PRIEVIDZA. Novorodenecké a dojčenské plávanie je aj v regióne hornej Nitry čoraz populárnejšie. Rodičia si však pri prvotnej predstave často zužujú tento druh „plávania" len do predstavy plávajúceho a ponárajúceho sa dieťaťa. Pričom tieto zručnosti z odborného hľadiska pre organizmus dieťaťa do prvého roka nemajú žiadny konkrétny význam. Naopak, pri neodbornom prístupe sú práve tieto činnosti pre dieťa najrizikovejšími, hlavne z pohľadu jeho psychiky. Informoval o tom rodičov v Materskom centre Slniečko v Prievidzi ten najfundovanejší - Alexander Vajda, zakladateľ novorodeneckého a dojčenského plávania na Slovensku.
Väčšina rodičov ide na kurz plávania práve preto, že chcú, aby sa ich dieťa naučilo ponárať a nebálo sa vody. Vy ste naopak signálne ponáranie vo svojich kurzoch úplne vylúčili.
- Moja prax jednoznačne preukázala, že ak sa detičky od malička učia signálne potápať, neprejavuje sa to na nich z dlhodobého hľadiska ako najideálnejšia skúsenosť. Kladiem si od začiatku otázku: Prečo by sa mali deti v takomto útlom veku učiť ponárať? Neexistuje jeden jediný dôvod prečo by to bolo pozitívne a dobré, naopak nájdeme mnoho dôvodov prečo to nerobiť. Signálne potápanie je častokrát prvkom, ktorý narúša pocit šťastia dieťaťa vo vode. Samozrejme, to nevylučuje, že sú deti, ktoré nachádzajú v ponáraní potešenie a majú z toho radosť, no určite je to menšie percento. Tu ide skôr o prirodzené ambície rodičov. Ak sa ponára v skupinke jedno dieťa, chcú, aby to zvládalo aj ich. Často nárokom rodičov podliehajú aj samotní inštruktori. Rodičia chcú vidieť konkrétne výsledky, za to, za čo si zaplatia. Neakceptujú, čo je pre ich dieťa vhodné, ale ide im o prestíž. Prácou inštruktora je, aby rodičov usmernil a neprepadol ich tlaku. Deti nie sú hračky na napĺňanie našich ambícií.
Vaša hodina novorodeneckého a dojčenského plávania zrejme vyzerá inak ako v predstavách väčšiny rodičov.
- Na hodine plávania s deťmi je prvoradá dobrá atmosféra. Jasne musí byť vidieť na všetkých deťoch, že sú šťastné a spokojné. Celá organizácia lekcie sa musí tomuto podriadiť. Na prvý pohľad sa môže zdať, že je na takejto lekcii chaos, ale ak je prítomný naozaj fundovaný kvalifikovaný inštruktor, využíva pozitívnu atmosféru a deťom podsúva konkrétne cvičenia, ktorými viac a viac vplýva na rozvoj ich schopností. Záleží práve od momentálneho emocionálneho stavu, aké konkrétne cvičenia lektor použije a taktiež priamo vo vode hľadá nové možnosti a podnety, či nové pomôcky.
Niektoré deti však počas lekcie nezaujíma práve to, čo od nich inštruktor vyžaduje a nie sú ochotné spolupracovať.
- Dôležitý je individuálny prístup, pretože každé dieťa má v danom momente iné potreby a inú náladu ako druhé. V tom je práca inštruktora náročná, nemôže čakať, že jeden typ hračky zaujme všetky deti. Musí nájsť vhodný prostriedok ulahodiť každému dieťaťu. Najdôležitejšie je, že každé dieťa sa môže v bazéne hrať. Disciplínu v bazéne nedosiahnete ničím iným len týmto. Inštruktor si krikom ani príkazmi autoritu nezíska.
Voda je podľa vás prostredie, ktoré je vhodné pre ľudí akéhokoľvek veku a čím skôr sa podarí jej pozitívne účinky využívať, tým lepšie. Kedy je teda správna doba, začať s dieťaťom vo vode pracovať?
- Voda je naozaj fenomén, ktorý v sebe skrýva veľmi širokú škálu vplyvov, ktoré majú priaznivý účinok pre organizmus. Novorodenecké a dojčenské plávanie významne podporuje psychomotorický vývoj, zlepšuje všetky obehové a funkčné parametre organizmu, má významný vplyv na podporu imunitného systému, zlepšuje otužilosť, dieťa „plávajúce" získava podstatne viac nových pohybových aj psychických podnetov, ako dieťa „neplávajúce". Pri odbornom prístupe sa stáva aj významným podporným prostriedkom rôznych ochorení pohybového aj imunitného charakteru. Čím je dieťa menšie, tým je efekt vplyvu vody na jeho organizmus výraznejší. Už desiaty či pätnásty deň je čas, kedy sa dieťa môže dať do klasickej vane plnej vody. Pri tomto „plávaní" nie je potrebné vyvíjať žiadne aktivity. Naopak do troch mesiacov môže manipulovanie vo vode spôsobiť neprimerané zaťažovanie. Fyzicky nie je dieťa zrelé, aby zvládalo manipulácie vo vode. Pri novorodencoch úplne stačí, keď ich na vodu položíme a podopierame za zadoček a za hlavičku. Postupne zadoček uvoľňujeme a podopierame len za hlavičku. Tu musím upozorniť, že dieťa nedržíme za krk. Ruka sa nachádza len pod temenom hlavičky. Do bazénu, ktorý spĺňa normy na novorodenecké a dojčenské plávanie môže ísť dieťa okolo pol roka.