PRIEVIDZA. Nový školský rok museli materské školy začať s vypracovanými vzdelávacími programami. Podľa niektorých učiteliek mali s ich prípravami dosť starostí, chýbala im potrebná literatúra.
Aj keď väčšina škôlok očakáva, že vzdelávacie programy prinesú skvalitnenie práce s deťmi, konkrétne výsledky sa ukážu až neskôr.
Zapoja rodičov
V Materskej škole v Chrenovci-Brusne predchádzali tvorbe vzdelávacieho programu dlhé rozhovory v učiteľskom kolektíve.
„Nikdy sme nič podobné nerobili, preto sme museli veľa diskutovať. Pomohlo nám, že sme podľa vzdelávacieho programu robili dobrovoľne už v minulom školskom roku, keď mali túto povinnosť len základné školy," vysvetlila zástupkyňa riaditeľa pre materskú školu v Chrenovci-Brusne Jana Šovčíková.
V Dolných Vesteniciach mali podľa riaditeľky tunajšej škôlky Eleny Kytkovej s prípravou vzdelávacieho programu starosti. „Neboli sme dostatočne preškolené a chýbala nám aj potrebná literatúra."
V oboch materských školách predpokladajú, že vzdelávacie programy ovplyvnia pozitívne prácu s deťmi. V Chrenovci-Brusne chcú napríklad ešte viac zapojiť do svojich aktivít rodičov detí.
Počítače aj tradície
Vzdelávacie programy majú v materských školách rôzne zamerania. V prievidzskej škôlke na Ulici Clementisa má program názov „V Rozprávkove za poznávaním a objavovaním sveta okolo nás."
Pri jeho tvorbe sa snažili rešpektovať osobitosti detí, či požiadavky ich rodičov.
„Pripravené máme celoročné rozvíjajúce programy. Zameriame sa pri nich na počítačovú gramotnosť detí, ich tvorivosť podporíme pri práci s Legom, neobídeme ani environmentálnu výchovu, komunikačné schopnosti a škôlkarov budeme zoznamovať aj s anglickým jazykom," povedala riaditeľka MŠ na Clementisovej ulici v Prievidzi Eva Mujkošová.
Na environmentálnu výchovu sa chcú v rámci vzdelávacieho programu sústrediť v Dolných Vesteniciach.
Iným smerom sa chcú uberať v Chrenovci-Brusne. „Zameriame sa na obohacovanie výchovy a vzdelávania o tradičnú ľudovú kultúru ako zdroj patriotizmu. Budeme sa snažiť využiť tradície pre rozvoj tvorivosti detí," priblížila zameranie škôlky J. Šovčíková.
Zdôraznila, že „na hodnotenie školských vzdelávacích programov bude čas až po dôkladnej analýze. Verím, že tak ako program vznikol ako spoločný výsledok námetov, rozhovorov a pripomienok učiteľov, bude pre deti prínosom."