PRIEVIDZA. Korene v tomto prípade interpretuje fotografická a filmová tvorba všestranného umelca českého pôvodu, fotografa, filmára, dokumentaristu, režiséra, hudobného vedca a znalca slovenského folklóru Karola Plicku (1894-1987). Symbolickými výhonkami sú v prenesenom zmysle jeho nasledovníci, súčasní fotografi z hornej Nitry, ktorí sa inšpirujú Plickovými fotografiami, krojov, ľudí a slovenského vidieka z prvej polovice minulého storočia, vysvetlila autorka výstavy Jana Hvojníková z RKC.
Výstava vyznieva ako nezvyčajná konfrontácia dvoch časovo rôznych pohľadov na svet, čo dokumentujú inštalované dvojice fotografií s rovnakými námetmi. Čiernobielych Plickových a na druhej strane, farebných umeleckých záberov, zhotovených modernou fotografickou technikou. Zaujímavé je, že sa v nich prejavuje akási kontinuita. Návštevníci si môžu pozrieť 32 fotografií, ktoré zhotovil Plicka a 27 fotografií od 11 autorov z okresu Prievidza.
Výstavu vhodne dopĺňa 48 modelov ľudovej architektúry, ktoré zhotovil Jozef Murín z Nemeckej nad Hronom. Je to trochu iný výhonok Plickovej tvorby venovanej stavbám na slovenskej dedine. Aj Murín začal najskôr ako turista fotografovať dedinské domčeky a potom začal zhotovovať ich trojrozmerné kópie z prírodného materiálu. Využil na to zručnosť modelára historických lodí, čomu sa venoval predtým.
Exponáty z tvorby Karola Plicku zapožičalo Slovenské národné múzeum v Martine a Slovenský filmový ústav. Výstava potrvá do 18. júna.