Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Na bicykli sa dostal na miesta, ktoré sú smrteľníkom zväčša nedostupné

Štyridsaťpäťročný Prievidžan si pripomenul vlaňajšie dvadsiate výročie Nežnej revolúcie svojsky - vydal vlastný román. Uši železnej opony.

Michal Baňanka pri podpisovaní svojej prvej knihy. V hlave už vraj nosí námety na ďalšiu.Michal Baňanka pri podpisovaní svojej prvej knihy. V hlave už vraj nosí námety na ďalšiu. (Zdroj: VIERA KLASOVITÁ)

Štyridsaťpäťročný Prievidžan si pripomenul dvadsiate výročie Nežnej revolúcie svojsky - vydal vlastný román. Humor, špionáž, šikanovanie, vojenská logika, socialistická realita v bývalom Československu, kniha o obmedzovaní osobnej slobody počas studenej vojny. To sú Uši železnej opony.

Viac ako spisovateľ je autor známym cyklistom, milovníkom turistiky a cykloturistiky. Na dvoch kolesách vyšliapal na miesta, kam sa máloktorý smrteľník dostane. Jazdil, fotografoval, kochal sa krásou prírody, písal a publikoval zaujímavé reportáže. Michal Baňanka.

Človek by očakával, že skôr budete debutovať ako autor cestopisu, než knihy, v ktorej poukazujete na nezmyselnosť vojenskej služby za socializmu.

- Cestopis nosím v hlave, verím, že raz ho napíšem. Románom Uši železnej opony chcem osviežiť ľuďom pamäť, lebo často zabúdajú na to, aká naša minulosť naozaj bola. Potreba napísať protivojnový román bola jednoducho silnejšia. Román, ktorý ukazuje, aká môže byť vojna, aj keď sa nestrieľa a nezabíjajú sa ľudia, absurdná, deformujúca charaktery, obmedzujúca slobodu, román z prostredia socialistickej armády rokov 80-tych mi v našej literatúre chýbal viac ako cestopis.

Kde ste si tie dva roky vojenskej základnej služby odkrútili?

- Slúžil som na západnej hranici Československa, vo vojenskom útvare Zbiroh a v odlúčenej jednotke Mariánske Lázne. Drevená veža, v ktorej som prežil gro mojej vojenčiny, mala výšku štyridsať metrov a vzdušnou čiarou bola vzdialená len päťdesiat metrov od hraníc s Nemeckou spolkovou republikou. Vo veži sme odpočúvali a zaznamenávali rádiové rozhovory letcov NATO, najmä amerických pilotov. Zachytili sme napríklad aj nácvik ťažkých strategických bombardérov F-111 na bombardovanie Tripolisu. Spočiatku nám to nikto nechcel veriť. Keď však Tripolis Američania naozaj zbombardovali, pozerali sa vojenské šarže na to inak. Bolo to deprimujúce, počuť v slúchadlách pilotov, ktorí zhadzujú bomby na mesto plné civilistov.

Stelvio.jpg

Magická cesta zo Stelvia do Bormia, na ktorej je viac ako päťdesiat serpentín. Foto: ARCHÍV MB

Prečo ste sa do písania nepustili skôr, veď na vojenčinu ste narukovali takmer pred štvrťstoročím?

- Pretože bol socializmus. Pred odchodom do civilu som musel podpísať rôzne prehlásenia o zachovaní mlčanlivosti či neprezradení vojenského tajomstva. Päť rokov po vojenčine som si nemohol vybaviť ani pas a o cestovaní do západných krajín som mohol len snívať. Neznamená to však, že som nad knihou nepremýšľal. Ešte ku koncu vojenčiny sme s chalanmi hovorili, že by bolo dobre raz napísať o živote vojakov na západnej hranici, o šikanovaní, o obmedzenosti dôstojníkov, ale najmä o nezmyselnosti vojnových príprav. Skrátka o tom, čo všetko sme prežili. Už vtedy som si urobil niekoľko poznámok, zachytil postoje vojakov, ktorí si museli dobrovoľne-nedobrovoľne odslúžiť v rovnošate dva roky, i o tom, ako sa niektorí dokázali vzoprieť nezmyselných a absurdným predpisom a príkazom.

Čo vám na vojenčine najviac prekážalo?

- Narodil som sa ako slobodný človek a tým som chcel aj zostať. Vojenčina, to boli dva roky väzenia. Niekto sa s nimi vyrovnal ľahšie, niekto ťažšie, boli i takí, čo to nezvládli. I keď sa o tom vtedy nesmelo hovoriť ani písať. Bolo to absurdné, ale niektorí vojaci sa dostali na prvú dovolenku až po jeden a pol roku, čo boli zavretí v kasárňach. Viete si to predstaviť?

Dva roky ste sledovali lietadlá, „špehovali" pilotov vtedy nepriateľskej armády. Prečo ste po páde železnej opony uprednostnili cyklistiku, nelákalo vás obletieť celý svet?

