PRIEVIDZA. Po preložení dvoch korýt riek musí novému 11. ťažobnému úseku ustúpiť aj železničná trať. Už od minulého utorka medzi Prievidzou a Novákmi vlaky nepremávajú, nahradili ich autobusy.
Nové koľajisko by malo byť hotové už túto stredu. Oproti pôvodnej trati bude úsek dlhší o 550 metrov. Likvidácia starých koľají a budovanie nových bude stáť 4,4 milióna eur.
Vlaky pôjdu dlhšie
Medzi Novákmi a Košom mizne v týchto dňoch 2400 metrový úsek pôvodnej železničnej trate. Ustúpiť musí 11. ťažobnému úseku Nováky, ktorý chcú v tejto lokalite otvoriť Hornonitrianske bane Prievidza (HBP).
Nová trať začne za Novákmi a na staré koľaje sa pripojí až v Koši, neďaleko priecestia. Vlaky budú jazdiť popod horu, pričom trať sa predĺži o 550 metrov.
„Počas ôsmich dní, keď sú vlaky medzi Prievidzou a Novákmi nahradené autobusmi, vyberieme staré koľaje, vyrovnáme starý svah, na ktorom boli položené, dobudujeme zvyšné metre nového koľajiska a namontujeme zabezpečovacie zariadenia,“ informovala Zuzana Chalupová zo Železníc SR.
Náklady na vybudovanie novej trate, ale aj železničnej vlečky medzi Novákmi a vojenským útvarom odhadujú Hornonitrianske bane Prievidza na 4,4 milióna eur (132,5 milióna korún).
„Celkové náklady na stavbu 11. ťažobného úseku Nováky, vrátane investícií na povrchu a v podzemí sú vo výške 36,5 milióna eur,“ povedala hovorkyňa HBP Adriana Siváková.
Pracujú aj v podzemí
Pre ťažbu uhlia v novej lokalite už bane preložili korytá riek Nitry a Handlovky, plynové, elektrické a telekomunikačné rozvody. Ich preloženie mimo vplyvu plánovanej dobývacej činnosti je podľa Sivákovej „zásadnou podmienkou, aby sme mohli rozvíjať investičnú výstavbu a ťažobnú činnosť v podzemí.“
Práce na povrchu chce vedenie Hornonitrianskych baní ukončiť najneskôr do konca júna tohto roku. Súbežne už ale razičské kolektívy razia v podzemí základné otvárkové banské diela a pripravujú prvý stenový porub. Ťažbu z neho plánujú v októbri.
„V týchto miestach je 7,2 milióna ton vyťažiteľných zásob hnedého uhlia, čo znamená prácu pre päťsto baníkov na pätnásť rokov. Pripravovaná kapacita vyrieši ťažbu až do roku 2023,“ zdôraznila A. Siváková.