KANIANKA. Mladý záchranár je jeden z voliteľných predmetov, ktorý možno od septembra vyučovať na základných školách. Túto možnosť využila škola v Kanianke pri Prievidzi.
Nadšené sú nielen deti a pedagógovia, nová iniciatíva potešila aj záchranárov. Podľa ich slov tak možno pribudnú ľudia schopní pomôcť človeku v núdzi.
Zažili dosť úrazov
Školu zaradenú v celoslovenskej siete Škola podporujúca zdravie navštevuje 365 žiakov. Od druhého ročníka majú raz týždenne hodinu s názvom mladý záchranár.
„Sme škola s dlhoročnou tradíciou v záchranárskych súťažiach. Okrem toho sa stále častejšie stávame svedkami úrazov detí, preto sme sa predmet rozhodli zaradiť do vyučovacieho procesu," vysvetlila zástupkyňa riaditeľa Jana Stančeková. Verí, že deti sa po absolvovaní mladého záchranára stanú zodpovednejšími nielen voči sebe, ale aj ľuďom vo svojom okolí.
Predmet zatiaľ vyučujú druhákov až štvrtákov. „Radi by sme však pokračovali aj na druhom stupni. V dnešnej spoločnosti je to potreba a nutnosť," povedal riaditeľ školy Anton Smatana.
Mladého záchranára vyučuje Antónia Pipíšková, ktorá 19 rokov viedla krúžok mladých zdravotníkov. „Tejto problematike sa nevenuje dostatočná pozornosť, som rada, že nový predmet existuje," povedala.
Teší ju záujem detí, o ktorých tvrdí, že sú veľmi šikovné, chýbajú jej však učebnice. Na hodiny sa pripravuje sama, vypracovala si aj tematické plány na celý rok.
Deti sa na hodinách začali teoreticky aj prakticky učiť základy prevencie pred úrazmi, zoznamujú sa s dopravnou výchovou či zásadami prvej pomoci. „Naplánovala som si to podľa aktuálnej situácie. Vysvetľujem im, ako majú bezpečne chodiť do školy, či ako sa chrániť pred otravou hubami a liekmi. V decembri sa naučia niečo o rizikách zábavnej pyrotechniky," vysvetlila postup učiteľka.
Deti majú o voliteľný predmet mladý záchranár veľký záujem.
Záchranári sa potešili
Radosť z nového predmetu majú aj odborníci na poskytovanie prvej pomoci. „Existujú rôzne krúžky a nepovinné predmety, prvá pomoc by však mala byť samozrejmosťou," myslí si prievidzský záchranár Štefan Petic.
Tvrdí, že predmet je devízou do budúcnosti. „Raz, keď deti vyrastú, možno si spomenú na tých pár hodín v škole a budú vedieť pomôcť pri nehode či zranení."
Prvú pomoc by mal podľa Petica ovládať aspoň jeden člen rodiny, realita je však úplne iná. „Dôležitosť tohto predmetu sa nedá merať peniazmi, je merateľná na sekundy. Keď budú ľudia poznať zásady prvej pomoci, zvyšuje sa nádej na záchranu života," dodal.
Úrazy detí
Na Slovensku zomrie následkom úrazu okolo 200 detí a mladistvých a 2000 deťom z toho istého dôvodu ostanú trvalé následky. V krajinách, ktoré sa venujú systematicky prevencii, je výskyt úrazov a trvalých následkov nižší až o 300 percent.
Samuel Hruškovic
Štyri okruhy predmetu
- Prevencia pred úrazmi
- Prvá pomoc
- Dopravná výchova
- Riziko otráv
(jar)