PRIEVIDZA. Slovenská autobusová doprava Prievidza pripravuje pre svojich zamestnancov školenie zamerané na asertívnu komunikáciu. Na Slovensku ide o ojedinelý projekt, spoločnosť naň získala 180-tisíc eur z Európskeho sociálneho fondu.
Prievidzská SAD-ka sa pre školenie rozhodla preto, že jej vodiči sú konfrontovaní so zákazníkmi a nepredvídateľnými situáciami počas výkonu služby.
Podobná príprava chýbala
Doteraz autobusári absolvovali školenia najmä o bezpečnosti cestnej premávky, riešenie stresových situácií či zásady zvládania konfliktov chýbali.
„Tento nápad podnietili rôzne situácie, s ktorými sa naši vodiči počas svojej práce stretávajú," vysvetlil generálny riaditeľ SAD Prievidza Michal Danko. „Napríklad nám priamo v autobuse zomrel človek," doplnil.
Musia vedieť reagovať
K rizikovým podľa jeho slov patria aj momenty, keď sa v hromadnej doprave niekto zraní, ale napríklad aj večerné linky. Takým je napríklad posledný večerný spoj z Prievidze do Kanianky. Neraz museli vodiči autobusov pri krotení podguráženej mládeže spolupracovať s mestkými políciami. Pri odchode z Prievidze im asistovala prievidzská, po ceste autobus skontrolovali bojnickí policajti a v Kanianke už na autobus čakali miestni obecní policajti.
Vodiči sa musia vedieť rýchlo a správne rozhodovať. „Podľa bezpečnostných zásad môže ísť v autobuse jeden kočík. Ale čo ak stoja na zastávke tri? Vodič má vždy vedieť, ako situáciu vyriešiť," povedal Danko. Aj tomu by malo pomôcť školenie.
Čelia verbálnym útokom
Komunikácia so zákazníkom je ďalšou oblasťou, v ktorej sa majú zamestnanci SAD zdokonaliť. Autobusári denne prichádzajú do kontaktu so zákazníkmi, bežne čelia aj ich hnevu. „Stáva sa, že cestujúci na vodiča verbálne zaútočia. Stretli sme sa dokonca s prípadom študentky pod vplyvom nejakých návykových látok, ktorá v autobuse vodičovi vulgárne nadávala," povedal riaditeľ spoločnosti.
SAD Prievidza však dostáva aj sťažnosti na správanie vodičov. Pracuje ich tu okolo štyristo. „Sú to tiež len ľudia a nie vždy musia mať všetci dobrú náladu," povedal Danko a doplnil, že každú sťažnosť individuálne posudzujú a riešia.
Školenie sa bude okrem vodičov týkať aj ďalších 45 zamestnancov. Začne, keď si spoločnosť dohodne podmienky so školiteľmi a bude trvať rok.