NOVÁKY/LAZANY. Na základných a stredných školách sa deti dozvedajú o Európskej únii, ktorej je Slovensko členom, predovšetkým na hodinách náuky o spoločnosti. Informácie však dostávajú aj na iných predmetoch.
Napriek tomu zástupcovia Európskej komisie na Slovensku hovoria, že naši žiaci nemajú dostatok vedomostí o únii.
Európa vo viacerých predmetoch
Niektoré školy v rámci svojich vzdelávacích programov vytvorili aj nové predmety, na hornej Nitre je to napríklad regionálna výchova. Predmet venovaný Európskej únii nezriadil nikto.
V dvoch školách, základnej a strednej, sme zisťovali, aké informácie žiaci dostávajú o Európskej únii.
„Základné poznatky získavajú deti priebežne na všetkých hodinách, kde sa dá doplniť učivo o európske témy. Neraz je to už na prvom stupni," hovorí riaditeľ Základnej školy v Lazanoch Milan Schlenker.
Učivo zamerané na Európsku úniu majú žiaci v tejto škole v šiestom ročníku na hodinách občianskej náuky, ale aj geografii. Deti sa podľa Schlenkera „dozvedia základné fakty o EÚ, jej význame, histórii, učia sa vyhľadávať informácie k tejto téme."
Aj v ďalších ročníkoch hovoria učitelia žiakom o únii, hlavne na geografii. Na hodinách slovenčiny sa učia skloňovať euro a na matematike v tejto novej menej počítajú slovné úlohy.
Využívajú aj súťaže
Podobná situácia ako na základnej škole, je aj v Gymnáziu v Novákoch. Európske témy rozoberajú žiaci v 3. a 4. ročníku v náuke o spoločnosti, ale aj na geografii a dejepise.
Neostávame len pri základom učive. Žiaci sa zapájajú aj do rôznych súťaží, ktoré sú venované únii. V štvrtom ročníku študenti navštívia aj informačné centrum EÚ v Bratislave," priblížil aktivity v nováckom gymnáziu zástupca riaditeľky školy Roman Steinhübl.
Učitelia podľa neho majú dostatok materiálov a informačných tokov, z ktorých môžu získavať podklady k učivu o Európskej únii.
Zástupca riaditeľky nováckeho gymnázia a riaditeľ lazianskej základnej školy sa zhodujú, že žiaci dostávajú počas vyučovania dostatok informácií o fungovaní únie a jej štruktúrach.
Viac európskych tém
Vedúca zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrea Elschenko-Matisová s tým nesúhlasí.
„Na základe poznatkov a skúseností, ktoré mám pri spolupráci so školami, si myslím, že informácie, ktoré dostávajú slovenskí žiaci o Európskej únii, nie sú dostatočné. Privítali by sme rozšírenie učebných osnov na základných aj stredných školách, aby mládež ´s Európou´ rástla," zdôraznila Elschenko-Matisová
Opiera sa aj o vlaňajší prieskum, podľa ktorého osem až desať Slovákov si prialo viac európskych tém v učebných osnovách stredných škôl a 56 percent ľudí by tieto informácie privítalo aj v základných školách.
„Dôležité je, aby sa o EÚ hovorilo v rámci náuky o spoločnosti, ktorá má vychovávať k aktívnemu občianstvu. Je dôležité, aby sa budoval pocit európanstva a občianskej zodpovednosti práve u mladej generácie, aby si vytvorila k svojmu štátu a EÚ vzťah. Ak sa to podarí, verím, že aj účasť vo voľbách, či už miestnych alebo európskych, bude vyššia," dodala Elschenko-Matisová.