ medzinárodného letiska v Prievidzi Ľuboš Jánošík za najkrajší letecký šport. Na vetroni preletel aj trasu 650 kilometrov dlhú, najviac v ňom obdivoval scenériu krajiny deväť hodín. Skúsil to aj nad Austráliou.

Riaditeľ prievidzského letiska Ľuboš Jánošík nemá obavu o budúcnosť bezmotorového lietania na Slovensku.Riaditeľ prievidzského letiska Ľuboš Jánošík nemá obavu o budúcnosť bezmotorového lietania na Slovensku. (Zdroj: ARCHÍV LJ)

Bezmotorové lietanie považuje za najkrajší letecký šport. Na vetroni preletel aj trasu 650 kilometrov dlhú, najviac v ňom obdivoval scenériu krajiny deväť hodín. Skúsil to aj nad Austráliou. Riaditeľ medzinárodného letiska v Prievidzi Ľuboš Jánošík.

Nie ste vraj rodák z hornej Nitry. Ako ste sa dostali do tohto kraja a čím ste sa živili?

- Pochádzam zo stredného Považia a v Prievidzi som sa ocitol po ukončení štúdia, tak ako to už býva, kvôli zamestnaniu. Svoju úlohu zohrala aj skutočnosť, že tu žila moja priateľka a súčasná manželka. Po revolúcii som sa presunul do súkromného sektoru, kde som v rôznych manažérskych funkciách fungoval až do založenia síce malej, ale vlastnej spoločnosti.

Prievidzské letisko nesie síce štatút medzinárodného, ale nepatrí k tým najväčším. Čo musíte mať ako jeho riaditeľ na zreteli?

- Aeroklub a letisko až do poverenia organizáciou majstrovstiev sveta v bezmotorovom lietaní, ktoré sme získali pred štyrmi rokmi, fungoval ako takmer každé občianske združenie - aktivistickým spôsobom. Práve organizácia prestížnej a najvyššej súťaže plachtárov z celého sveta bola impulzom k prechodu na profesionálne vedenie. Keďže mi aeroklub prirástol k srdcu, pustil som sa do toho. Moje povinnosti sú v zásade totožné s vedením akejkoľvek firmy. Riadim všetky činnosti tak, aby bola zabezpečená personálna a ekonomická stabilita s dôrazom na ďalší rozvoj letiska. Špecifická je samozrejme letová časť, ktorá sa riadi predpismi pre civilné letectvo a zahŕňa také činnosti, ako je zabezpečovanie spôsobilosti prevádzkových plôch letiska, výcvik leteckého personálu, organizáciu letových činností a bezpečnosť leteckej prevádzky. Samozrejme v rozsahu možností malého verejného medzinárodného letiska.

Aj vy zdieľate názor, že lietanie na vetroňoch patrí k najkrajším leteckým športom?

- Áno, považujem ho na najkrajší letecký šport a to práve preto, že sa lieta bez motora. Tam vysoko na oblohe obklopuje pilota len svišťanie prúdiaceho vzduchu a jeho výkon záleží iba od prírody, vlastných vedomostí podporených skúsenosťou a primeranej miery odvahy.

Ako ste sa dostali k lietaniu, čím vám učarovali bezmotorové lietadlá?

- Už ako malý chlapec som obdivoval každý lietajúci stroj na oblohe a zaujímalo ma, ako a prečo letí. Vetrone ma zlákali ladnosťou tvarov na zemi i za letu a pocitom, akoby som ja sám mal krídla. Tento pocit je pre mňa veľmi oslobodzujúci. Spolu so scenériou, ktorá sa mi pri každom lete otvára, dostávam tú správnu dávku adrenalínu a svet podo mnou sa mi javí akýsi usporiadanejší.

Kde všade ste sa na vetroni dostali, aký najdlhší let ste absolvovali?

- Môj doposiaľ najdlhší prelet má hodnotu 650 kilometrov a najdlhšie som vo vetroni letel deväť hodín. Nelietam súťažne, ale len rekreačne a mal som možnosť si to skúsiť i v Austrálii, kam piloti vetroňov z celého sveta chodia za výbornými meteorologickými podmienkami, aby uleteli mnohokilometrové prelety. Hoci počas môjho pobytu počasie celkom nespolupracovalo, bol to fantastický zážitok.

Sú vetrone bezpečné lietadlá?

- Vetroň je stroj ako každý iný, avšak jeho konštrukcia a prevádzka podlieha prísnym bezpečnostným kritériám. Každý pilot musí mať na mysli, že s lietaním je spojená i určitá miera rizika, a preto k nemu musí pristupovať s rešpektom. Neprekračovanie technických limitov vetroňa, dodržiavanie pravidiel lietania a bezpečnostných postupov zaručuje vysokú mieru bezpečnosti a tá je pri rýchlostiach do 250 kilometrov za hodinu najdôležitejšia.

Má bezmotorové lietanie na Slovensku svoju budúcnosť?

- Nemám obavy o jeho budúcnosť, pretože človek bude neustále napĺňať svoje sny o lietaní. Historicky má i na Slovensku svoje nezastupiteľné miesto a súčasnosť je priaznivo naklonená všetkým jeho priaznivcom. Nikdy samozrejme nebude masovým športom, ale je otvorené pre všetkých záujemcov. Vďaka organizovaniu významných súťaží sa Slovensko dokonca stáva centrom európskeho bezmotorového lietania. Dôležitá je i propagácia nášho krásneho športu. V tomto smere veľa urobia aj 31. FAI majstrovstvá sveta v bezmotorovom lietaní vetroňov, ktoré náš aeroklub organizuje a uskutočnia sa od 3. do 18. júla priamo na letisku v Prievidzi.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 855
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 161
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 410
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 368
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 890
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 618
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 582
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 438
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 412
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 357
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Vážne zraneného rysa zachraňujú v bojnickej zoo

Zraneného rysa videli ľudia najskôr v okolí Podhradia. Vysilenú samicu napokon našli v kuríne rodinného domu v Lehote pod Vtáčnikom. Ošetrovatelia z bojnickej zoo sa momentálne vzácne zviera snažia zachrániť.

Boja sa narastania poplatku za komunálny odpad

Riaditeľ CSS Bôrik poukázal na minuloročné zvyšovanie poplatku za komunálny odpad. V tomto roku by za odpad mali platiť novým systémom, a preto sa bojí ďalšieho nárastu. Obec v nových podmienkach naopak vidí možnosť zníženia poplatku.

Ilustračné foto.

Mobilné odberové miesto pri bojnickej nemocnici bude fungovať i počas víkendu

Mobilné odberové miesto (MOM) pri Nemocnici s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach bude fungovať aj počas 23. a 24. januára.

Testovanie na nový koronavírus.

Mesto Handlová zriadi na skríningové testovanie 13 odberných miest

Mesto Handlová sa pripojí k skríningovému testovaniu obyvateľstva na ochorenie COVID-19. Počas víkendu 23. a 24. januára zriadi 13 odberných miest.

Celomestské testovanie v Košiciach.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

Už ste čítali?