Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Na bicykli sa dostal na miesta, ktoré sú smrteľníkom zväčša nedostupné

Štyridsaťpäťročný Prievidžan si pripomenul vlaňajšie dvadsiate výročie Nežnej revolúcie svojsky - vydal vlastný román. Uši železnej opony.

Michal Baňanka pri podpisovaní svojej prvej knihy. V hlave už vraj nosí námety na ďalšiu.Michal Baňanka pri podpisovaní svojej prvej knihy. V hlave už vraj nosí námety na ďalšiu. (Zdroj: VIERA KLASOVITÁ)

Štyridsaťpäťročný Prievidžan si pripomenul dvadsiate výročie Nežnej revolúcie svojsky - vydal vlastný román. Humor, špionáž, šikanovanie, vojenská logika, socialistická realita v bývalom Československu, kniha o obmedzovaní osobnej slobody počas studenej vojny. To sú Uši železnej opony.

Viac ako spisovateľ je autor známym cyklistom, milovníkom turistiky a cykloturistiky. Na dvoch kolesách vyšliapal na miesta, kam sa máloktorý smrteľník dostane. Jazdil, fotografoval, kochal sa krásou prírody, písal a publikoval zaujímavé reportáže. Michal Baňanka.

Človek by očakával, že skôr budete debutovať ako autor cestopisu, než knihy, v ktorej poukazujete na nezmyselnosť vojenskej služby za socializmu.

- Cestopis nosím v hlave, verím, že raz ho napíšem. Románom Uši železnej opony chcem osviežiť ľuďom pamäť, lebo často zabúdajú na to, aká naša minulosť naozaj bola. Potreba napísať protivojnový román bola jednoducho silnejšia. Román, ktorý ukazuje, aká môže byť vojna, aj keď sa nestrieľa a nezabíjajú sa ľudia, absurdná, deformujúca charaktery, obmedzujúca slobodu, román z prostredia socialistickej armády rokov 80-tych mi v našej literatúre chýbal viac ako cestopis.

Kde ste si tie dva roky vojenskej základnej služby odkrútili?

- Slúžil som na západnej hranici Československa, vo vojenskom útvare Zbiroh a v odlúčenej jednotke Mariánske Lázne. Drevená veža, v ktorej som prežil gro mojej vojenčiny, mala výšku štyridsať metrov a vzdušnou čiarou bola vzdialená len päťdesiat metrov od hraníc s Nemeckou spolkovou republikou. Vo veži sme odpočúvali a zaznamenávali rádiové rozhovory letcov NATO, najmä amerických pilotov. Zachytili sme napríklad aj nácvik ťažkých strategických bombardérov F-111 na bombardovanie Tripolisu. Spočiatku nám to nikto nechcel veriť. Keď však Tripolis Američania naozaj zbombardovali, pozerali sa vojenské šarže na to inak. Bolo to deprimujúce, počuť v slúchadlách pilotov, ktorí zhadzujú bomby na mesto plné civilistov.

Stelvio.jpg

Magická cesta zo Stelvia do Bormia, na ktorej je viac ako päťdesiat serpentín. Foto: ARCHÍV MB

Prečo ste sa do písania nepustili skôr, veď na vojenčinu ste narukovali takmer pred štvrťstoročím?

- Pretože bol socializmus. Pred odchodom do civilu som musel podpísať rôzne prehlásenia o zachovaní mlčanlivosti či neprezradení vojenského tajomstva. Päť rokov po vojenčine som si nemohol vybaviť ani pas a o cestovaní do západných krajín som mohol len snívať. Neznamená to však, že som nad knihou nepremýšľal. Ešte ku koncu vojenčiny sme s chalanmi hovorili, že by bolo dobre raz napísať o živote vojakov na západnej hranici, o šikanovaní, o obmedzenosti dôstojníkov, ale najmä o nezmyselnosti vojnových príprav. Skrátka o tom, čo všetko sme prežili. Už vtedy som si urobil niekoľko poznámok, zachytil postoje vojakov, ktorí si museli dobrovoľne-nedobrovoľne odslúžiť v rovnošate dva roky, i o tom, ako sa niektorí dokázali vzoprieť nezmyselných a absurdným predpisom a príkazom.

Čo vám na vojenčine najviac prekážalo?

- Narodil som sa ako slobodný človek a tým som chcel aj zostať. Vojenčina, to boli dva roky väzenia. Niekto sa s nimi vyrovnal ľahšie, niekto ťažšie, boli i takí, čo to nezvládli. I keď sa o tom vtedy nesmelo hovoriť ani písať. Bolo to absurdné, ale niektorí vojaci sa dostali na prvú dovolenku až po jeden a pol roku, čo boli zavretí v kasárňach. Viete si to predstaviť?

