HANDLOVÁ. Príbuzným obetiam banského nešťastia sú pripravení pomáhať psychológovia. Na personálnom oddelení Bane Handlová a v blízkom zdravotnom stredisko pracuje krízový intervenčný tím.
Ľudia môžu o pomoc požiadať aj na nonstop telefónnej linke 046/547 60 72.
Na nešťastie sa pripraviť nedá
„Pozostalým, ktorí nás o to požiadajú, sa snažíme poskytnúť psychosociálnu pomoc," povedal psychológ Ivan Sopoliga.
Zdôraznil, že príbuzní sa musia hlavne zorientovať v ťažkej situácií, na ktorú sa nikto nemôže dopredu pripraviť.
„Každý človek je samostatnou individualitou, tragédiu prežíva svojsky. Niekto pociťuje beznádej, iný smútok, hnev alebo dokonca vôbec nič. Všetko je prirodzené a v poriadku," vysvetlil Sopoliga.
Rozdielne sú často aj fázy prežívania vzniknutej situácie. Ráno môže byť človek v poriadku, vyrovnaný a pocity úzkosti na neho doľahnú až večer alebo v noci.
Psychológovia upozorňujú pozostalých, aby nezanedbávali pitný režim. Rýchlo by ich mohlo zradiť vlastné telo, pretože v ťažkých chvíľach im nechutí jesť a v bdelosti sa udržujú kávou. Príjem tekutín je preto pre ich organizmus mimoriadne dôležitý.
Na vrátnici bane je informácia o krízovom intervenčnom tíme
Pomôžu aj cez telefón
Už v prvých hodinách po tragédii prichádzali za psychológmi príbuzní nezvestných baníkov.
„Neistota, ktorú prežívali, bola najhoršia. Netušili, čo je s ich blízkymi," zdôraznil Sopoliga.
Psychológia môžu v prípade potreby ísť za príbuznými aj domov. Funguje tiež nepretržitá telefónna linka, na ktorú môžu pozostalí zavolať a požiadať o pomoc.
„Niekedy im stačí, že sa len porozprávajú, povedia, aké majú pocity, čo prežívajú," dodal psychológ.