Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Prievidzská SAD prišla o časť ziskov. Doplatia na to cestujúci

Niekoľko rokov okrem Slovenskej autobusovej dopravy poskytujú svoje služby aj súkromní prepravcovia. Pre málo vyťažené spoje to môže znamenať zánik.

Časť cestujúcich autobusovej doprave zobrali súkromníci.Časť cestujúcich autobusovej doprave zobrali súkromníci. (Zdroj: JANA RUSŇÁKOVÁ)

PRIEVIDZA. Ľudia si už zvykli, že sa môžu okrem autobusov prepraviť aj deväťmiestnym autom, ktoré prevádzkujú súkromníci. Jazdia nepravidelne najmä z Prievidze do Handlovej, Kanianky a bojnickej nemocnice.

Zatiaľ čo prepravcovia hovoria o zdravej konkurencii, vedenie Slovenskej autobusovej dopravy Prievidza (SAD) ich obviňuje z neférového podnikania.

Niektorí to vzdali

Milan Viselka v Prievidzi s nepravidelnou prepravou začínal ako prvý. Vozil ľudí z prievidzskej autobusovej stanice do nemocnice v Bojniciach tri roky. „Nakoniec som to vzdal, šikana zo strany vedenia SAD bola neúnosná. Dnes už vozím ľudí len na základe dohôd do práce či deti do školy."

Prepravca tvrdí, že bol pod neustálym drobnohľadom polície a mesta, ktoré sú s autobusovou dopravou spolčené. Na jeho podnikaní vraj stále hľadali chyby, vyhrážali sa trestnými oznámeniami a obviňovali ho, že činnosť vykonáva nelegálne.

Generálny riaditeľ SAD Prievidza Michal Danko však tvrdí, že mnohí súkromní prepravcovia stáli na zastávkach vyhradených pre autobusy, čo im zákon neumožňuje. „Preto sme v takýchto prípadoch kontaktovali políciu, teraz s tým už také problémy nemáme," povedal.

Cestujúcich ubudlo

Dopravný riaditeľ prievidzskej SAD Pavel Pařízek tvrdí, že súkromní prepravcovia lákajú cestujúcich v časoch, keď chodia autobusy, na ktoré čaká veľa ľudí. „Najvýraznejšie je to na trase Prievidza - Handlová. Zo štyridsiatich cestujúcich nám tak päť až sedem zoberú," povedal.

Férovým podnikaním by podľa neho bolo, keby sa súkromní prepravcovia snažili vykryť diery v cestovných poriadkoch autobusov. Takto vraj len ukracujú to, čo funguje.

Handlovský nepravidelný prepravca Ľuboš Vičík, ktorý cestujúcich vozí z Prievidze do Handlovej a naopak, odmieta, že by sa zameriaval na spoje, na ktoré čaká veľa ľudí. „Jazdíme podľa záujmu cestujúcich," tvrdí. Každé z jeho dvoch áut sa medzi mestami denne otočí päť až sedemkrát, za jazdu si účtujú 90 centov. Študenti však u nich majú zľavy.

Ziskové autobusy nezrušia

Napriek tomu, že súkromníci autobusárom odlákali časť cestujúcich na vyťažených linkách, tieto sa rušiť nebudú. Ako vysvetlil Pařízek, eliminácia spojov závisí od ziskov SAD.

„Je možné, že v budúcnosti zrušíme niektoré linky, nie však tie, ktoré ľudia často využívajú. Jazdiť môžu prestať stratové autobusy, napríklad z koncových oblastí," vysvetlil. Úbytok cestujúcich na silných trasách tak podľa neho pocítia ľudia, ktorí s tým nemajú nič spoločné.

Súkromní prepravcovia sú jedným z dôvodov nižších ziskov SAD. Tieto rozdiely však musí niekto doplatiť. V prímestskej doprave je to kraj, v mestskej mesto. „V konečnom dôsledku tak pôjde vykrytie strát z vreciek všetkých daňových poplatníkov," tvrdí Pařízek.

Podnikanie ako každé iné

Nepravidelní súkromní prepravcovia tvrdia, že majú právo podnikať ako každý iný. Dodržiavajú zákony a poriadne platia dane. Verí im aj daňový úrad. Až natoľko, že žiadneho prepravcu ešte nepodrobil kontrole. Stačia mu včas podané daňové priznania.

Riaditeľ Daňového úradu v Prievidzi Ján Štanga to vysvetlil tým, že na prepravcov zatiaľ nedostali žiadne sťažnosti. K dispozícii je 26 kontrolórov, čo je podľa neho na tak veľký okres málo.

Kontroly vykonávame podľa plánov, v ktorých súkromní prepravcovia zatiaľ zaradení neboli. Konkrétne situácie riešime aj v prípade podnetov zvonka, od ľudí," vysvetlil.

Riaditeľ si aj napriek tomu myslí, že súkromníci sú pod drobnohľadom úradu. Prípadné zaradenie prepravcov do plánu kontrol neodmietol. „Môžeme nad tým pouvažovať pre budúci rok," doplnil.

Súkromným prepravcom vydáva živnosť živnostenský úrad. Z prievidzského obvodného úradu, odboru živnostenského podnikania, sa nám však stanovisko získať nepodarilo.

Výhody a nevýhody

SAD aj súkromníci považujú svoju prepravu za najvýhodnejšiu pre cestujúcich. „V autobusoch majú zaručenú väčšiu bezpečnosť, sú v nich totiž viac chránení ako v osobných autách. Výhodou sú aj školení vodiči, kultúra cestovania, stabilné termíny príchodov a odchodov spojov či poistenie cestujúcich," vymenoval generálny riaditeľ SAD.

Súkromníci zase stavajú na rýchlosti prepravy a tiež hovoria o bezpečnosti. Autobusy podľa nich prekračujú priestorové kapacity. „Často vozia viac ľudí, ako by mali," tvrdí súkromný prepravca Ľuboš Vičík.

Priznal, že nepravidelná preprava nie je vždy výnosný biznis, no verí, že si na trhu svoje miesto udrží.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 547
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 18 288
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 356
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 017
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 675
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 526
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 449
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 706
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 458
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

FOTO: Pri požiari kuchyne zasahovali hasiči v dýchacích prístrojoch

Hasiči požiar zlikvidovali pomocou vysokotlakového prúdu.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Dobrovoľníci z Klubu priateľov CO Prievidza dostanú od mesta dotáciu

Dobrovoľníci z Klubu priateľov CO Prievidza dostanú od prievidzskej radnice financie na zabezpečenie pomoci v rámci druhej vlny pandémie nového koronavírusu.

Dobrovoľníci z klubu Civilenj ochrany

V nedeľu pribudlo cez 1300 nakazených, takmer 140 v Trenčianskom kraji

Na Slovensku pribudlo v nedeľu 1312 nakazených z 6175 testovaných. Potvrdili ďalšie úmrtia.

ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?