O cestovanie historickým vlakom ťahaným parným rušňom bol mimoriadny medzi Hornonitranmi veľký záujem. Vo vozňoch sa opakovane z Prievidze do Nitrianskeho Pravna a späť previezlo vyše tisíc ľudí. Väčšinou to boli celé rodiny s deťmi, ale aj starí rodičia s vnúčatami, ktorí si ešte živo pamätajú na parné rušne, ktoré na trati premávali. Približne 11-kilometrovú trať prešiel vlak za necelú polhodinu. Zástavky mal tradične v Nedožeroch-Brezanoch a Pravenci pri Prievidzi.
Oslavy v obci
V Nitrianskom Pravne sa potom uskutočnili oslavy storočnice železnice. Starosta obce Jozef Balčirák nezabudol pripomenúť, že obyvatelia Nitrianskeho, predtým Nemeckého Pravna, sa zaslúžili o vybudovanie železnice. Začiatkom minulého storočia obec poskytla na jej výstavbu značné finančné prostriedky.
Občania Pravna i okolitých obcí sa zaslúžili aj o zachovanie železnice, pretože začiatkom tohto storočia boli tendencie tieto malé trate zlikvidovať. Niekoľko mesiacov vlaky skutočne nepremávali. Ľudia však spísali petíciu a prispeli k tomu, že trať opäť slúži pre nákladnú, ale aj osobnú dopravu.
Emil Vaňo, ktorý na železnici odpracoval 41 rokov a do dôchodku odišiel vo funkcii náčelníka prievidzskej železničnej stanice, pod ktorú už dlhšie patrí aj železničná stanica v Nitrianskom Pravne, spomenul niekoľko historických detailov. Stavba trate trvala dva roky a vyžiadala si 999-tisíc vtedajších korún. Prvý vlak prišiel slávnostne do Nitrianskeho Pravna 1. novembra 1909. Vtedy sa uvažovalo aj o predĺžení trate smerom na Kláštor nad Znievom, aj sa začalo s prípravnými prácami, ale prerušila ich prvá svetová vojna.
Foto: TASR
Zrekonštruovaný vozeň
Parný rušeň vzor 464 zrekonštruovali členovia Prievidzského parostrojného spolku. Aby ho spojazdnili, pracovali na tom desiatky železničiarov a nadšencov viac ako 13 rokov. V súčasnosti už je spoľahlivý a všade, kde príde, púta veľkú pozornosť, konštatoval hovorca spolku Ján Lošonci.
V Nitrianskom Pravne sa predstavili aj bojnickí železniční modelári so zmenšenou kópiou celej trate aj so všetkými stanicami, po ktorej premávajú desiatky minivlakových súprav a elektrických lokomotív. Účastníci si mohli pozrieť aj expozíciu malého železničiarskeho múzea, kde členovia prievidzského Klubu priateľov železníc vystavili zaujímavé dokumenty a exponáty.
V historickom vozni si mohli pozrieť aj staré fotografie, originálnu tabuľu odchodov a príchodov vlakov, ba aj starý telegraf, ktorý používali na železnici ešte v prvých desaťročiach minulého storočia.
Foto: TASR