Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Na bicykli sa dostal na miesta, ktoré sú smrteľníkom zväčša nedostupné

Štyridsaťpäťročný Prievidžan si pripomenul vlaňajšie dvadsiate výročie Nežnej revolúcie svojsky - vydal vlastný román. Uši železnej opony.

Michal Baňanka pri podpisovaní svojej prvej knihy. V hlave už vraj nosí námety na ďalšiu.Michal Baňanka pri podpisovaní svojej prvej knihy. V hlave už vraj nosí námety na ďalšiu. (Zdroj: VIERA KLASOVITÁ)

Štyridsaťpäťročný Prievidžan si pripomenul dvadsiate výročie Nežnej revolúcie svojsky - vydal vlastný román. Humor, špionáž, šikanovanie, vojenská logika, socialistická realita v bývalom Československu, kniha o obmedzovaní osobnej slobody počas studenej vojny. To sú Uši železnej opony.

Viac ako spisovateľ je autor známym cyklistom, milovníkom turistiky a cykloturistiky. Na dvoch kolesách vyšliapal na miesta, kam sa máloktorý smrteľník dostane. Jazdil, fotografoval, kochal sa krásou prírody, písal a publikoval zaujímavé reportáže. Michal Baňanka.

Človek by očakával, že skôr budete debutovať ako autor cestopisu, než knihy, v ktorej poukazujete na nezmyselnosť vojenskej služby za socializmu.

- Cestopis nosím v hlave, verím, že raz ho napíšem. Románom Uši železnej opony chcem osviežiť ľuďom pamäť, lebo často zabúdajú na to, aká naša minulosť naozaj bola. Potreba napísať protivojnový román bola jednoducho silnejšia. Román, ktorý ukazuje, aká môže byť vojna, aj keď sa nestrieľa a nezabíjajú sa ľudia, absurdná, deformujúca charaktery, obmedzujúca slobodu, román z prostredia socialistickej armády rokov 80-tych mi v našej literatúre chýbal viac ako cestopis.

Kde ste si tie dva roky vojenskej základnej služby odkrútili?

- Slúžil som na západnej hranici Československa, vo vojenskom útvare Zbiroh a v odlúčenej jednotke Mariánske Lázne. Drevená veža, v ktorej som prežil gro mojej vojenčiny, mala výšku štyridsať metrov a vzdušnou čiarou bola vzdialená len päťdesiat metrov od hraníc s Nemeckou spolkovou republikou. Vo veži sme odpočúvali a zaznamenávali rádiové rozhovory letcov NATO, najmä amerických pilotov. Zachytili sme napríklad aj nácvik ťažkých strategických bombardérov F-111 na bombardovanie Tripolisu. Spočiatku nám to nikto nechcel veriť. Keď však Tripolis Američania naozaj zbombardovali, pozerali sa vojenské šarže na to inak. Bolo to deprimujúce, počuť v slúchadlách pilotov, ktorí zhadzujú bomby na mesto plné civilistov.

Stelvio.jpg

Magická cesta zo Stelvia do Bormia, na ktorej je viac ako päťdesiat serpentín. Foto: ARCHÍV MB

Prečo ste sa do písania nepustili skôr, veď na vojenčinu ste narukovali takmer pred štvrťstoročím?

- Pretože bol socializmus. Pred odchodom do civilu som musel podpísať rôzne prehlásenia o zachovaní mlčanlivosti či neprezradení vojenského tajomstva. Päť rokov po vojenčine som si nemohol vybaviť ani pas a o cestovaní do západných krajín som mohol len snívať. Neznamená to však, že som nad knihou nepremýšľal. Ešte ku koncu vojenčiny sme s chalanmi hovorili, že by bolo dobre raz napísať o živote vojakov na západnej hranici, o šikanovaní, o obmedzenosti dôstojníkov, ale najmä o nezmyselnosti vojnových príprav. Skrátka o tom, čo všetko sme prežili. Už vtedy som si urobil niekoľko poznámok, zachytil postoje vojakov, ktorí si museli dobrovoľne-nedobrovoľne odslúžiť v rovnošate dva roky, i o tom, ako sa niektorí dokázali vzoprieť nezmyselných a absurdným predpisom a príkazom.

Čo vám na vojenčine najviac prekážalo?

