MALINOVÁ. Pred pár týždňami položili v Malinovej nový asfaltový koberec na jednu z miestnych ulíc. Ľudia, ktorí na nej majú postavené domy, sa tešia.
Len kúsok od obnovenej cesty je ďalšia, bez asfaltu, s trávou, s kalužami vody a blatom.
Dážď mení cestu
„Keď viac prší, nedá sa týmto úsekom prechádzať. Cesta je spojnicou medzi viacerými ulicami, ľudia tadiaľto prechádzajú pešo, na bicykloch, ale aj autami," hovorí Milan Richter, bývajúci len kúsok od blatistého úseku. Cesta, ktorá ďalej pokračuje popred jeho doma a celou ulicou, nie je vyasfaltovaná.
Problémy sú podľa Richtera na takmer poľnej ceste aj v zime. „Keď sa začne topiť sneh a zmieša sa s blatom, je to hotová katastrofa."
Malinovčan si je vedomý, že položenie asfaltu je veľmi drahé, preto požiadal obec aspoň o zasypanie jám hrubším štrkom. „Jemnejší štrk alebo piesok by sa veľmi rýchlo dostal von z jám," dodal Richter.
Sľubujú nápravu
Starosta Malinovej Peter Čavojský o problematickom úseku vie. Ubezpečil, že jamy dá obec zasypať.
„Riešime v obci množstvo problémov, nie všetko stihneme zariadiť včas. Tak je to aj s touto cestou. Navyše nie je jediná, ktorá by potrebovala rozsiahlejšiu opravu," povedal starosta.
Malinová spravuje 5600 metrov miestnych komunikácií. Vyasfaltovaných je viac ako 3,3 kilometra z nich. Zvyšných 2,2 kilometra čaká na asfalt.
„Problémom je, že až 1250 km z týchto ciest bez asfaltu je nespevnených, doslova poľných. Znamená to, že pred prípadnou opravou musíme vytvoriť podkladové lôžko, čo nie je lacná záležitosť," vysvetlil Čavojský.
Nemôžu vyhovieť všetkým
Ročný rozpočet Malinovej je približne 166-tisíc eur. Vyasfaltovanie jedného metra cesty bez vytvárania podkladu stojí takmer 60 eur.
„Napriek všetkému v posledných rokoch opravujeme veľmi veľa ciest v obci a chceme v tom pokračovať aj v budúcnosti. Tento rok sme do nich investovali takmer 45-tisíc eur. Časť z tejto sumy budeme dodávateľovi splácať aj na budúci rok," zdôraznil starosta.
Chápe ľudí, ktorí sú nespokojní s kvalitou ciest, no upozorňuje, že obec nemôže vyhovieť všetkým naraz. „Aj do budúcnosti budeme uprednostňovať tie ulice, kde sú cesty najvyťaženejšie a býva na nich najviac ľudí," úzavrel Čavojský