PRIEVIDZA. Oproti minulosti sú dnešní predškoláci vyspelejší, zároveň však často neovládajú bežné činnosti, alebo majú poruchy reči.
Počítajú aj do sto
„Niektoré deti dokážu pri odchode z materskej školy prečítať nielen písmená či svoje meno, ale celé slová a jednoduché vety," tvrdí riaditeľka Materskej školy na Malonecpalskej ulici v Prievidzi Mária Vaňová.
Počítanie do desať podľa nej zvládajú už štvorročné deti, niektorí predškoláci dokonca napočítajú aj do sto. Riaditeľka s tridsaťročnou pedagogickou praxou si niečo podobné nepamätá. Zároveň však dodáva, že mnohí škôlkari si nevedia zaviazať šnúrky v topánkach či zapnúť gombík. Práca s počítačom im ale problémy nerobí.
Napredovanie detí sa v škôlke snažia podporiť aj rozširujúcimi krúžkami. „Zameriavame sa na angličtinu, výtvarnú výchovu a pohybové aktivity. Vzhľadom na to, že dnes majú deti ťažkosti s vyjadrovaním, je im k dispozícii aj logopedický krúžok," objasnila riaditeľka.
Vplyv prostredia
Na deti podľa odborníkov vplýva prostredie, v ktorom sa pohybujú, rodina. Deti zo sociálne slabších vrstiev či menej podnetného prostredia nie sú také vyspelé.
Eva Spišiaková, zástupkyňa pre prvý stupeň na I. Základnej škole S. Chalupku v Prievidzi je presvedčená, že je to aj dobou. „Dnes deti vedú praktický život a často sa stretávajú s číslami," vysvetlila.
O lepšej schopnosti detí čítať však nie je presvedčená. „Sú na porovnateľnej úrovni ako predškoláci v minulosti. Vtedy sa dokonca čítalo viac ako dnes," dodala.