Najväčším prínosom tiesňovej starostlivosti Areíon je, že pomáha zdravotne postihnutým ľuďom a seniorom prežiť svoj život dôstojne, v prirodzenom prostredí domova.
PRIEVIDZA. Fórom pre pomoc starším, ktoré má sídlo v Prievidzi, zriadilo vlani núdzovú telefónnu linku pre dôchodcov. Od februára do konca roka služby senior linky využilo viac ako päťtisíc ľudí.
Senior linka je od dnes rozšírená o novú službu - tiesňovú starostlivosť Areíon pre starších a chorých ľudí. Jej dostupnosť pre slovenských dôchodcov by mal zvýšiť medzinárodný projekt, ktorý pripravuje Fórum pre pomoc starším, pražské občianske združenie Život 90 a poskytovateľ tiesňovej starostlivosti Areíon (TPA).
Ako to funguje
Senior alebo zdravotne postihnutý človek sa po rozhodnutí, že chce využívať tiesňovú starostlivosť, dostane malú jednoduchú škatuľku, na ktorej je len jedno tiesňové tlačidlo. Môže ju mať zavesenú na krku, alebo vo vrecku.
Keď potrebuje pomoc, stlačí tlačidlo, jeho poplachová správa sa za tridsať sekúnd objaví na počítači dispečingu tiesňovej starostlivosti. Celoslovenskú pôsobnosť bude mať dispečing v Prievidzi, k dispozícii bude denne dvadsaťštyri hodín.
Následne operátor preverí, čo sa seniorovi prihodilo a zabezpečí pomoc.
Radek Fiala vysvetľuje princíp a možnosti tiesňovej starostlivosti Areíon.
Rýchla pomoc
Tiesňová starostlivosť Areíon zabezpečí pre dôchodcu pomoc pri nečakanom zranení, páde, náhlom zhoršení zdravotného stavu, mimoriadnej situáciu, keď sa napríklad do bytu dostane neželaná osoba. Monitoruje jeho pohyb, znižuje obavy blízkych o osamelo žijúcich príbuzných.
„Na dispečingu poskytujeme aj sociálne poradenstvo, sprostredkujeme kontakty so spoločenským prostredím. Cieľom tiesňovej starostlivosti je udržať maximálne možnú sebestačnosť a nezávislosť starších osôb a zdravotne postihnutých ľudí," povedal na prezentácii Radek Fiala zo spoločnosti TPA.
Jej výhodou je, že po oznámení problému sa dispečing skontaktuje aj s rodinou seniora, ktorý tiesňovú starostlivosť využíva.
Výhody
„Nová služba je určená pre aktívnych seniorov, ktorí žijú v domácom prostredí, nemusia skončiť v sociálnych zariadeniach. Aby si terminálnu stanicu mohlo dovoliť čo najviac ľudí, budeme rokovať s obcami, aby svojim obyvateľom na ňu prispeli. V konečnom dôsledku ušetria," povedala prezidentka Fóra pre pomoc starším Ľubica Gálisová.
Vedúca dispečingu tiesňovej starostlivosti v Prahe Ivana Černá tlmočila, že majú veľmi dobré ohlasy. „Našu službu využívajú aj seniori, ktorí nikdy nemali mobilný telefón a ľudia bez technických daností. Prístroj je taký jednoduchý, že to bez problémov dokážu."