- To mi nikdy neprišlo na um. Po lietaní som netúžil, skôr ma oslovovali iné veci. Vo veži, keď som slúžil, ma fascinovali rána, keď sa pod nami prevaľovali oblaky a jesenná hmla, západ a východ slnka, príroda. To ma napĺňalo, oslovovalo. Po príchode do civilu som cítil prirodzenú potrebu túlať sa po horách. Tam som nachádzal, čo na ulici človek nenájde, oslobodil som si myseľ od všetkých negatív z vojenčiny. Najskôr som sa venoval turistike, horolezectvu a potom cyklistike. Cykloturistika je najlepší prostriedok ako tú-ktorú krajinu spoznať, ako sa jej dotýkať. Auto, to je len plechová škatuľa, v ktorej je človek uzavretý do mikrosveta, ktorý nekomunikuje s prírodou.

Zdolal.jpg

Michal Baňanka zdolal cestu z Edelweisspitzu na Hochtor, najvyšší priesmyk Rakúska. Foto: ARCHÍV MB

Venujete sa intenzívne cykloturistike aj v súčasnosti?

- Bicyklu toto ročné obdobie veľmi nepraje. Kedysi som na ňom chodil do elektrárne aj cez zimu, ale dnes je už príliš hustá premávka. A veľhory, ktoré ma najviac priťahujú, sú v zime na bicykli absolútne nezjazdné. V Alpách i Pyrenejách som si užil sneh aj v júni a v júli. No i tak som bicyklovanie pre knihu, na ktorej som intenzívne pracoval posledné štyri roky, zanedbával.

S vetrom vo vlasoch, ráňaný dažďom, snehom a krúpami, ste sa na bicykli dostali na šesť najvyšších cestných kopcov v Európe. Na ktorý výstup si najviac spomínate?

- Všetky boli fascinujúce. Napríklad magická cesta na Stelvio, do 2757 metrov nad morom. Bolo to dvadsaťšesť kilometrov stúpania s najväčším počtom serpentín v Európe, myslím, že ich je viac ako päťdesiat.

Vydanie vašej k knihy sa viaže k trom pamätným dňom v histórii slovenského národa...

- Rukopis som vlani do tlače zadal 6. októbra. Kedysi to bol Deň armády. Pre knihu som spolu s vydavateľom išiel 28. októbra, čo považujem tiež za významný deň. Je škoda, že naň zabúdame. Vtedy vznikla Československá republika, ktorá bola prvým štátotvorným útvarom Slovákov. Na cestu k čitateľom išli Uši železnej opony 17. novembra, kedy sme si pripomenuli 20. výročie pádu komunizmu a nastolenie slobody u nás.

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  4. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  5. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 686
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 120
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 307
  4. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 126
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 481
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 639
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 491
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 475

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  2. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  3. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  4. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  5. Erik Kriššák: O diskrétnosti istej dámy
  6. Michael Achberger: VIDEO: beach towel workout - tréning na uteráku na pláži
  7. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
  8. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 91 915
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 490
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 451
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 181
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 175
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 334
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 163
  8. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 3 462
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Ornitológ Vladimír Šrank (vľavo) a zoológ zo ŠOP SR Stanislav Harvančík poukázali na prínos Košských mokradí.

Mokrade mali podľa zákona zasypať Hornonitrianske bane.


57m

Spolupráca štátu s UNIPHARMOU sa osvedčila a počas pandémie ukázala ako spoľahlivá. Napriek tomu zákonodarcovia uvažujú o zmene, nad ktorou visí množstvo otáznikov, vládnu pochybnosti.


5 h
Vpravo strelec dvoch gólov Podhradia do siete Nedanoviec Oliver Oller.

Ani v oblastných futbalových súťažiach nebola núdza o zaujímavé zápasy.


a 1 ďalší 14 h
Zemianske Kostoľany nastrieľali Plevníku päť gólov.

V prvom kole nového ročníka futbalových súťaží sa výborne darilo zástupcom z prievidzského regiónu.


14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na konkurz do Markízy ju dotlačili rodičia.


2. aug

Neexistuje zlý pes, iba nezodpovedný majiteľ.


6. aug

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


16 h

Na miesto privolali aj kontrolné chemické laboratórium.


23 h

Blogy SME

  1. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  2. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  3. Liga za duševné zdravie SR, n.o.: Ako sa zo smútku, depresie a úzkosti stal online trend
  4. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  5. Erik Kriššák: O diskrétnosti istej dámy
  6. Michael Achberger: VIDEO: beach towel workout - tréning na uteráku na pláži
  7. Vladimir Skala: Z učiteľov kriminálnici: Rok po regulačnej búrke v Číne.
  8. Jaroslav Polaček: Cesty a chodníky rekonštruujeme s jasným cieľom – máme plán pre budúcnosť dopravy v Košiciach
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 91 915
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 490
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 451
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 181
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 175
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 334
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 163
  8. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 3 462
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu