Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Prievidzská SAD prišla o časť ziskov. Doplatia na to cestujúci

Niekoľko rokov okrem Slovenskej autobusovej dopravy poskytujú svoje služby aj súkromní prepravcovia. Pre málo vyťažené spoje to môže znamenať zánik.

Časť cestujúcich autobusovej doprave zobrali súkromníci.Časť cestujúcich autobusovej doprave zobrali súkromníci. (Zdroj: JANA RUSŇÁKOVÁ)

PRIEVIDZA. Ľudia si už zvykli, že sa môžu okrem autobusov prepraviť aj deväťmiestnym autom, ktoré prevádzkujú súkromníci. Jazdia nepravidelne najmä z Prievidze do Handlovej, Kanianky a bojnickej nemocnice.

Zatiaľ čo prepravcovia hovoria o zdravej konkurencii, vedenie Slovenskej autobusovej dopravy Prievidza (SAD) ich obviňuje z neférového podnikania.

Niektorí to vzdali

Milan Viselka v Prievidzi s nepravidelnou prepravou začínal ako prvý. Vozil ľudí z prievidzskej autobusovej stanice do nemocnice v Bojniciach tri roky. „Nakoniec som to vzdal, šikana zo strany vedenia SAD bola neúnosná. Dnes už vozím ľudí len na základe dohôd do práce či deti do školy."

Prepravca tvrdí, že bol pod neustálym drobnohľadom polície a mesta, ktoré sú s autobusovou dopravou spolčené. Na jeho podnikaní vraj stále hľadali chyby, vyhrážali sa trestnými oznámeniami a obviňovali ho, že činnosť vykonáva nelegálne.

Generálny riaditeľ SAD Prievidza Michal Danko však tvrdí, že mnohí súkromní prepravcovia stáli na zastávkach vyhradených pre autobusy, čo im zákon neumožňuje. „Preto sme v takýchto prípadoch kontaktovali políciu, teraz s tým už také problémy nemáme," povedal.

Cestujúcich ubudlo

Dopravný riaditeľ prievidzskej SAD Pavel Pařízek tvrdí, že súkromní prepravcovia lákajú cestujúcich v časoch, keď chodia autobusy, na ktoré čaká veľa ľudí. „Najvýraznejšie je to na trase Prievidza - Handlová. Zo štyridsiatich cestujúcich nám tak päť až sedem zoberú," povedal.

Férovým podnikaním by podľa neho bolo, keby sa súkromní prepravcovia snažili vykryť diery v cestovných poriadkoch autobusov. Takto vraj len ukracujú to, čo funguje.

Handlovský nepravidelný prepravca Ľuboš Vičík, ktorý cestujúcich vozí z Prievidze do Handlovej a naopak, odmieta, že by sa zameriaval na spoje, na ktoré čaká veľa ľudí. „Jazdíme podľa záujmu cestujúcich," tvrdí. Každé z jeho dvoch áut sa medzi mestami denne otočí päť až sedemkrát, za jazdu si účtujú 90 centov. Študenti však u nich majú zľavy.

Ziskové autobusy nezrušia

Napriek tomu, že súkromníci autobusárom odlákali časť cestujúcich na vyťažených linkách, tieto sa rušiť nebudú. Ako vysvetlil Pařízek, eliminácia spojov závisí od ziskov SAD.

„Je možné, že v budúcnosti zrušíme niektoré linky, nie však tie, ktoré ľudia často využívajú. Jazdiť môžu prestať stratové autobusy, napríklad z koncových oblastí," vysvetlil. Úbytok cestujúcich na silných trasách tak podľa neho pocítia ľudia, ktorí s tým nemajú nič spoločné.

Súkromní prepravcovia sú jedným z dôvodov nižších ziskov SAD. Tieto rozdiely však musí niekto doplatiť. V prímestskej doprave je to kraj, v mestskej mesto. „V konečnom dôsledku tak pôjde vykrytie strát z vreciek všetkých daňových poplatníkov," tvrdí Pařízek.

Podnikanie ako každé iné

Nepravidelní súkromní prepravcovia tvrdia, že majú právo podnikať ako každý iný. Dodržiavajú zákony a poriadne platia dane. Verí im aj daňový úrad. Až natoľko, že žiadneho prepravcu ešte nepodrobil kontrole. Stačia mu včas podané daňové priznania.

Riaditeľ Daňového úradu v Prievidzi Ján Štanga to vysvetlil tým, že na prepravcov zatiaľ nedostali žiadne sťažnosti. K dispozícii je 26 kontrolórov, čo je podľa neho na tak veľký okres málo.

Kontroly vykonávame podľa plánov, v ktorých súkromní prepravcovia zatiaľ zaradení neboli. Konkrétne situácie riešime aj v prípade podnetov zvonka, od ľudí," vysvetlil.

Riaditeľ si aj napriek tomu myslí, že súkromníci sú pod drobnohľadom úradu. Prípadné zaradenie prepravcov do plánu kontrol neodmietol. „Môžeme nad tým pouvažovať pre budúci rok," doplnil.

Súkromným prepravcom vydáva živnosť živnostenský úrad. Z prievidzského obvodného úradu, odboru živnostenského podnikania, sa nám však stanovisko získať nepodarilo.

Výhody a nevýhody

SAD aj súkromníci považujú svoju prepravu za najvýhodnejšiu pre cestujúcich. „V autobusoch majú zaručenú väčšiu bezpečnosť, sú v nich totiž viac chránení ako v osobných autách. Výhodou sú aj školení vodiči, kultúra cestovania, stabilné termíny príchodov a odchodov spojov či poistenie cestujúcich," vymenoval generálny riaditeľ SAD.

Súkromníci zase stavajú na rýchlosti prepravy a tiež hovoria o bezpečnosti. Autobusy podľa nich prekračujú priestorové kapacity. „Často vozia viac ľudí, ako by mali," tvrdí súkromný prepravca Ľuboš Vičík.

Priznal, že nepravidelná preprava nie je vždy výnosný biznis, no verí, že si na trhu svoje miesto udrží.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 023
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 582
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 992
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 647
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 276
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 990
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 514
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 377
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 252
  10. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 6 834
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Značka určuje, kadiaľ môžu vodiči ísť.

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

4 h

Rieka Handlovka a niektoré jej prítoky v Handlovej sa v utorok sfarbili do oranžova. Situáciou sa už zaoberá mesto.

13 h
ilustračné foto

Pozitívnych bolo 30 556 ľudí.

15 h
Ilustračné foto

V súvislosti s pandémiou nového koronavírusu vykonali hasiči v Trenčianskom kraji v roku 2020 celkovo 581 výjazdov.

19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

18 h

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

15 h

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

26. jan

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

15 h

Už ste čítali?