Čo podnietilo váš záujem
o tento projekt?
- Rôzne výstupy, merania a ankety uvádzajú, že žiaci majú vo všeobecnosti problémy s analyzovaním textu a jeho aplikáciou v praxi. Dosť často nedokážu obhájiť svoj názor a tým ich komunikačná aktivizácia klesá. Tieto nedostatky sme už riešili postupným zavádzaním inovatívnych stratégií a vyučovacích postupov. Anketa, ktorá smerovala k tvorbe školského vzdelávacieho programu, ukázala, že asi 90 percent respondentov z radov pedagógov, rodičov a žiakov nechce meniť program školy, ale naďalej ho inovovať. Napríklad aj vzdelávaním, využívaním foriem a metód práce, ktoré v súlade so štátnym a školským vzdelávacím programom budú viesť k rozvíjaniu samostatného učenia sa žiaka, ku kritickému mysleniu, k aktivitám, kde bude menej memorovania a viac praxe, ale aj ku vzájomnej spolupráci medzi učiteľmi, rodičmi a žiakmi. A práve tieto zámery nám pomôže zrealizovať spomínaný projekt.
Zámery sú jedna vec. Čo bolo ďalej?
- Spracovala som projekt, kladne sa k nemu vyjadril zriaďovateľ i rada školy. S jeho obsahom som oboznámila pedagogický kolektív. Kompletný materiál sme poslali vyzývateľovi projektu. Potešilo nás, keď nám Združenie Orava pre demokraciu vo vzdelávaní oznámilo, že naša škola bola jednou z dvoch v Trenčianskom kraji, ktoré uspeli.
Kedy ste začali so vzdelávaním pedagógov, čo bolo jeho obsahom?
- Vzdelávať sme sa začali vlani v septembri. Program bol časovo dosť obtiažny, išli sme do toho, pretože bol zaujímavý. Spomeniem napríklad zavádzanie netradičných metód do praxe, vytváranie prostredia stimulujúceho vyššiu kvalitu učenia sa, všeobecná stratégia myslenia a mnohé ďalšie.
Aké zručnosti ste získali a v čom sa zlepšil vyučovací proces?
- Zlepšila sa spolupráca, komunikácia a atmosféra nielen v pedagogickom kolektíve, ale aj s rodičmi a žiakmi. Na vyučovacích hodinách pozorujeme lepšiu pracovnú atmosféru a zvýšenú aktivitu, skrátka zatraktívnilo sa vyučovanie. Žiaci postupne získavajú kvalitnejšiu spôsobilosť na rozvoj kritického myslenia a aplikáciu poznatkov do praxe. V nejednom prípade im to prináša väčšiu radosť z práce a jej výsledkov.
Dokedy budú učitelia sadať do lavíc a učiť sa?
- Záverečné stretnutie nás ešte len čaká. Zrejme bude ako každé predchádzajúce. Aj na tomto pedagógovia svojimi portfóliami a vystavenými prácami zdokumentujú to, čo sa naučili a začali používať na vyučovacích hodinách. Nepochybujem, že certifikát účastníka vzdelávania Škola, ktorej to myslí, získa všetkých 28 pedagógov a že uvádzané očakávania nezostanú len v podobe očakávaní, ale ich budú naďalej realizovať vo svojej každodennej práci. To by v konečnej fáze znamenalo pre žiakov a pedagógov úspech a radosť z práce, pre rodičov určite spokojnosť.