PRIEVIDZA. Niektoré cesty sú po tuhých mrazoch v omnoho horšom stave ako vlani, inde zima zasiahla miernejšie. Napriek mnohým výtlkom sa cesty v prievidzskom regióne po zime nedočkajú komplexnej rekonštrukcie, ale len čiastočných úprav.
Správa ciest
- TSK - 449,12 km ciest druhej a tretej triedy
- Prievidza - 92 km metských ciest, 173 km chodníkov a 168 kilometrov štvorcových parkovacích a spevnených plôch
- Handlová - 44,1 km mestských ciest
Mestá vyčlenili peniaze
Na údržbu ciest po zime väčšina samospráv každoročne vyčleňuje peniaze. V Handlovej poslanci na tento účel schválili 16 600 eur plus komerčný úver vo výške 1335 eur na opravu ciest na sídlisku Morovnianska cesta.
Prievidza chce za opravy zaplatiť 349 700 eur, 50 percent sa však počas zimy minulo. „Na čistenie mesta je vyčlenených 139-tisíc eur, zatiaľ sú vyčerpané necelé dve percentá," informovala hovorkyňa Prievidze Ivona Vojtášová.
Prievidza sa tento rok zameria len na nutné opravy poškodených ciest, začať plánuje v jarných mesiacoch. „Výtlky však opravujeme priebežne studenou zmesou," povedala Vojtášová.
V Handlovej majú naplánovanú komplexnú rekonštrukciu ciest na Ulici pekárskej, na Morovnianskej ceste a Ulici 1. mája. „Rekonštrukcia bude nasledovať po skončení zimnej údržby, teda v apríli alebo máji," vysvetlila hovorkyňa mesta Jana Paulínyová. V súčasnosti väčšie výtlky zasypávajú štrkom.
Silná zima nechala stopy
Tohtoročné teplotné výkyvy poznačili kvalitu ciest v regióne. Niekde viac, inde menej. Cesty druhej a tretej triedy, ktoré spravuje Trenčiansky samosprávny kraj, sú podľa jeho hovorkyne Vlasty Henčelovej v oveľa horšom stave ako vlani. Preto s opravami výtlkov začali už v januári. „Doteraz sme na to použili 15,52 ton studenej obalenej zmesi za 3229 eur," informovala Henčelová. Kraj chce ešte do obalených zmesí a asfaltovej emulzie investovať okolo 24-tisíc eur. S opravami pravdepodobne začne v druhej polovici marca.
Plná výtlkov po zime je už tradične cesta pod bojnickou nemocnicou a na sídlisku Kopanice, na zlé cesty sa vodiči sťažujú aj v úsekoch medzi Prievidzou a Nedožermi-Brezanmi či medzi Chrenovcom-Brusnom a Lipníkom.
Oproti vlaňajšku je na tom zjavne lepšie Bojnická cesta v Prievidzi, čo možno pripísať aj rozsiahlej rekonštrukcii z konca roka 2009. „Menej rozbité sú aj úseky medzi Prievidzou a Novákmi a smerom na Handlovú. Je vidieť aj cestárov, ktorí tento rok začali s opravami o čosi skôr," povedal majiteľ prievidzskej autoškoly Ivan Grolmus.
Výtlky a nerovnosti na cestách značne poškodzujú podvozky áut. Podľa Jozefa Špeťka z autoservisu v Lehote pod Vtáčnikom ide o postupný proces, ktorý majiteľ auta spočiatku ani nespozoruje. „Keď však niekto nabehne na jamu dvadsiatykrát, čapy na auto to už nemusia vydržať," vysvetlil a doplnil, že výtlky môžu zapríčiniť úplné zničenie podvozku.
Jeho oprava však nie je lacná záležitosť. Pohybuje sa podľa typu od 50 do 670 eur. Ako vysvetlil Špeťko, pri kvalite našich ciest je takýchto opráv viac než dosť.