Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Jaroslav Vojtek: Slovákom chýba sebareflexia

Divákom festivalu Jeden svet predstaví dva svoje dokumenty Akvárium a Malá domov. Nám prezradil, čo si myslí o dokumentaristike, dnešných študentoch a množstve nepoužitého filmového materiálu. JAROSLAV VOJTEK.

Ako ste sa dostali k tvorbe dokumentov? Prečo práve film?
- Najskôr som fotografoval ľudí v opustených častiach Slovenska, no fotky ma nenapĺňali tak, ako som si predstavoval. Až film mi ponúkol možnosť ukázať príbehy ľudí, ich názory a životné postoje. Dokumenty sú zároveň portrétmi mojej duše. Prostredníctvom nich sa snažím pochopiť a vyriešiť situácie okolo mňa, ktoré ma trápia a zaujímajú.

Na Slovensku nie sú na dokumenty peniaze. Ako sa vám ich aj napriek tomu darí nakrúcať?
- Dnes je dokumentárny film viac v pozornosti, ako napríklad pred štyrmi rokmi. Nielen v pozornosti producentov, ale aj divákov. Je všeobecne akceptovaný a považovaný za rovnocenného partnera hranému filmu. Tento trend vznikol v zahraničí a postupne sa dostáva aj k nám.

Kde čerpáte námety pre svoje filmy?
- Pozerám sa a počúvam všetko okolo seba. Čo ma zaujme, to sa snažím kamerou zachytiť. Výber tém je teda veľmi náhodný, no vo všeobecnosti mám blízko k človeku ako osobnosti a jeho vzťahu k priestoru, v ktorom žije. On, jeho vnútorný život a postoj voči spoločnosti.

Ktorá časť tvorby filmu je najkrajšia?
- Už v škole ma tešilo, keď som zistil, že určitá realita sa dá uchopiť prostredníctvom dokumentu. S divákom sa nemusím vôbec stretnúť, ale cez film s ním komunikujem a odovzdávam mu svoje myšlienky. To je na filmárčine čarovné.

Dá sa niektorá výrobná fáza považovať za najdôležitejšiu?
- Dôležité je vedieť zosúladiť roviny hraného a dokumentárneho filmu. To je moment, ktorý je základom dobrého dokumentu. Keď autor dokáže filmom niečo povedať a nerobí ho len preto, aby sa o ňom písalo.

Nie je vám ľúto množstva nakrúteného materiálu, ktorý sa napokon vo vašich filmoch neobjaví?
- Stáva sa to veľmi často, no hlavnú úlohu zohráva profesionálny postoj autora k téme. Ak je k nej pokorný, mal by obetovať niektoré zábery, aj keď sa mu páčia. Nie je dobré cez obrázky vymýšľať nad rámec príbehu. Ak si režisér váži postavu vo filme, všetko je jej podriadené a obetuje aj obľúbené zábery či scény. Je to veľmi ťažké, no práve v tomto spočíva rozdiel medzi profesionálnym a amatérskym pohľadom na film.

Učíte na VŠMU. Vyrastá tam nová generácia dobrých dokumentaristov?
- Medzi súčasnými a niekdajšími dokumentaristami je rozdiel. My sme všetko nakrúcali na filmovú surovinu, museli sme byť poctivejší k téme aj postavám. Nakrúcaniu vždy predchádzala dôsledná príprava, filmovej suroviny totiž nikdy nebolo dosť. Teraz majú študenti iné technologické možnosti, čo sa často odráža aj na prístupe k téme a v konečnom dôsledku aj na kvalite filmu. Učíme ich rozmýšľať filmovo, no mladí ľudia sú dnes menej draví a nadšení pre prácu.
My sme s filmom žili, dnes ide mnohým len o zápočet. Takto sa však filmová škola študovať nedá. Aj napriek tomu sú medzi nimi ľudia, z ktorých sa stanú dobrí dokumentaristi, ale ešte majú pred sebou dlhú cestu.

Noticka filmu Keby bol hlas zvonu čarovný znie: Portrét posledného žijúceho zvonára. Ako ste sa dostali k takejto téme?
- Ako študent som často s batohom na pleciach navštevoval dediny pri Martine. V jednej z nich som objavil zvonára, ktorý bol posledný široko-ďaleko. Všade už boli elektrické zvony. Jeho príbeh ma zaujal a vznikol tak motív odchádzajúceho sveta a prichádzajúcich nových komunikačných prostriedkov.

Hlavná postava My zdes Dimitrij hovorí, čo si myslí o Slovákoch: „Klamári sú to, strašne klamú.“ Zdieľate tento názor?
- Dá sa s ním stotožniť. Žijeme v spoločnosti, kde je okolo človeka málo ľudí, na ktorých by sa mohol spoľahnúť, ktorým dôveruje. Ľudia závidia a neveria si. Samozrejme, nedá sa hovoriť o všetkých, no je nás dosť. Tento výrok som vo filme použil, aby sme si uvedomili, že je na ňom kus pravdy. Chýba nám totiž sebareflexia.

Na čom momentálne pracujete?
- Do distribúcie pripravujeme celovečerný dokument Hranica. Mal by sa dostať aj do niektorých okolitých krajín. Po piatich rokoch dávame s Marekom Leščákom do hromady aj scenár hraného poviedkového filmu, v ktorom by sa mal objaviť aj materiál, ktorý sa nedostal do mojich dokumentov. Je to však otázka dvoch – troch rokov.

JAROSLAV VOJTEK (1968)
- režisér, kameraman, scenárista
- absolvent filmovej a televíznej fakulty Vysokej školy muzických umení v Bratislave, odbor réžia dokumentárneho filmu
- žije s manželkou a synom v Bratislave
- filmografia: Rojkovia (1999), Slepá viera (1993), Keby bol hlas zvonu čarovný (1994), Vlasy II (1995), Strom (1995), Nepozná ona mňa, ani ja ju... (1996), Kameň po kameni (1997), Vtedy na východe (2000), Nechcené deti (2001), Akvárium (2001), Blázonko (2003), My zdes (2005), Cesta domov (2006), Malá domov (2008)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 572
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 593
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 099
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 972
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 750
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 514
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 898
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 638
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 580
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 490
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Mobilné odberové miesto.

Trenčianska župa spolu so svojimi organizáciami pomôže samosprávam so zabezpečením plošného testovania obyvateľstva na ochorenie COVID-19 tak, ako jej to ukladá Uznesenie vlády SR č. 30 zo 17. januára 2021.

16 h
ilustračné foto

Mesto Prievidza vytvorí počas víkendu 23. a 24. januára na skríningové testovanie obyvateľstva na ochorenie COVID-19 spolu 25 odberných miest. V článku nájdete aj ich zoznam.

22 h
Ilustračné foto

Najvyššiu mieru nezamestnanosti v Trenčianskom kraji evidovali v decembri v okrese Prievidza.

24 h
Antigénové testovanie na koronavírus SARS-CoV-2.

Handlovská radnica spustila vo štvrtok objednávkový systém na víkendové skríningové testovanie obyvateľstva na ochorenie COVID-19.

24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

23 h

Muža našli už bez známok života.

21. jan

Mesto Prievidza vytvorí počas víkendu 23. a 24. januára na skríningové testovanie obyvateľstva na ochorenie COVID-19 spolu 25 odberných miest. V článku nájdete aj ich zoznam.

22 h

Už ste čítali?