Dva roky ste sledovali lietadlá, „špehovali" pilotov vtedy nepriateľskej armády. Prečo ste po páde železnej opony uprednostnili cyklistiku, nelákalo vás obletieť celý svet?

- To mi nikdy neprišlo na um. Po lietaní som netúžil, skôr ma oslovovali iné veci. Vo veži, keď som slúžil, ma fascinovali rána, keď sa pod nami prevaľovali oblaky a jesenná hmla, západ a východ slnka, príroda. To ma napĺňalo, oslovovalo. Po príchode do civilu som cítil prirodzenú potrebu túlať sa po horách. Tam som nachádzal, čo na ulici človek nenájde, oslobodil som si myseľ od všetkých negatív z vojenčiny. Najskôr som sa venoval turistike, horolezectvu a potom cyklistike. Cykloturistika je najlepší prostriedok ako tú-ktorú krajinu spoznať, ako sa jej dotýkať. Auto, to je len plechová škatuľa, v ktorej je človek uzavretý do mikrosveta, ktorý nekomunikuje s prírodou.

Zdolal.jpg

Michal Baňanka zdolal cestu z Edelweisspitzu na Hochtor, najvyšší priesmyk Rakúska. Foto: ARCHÍV MB

Venujete sa intenzívne cykloturistike aj v súčasnosti?

- Bicyklu toto ročné obdobie veľmi nepraje. Kedysi som na ňom chodil do elektrárne aj cez zimu, ale dnes je už príliš hustá premávka. A veľhory, ktoré ma najviac priťahujú, sú v zime na bicykli absolútne nezjazdné. V Alpách i Pyrenejách som si užil sneh aj v júni a v júli. No i tak som bicyklovanie pre knihu, na ktorej som intenzívne pracoval posledné štyri roky, zanedbával.

S vetrom vo vlasoch, ráňaný dažďom, snehom a krúpami, ste sa na bicykli dostali na šesť najvyšších cestných kopcov v Európe. Na ktorý výstup si najviac spomínate?

- Všetky boli fascinujúce. Napríklad magická cesta na Stelvio, do 2757 metrov nad morom. Bolo to dvadsaťšesť kilometrov stúpania s najväčším počtom serpentín v Európe, myslím, že ich je viac ako päťdesiat.

Vydanie vašej k knihy sa viaže k trom pamätným dňom v histórii slovenského národa...

- Rukopis som vlani do tlače zadal 6. októbra. Kedysi to bol Deň armády. Pre knihu som spolu s vydavateľom išiel 28. októbra, čo považujem tiež za významný deň. Je škoda, že naň zabúdame. Vtedy vznikla Československá republika, ktorá bola prvým štátotvorným útvarom Slovákov. Na cestu k čitateľom išli Uši železnej opony 17. novembra, kedy sme si pripomenuli 20. výročie pádu komunizmu a nastolenie slobody u nás.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 652
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 757
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 731
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 697
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 555
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 590
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 405
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 294
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 150
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 082
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Odpad od rodinných domov odvážajú v Handlovej po novom raz za dva týždne

Mesto Handlová zmenilo od začiatku tohto roka frekvenciu vývozu odpadov od rodinných domov.

Snehové záveje a jazyky sa môžu vyskytnúť aj v našom regióne

Výstraha platí pre okres Banská Bystrica, Brezno, Žiar nad Hronom, Bánovce nad Bebravou, Ilava, Partizánske, Považská Bystrica, Prievidza, Púchov, Trenčín, Spišská Nová Ves a pre celý Prešovský a Košický kraj do nedele do 14.00 hodiny.

ilustračná foto

Vaše FOTO: Zimná rozprávka konečne prišla

Celý týždeň ste nám posielali svoje fotografie, ako si vychutnávate pravú zimu. Ponúkame vám galériu, ktorú ste zaplnili vy. Ak máte ďalšie zasnežené zábery, neváhajte a podeľte sa s nami.

Na pokračovanie Vážskej cyklomagistrály chce krajská samospráva využiť eurofondy

Trenčiansky samosprávny kraj plánuje v tomto roku vybudovať štvrtý z ôsmich úsekov Vážskej cyklomagistrály.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Hľadá sa nezvestný Martinčan

Naposledy sa nachádzal vo Valčianskej doline.

AKTUALIZOVANÉ o 16.31

Rady pred odbernými miestami v Nitre sa skrátili, mnohých vybavili bez čakania

V meste je otvorených o päť odberných miest viac ako pred týždňom.

Už ste čítali?