- Narodil som sa ako slobodný človek a tým som chcel aj zostať. Vojenčina, to boli dva roky väzenia. Niekto sa s nimi vyrovnal ľahšie, niekto ťažšie, boli i takí, čo to nezvládli. I keď sa o tom vtedy nesmelo hovoriť ani písať. Bolo to absurdné, ale niektorí vojaci sa dostali na prvú dovolenku až po jeden a pol roku, čo boli zavretí v kasárňach. Viete si to predstaviť?

Dva roky ste sledovali lietadlá, „špehovali" pilotov vtedy nepriateľskej armády. Prečo ste po páde železnej opony uprednostnili cyklistiku, nelákalo vás obletieť celý svet?

- To mi nikdy neprišlo na um. Po lietaní som netúžil, skôr ma oslovovali iné veci. Vo veži, keď som slúžil, ma fascinovali rána, keď sa pod nami prevaľovali oblaky a jesenná hmla, západ a východ slnka, príroda. To ma napĺňalo, oslovovalo. Po príchode do civilu som cítil prirodzenú potrebu túlať sa po horách. Tam som nachádzal, čo na ulici človek nenájde, oslobodil som si myseľ od všetkých negatív z vojenčiny. Najskôr som sa venoval turistike, horolezectvu a potom cyklistike. Cykloturistika je najlepší prostriedok ako tú-ktorú krajinu spoznať, ako sa jej dotýkať. Auto, to je len plechová škatuľa, v ktorej je človek uzavretý do mikrosveta, ktorý nekomunikuje s prírodou.

Zdolal.jpg

Michal Baňanka zdolal cestu z Edelweisspitzu na Hochtor, najvyšší priesmyk Rakúska. Foto: ARCHÍV MB

Venujete sa intenzívne cykloturistike aj v súčasnosti?

- Bicyklu toto ročné obdobie veľmi nepraje. Kedysi som na ňom chodil do elektrárne aj cez zimu, ale dnes je už príliš hustá premávka. A veľhory, ktoré ma najviac priťahujú, sú v zime na bicykli absolútne nezjazdné. V Alpách i Pyrenejách som si užil sneh aj v júni a v júli. No i tak som bicyklovanie pre knihu, na ktorej som intenzívne pracoval posledné štyri roky, zanedbával.

S vetrom vo vlasoch, ráňaný dažďom, snehom a krúpami, ste sa na bicykli dostali na šesť najvyšších cestných kopcov v Európe. Na ktorý výstup si najviac spomínate?

- Všetky boli fascinujúce. Napríklad magická cesta na Stelvio, do 2757 metrov nad morom. Bolo to dvadsaťšesť kilometrov stúpania s najväčším počtom serpentín v Európe, myslím, že ich je viac ako päťdesiat.

Vydanie vašej k knihy sa viaže k trom pamätným dňom v histórii slovenského národa...

- Rukopis som vlani do tlače zadal 6. októbra. Kedysi to bol Deň armády. Pre knihu som spolu s vydavateľom išiel 28. októbra, čo považujem tiež za významný deň. Je škoda, že naň zabúdame. Vtedy vznikla Československá republika, ktorá bola prvým štátotvorným útvarom Slovákov. Na cestu k čitateľom išli Uši železnej opony 17. novembra, kedy sme si pripomenuli 20. výročie pádu komunizmu a nastolenie slobody u nás.

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  7. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  8. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 6 362
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 799
  3. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 5 636
  4. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 310
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 4 590
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 188
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 3 101
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 3 028
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 823
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 688
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Dážď potrápi celé Slovensko.

Pre niektoré lokality vydali výstrahu prvého, inde až druhého stupňa.


(pd) 5 h
 Chodník má vyústenie, priechod zatiaľ chýba.

Pre rekonštrukcii chodníka na jednej z prievidzských ulíc ho robotníci pripravili na vybudovanie priechodu pre chodcov. Ten však už dlhšie chýba. Kedy pribudne, nie je nateraz isté.


8 h

Ako to na olympiáde vyzeralo? Lukáš Giertl, vedúci výpravy vodných slalomárov, prezradil viac aj o výkonoch Slovákov.


8 h
Očkovanie proti Covid-19.

Na trenčianskom výstavisku sa očkovalo 1. augusta.


TASR 24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K vyhliadkovej veži vedie nový náučný chodník.


TASR 3. aug

Bez geometrického plánu už kataster vecné bremeno nezapíše.


18 h

Tréner Ščasný volá do FC dvoch lídrov Bábu a Veľkého Cetína.


5 h

Zo stretnutí sa vytvorila tradícia.


20 h

Už ste čítali?