PRIEVIDZA. V súčasnosti je ľudí, ktorí sa so žiadosťou o pomoc obrátili na Senior linku , ktorá pracuje pri Fóre pre pomoc straším v Prievidzi, viac ako šesťsto za mesiac.
Poplašné správy
Dôchodcovia intenzívne vytáčajú bezplatné telefónne číslo 0800 172 500, keď sa objavia informácie, že Sociálna poisťovňa už má na vyplácanie dôchodkov peniaze len napríklad na dva mesiace, že v niektorých krajinách idú dokonca ich výšku znižovať.
Prezidentka Fóra pre pomoc starším Ľubica Gálisová to považuje za šírenie poplašnej správy: „S mojím názorom sa stotožňujú aj organizácie seniorov v Európskej únii. Takéto informácie spôsobujú ľuďom, odkázaným na dôchodok zbytočné traumy. Vláda našej krajiny by sa skôr mala zaujímať o sociálne postavenie slovenských dôchodcov. V európskom spoločenstve majú stále najnižšiu hranicu príjmu. A nielen to. Cítia, že nik nemá záujem o riešenie ich problémov, žiaľ, často zlyhávajú aj tí najbližší."
Nie všetci seniori prežívajú pokojnú starobu. FOTO: Ilustračné PETIT PRESS
Nesprávne názory
Operátorky Senior linky, Alena Flimelová a Alexia Čechová, poukázali na fakt, že naši dôchodcovia sú stále presvedčení, že postarať o nich sa v starobe musí štát. „Na svoje deti a partnerov akosi zabúdajú. Prepisujú domy a byty na svojich príbuzných v domnienke, že sa o nich postarajú. Realita je však často iná a starší ľudia sú bezradní. V domovoch dôchodcov, ktorých zriaďovateľom je samospráva, niet miesta, na súkromné domovy či penzióny sociálnych služieb nemajú peniaze. Ich dôchodky nedosahujú častokrát ani polovicu z poplatkov, ktoré by museli za opateru v takomto zariadení zaplatiť."
Najčastejšie problémy
Okrem samoty, ľahostajnosti a nepochopenia seniorov najviac trápi fyzické a psychické týranie. Manžel svojej životnej partnerke, odkázanej na invalidný vozík, odopiera potravu, sem-tam jej uštedrí aj niekoľko zaúch.
Viac ako deväťdesiatročná pani žije so svojím manželom, odkázaným na opateru. Nevládzu. Výška ich dôchodkov však nie je taká, aby mohli ísť dožiť svoj život do domova dôchodcov. Sú bezradní a tak v pravidelných intervaloch volajú na Senior linku - vytáčajú číslo 0800 172 500. Jej operátorky sa už skontaktovali so samosprávou, tá je v zmysle novely zákona o sociálnych službách povinná riešiť takéto smutné životné osudy ľudí.
Spätná väzba
Staršiemu človeku neraz stačí, keď ho niekto vypočuje. Dámy, ktoré obsluhujú Senior linku, však majú iné poslanie než byť bútľavou vŕbou. „Človeka vypočujeme no zároveň hľadáme možnosti, ako mu poradiť. Nájsť riešenie problému okamžite nedokážeme. Obraciame sa však na samosprávy, súdy, prokuratúru, poradíme, kde si môžu vybaviť dávky v hmotnej núdzi, na fyzické či psychické násilie upozorníme orgány činné v trestnom konaní, vybavujeme na Sociálnej poisťovni, keď človek čaká päť mesiacov na dôchodok," rozvravela sa Alena Flimelová.
Bude pokračovať
Máme však aj dobrú správu. Senior linka 0800 172 500 bude starším ľuďom v krízových situáciách k dispozícii aj na budúci rok. „Chcem poprosiť, najmä mládež, aby ju nezneužívala, nezabávala sa zbytočným telefonovaním. Možno práve v tom okamihu našiel nešťastný človek odvahu, chcel zatelefonovať, zveriť sa so svojimi problémami, no nedovolal sa," apelovala prezidentka.
Autor: Vira Klasovitá