PRIEVIDZA. Väčšina ľudí dostáva do schránok letáky ponúkajúce výrobky za výhodné akciové ceny. Až 80 percent z nich si ich pravidelne prezrie a 37 percent podľa nich aj nakupuje.
Niektorí si dokonca podľa letákov plánujú, čo budú cez víkend variť. Vyplýva to z najnovšej štúdie spoločnosti GfK Slovakia Shopping Monitor Slovakia 2008/2009.
Dôležité ceny
Skoro každý tretí Slovák sa pri nákupoch riadi akciami, o ktorých sa dozvie z letákov. Oproti roku 2007 sa ich počet zvýšil o osem percent. „Iba deväť percent ľudí si letáky nevšíma a ďalšia desatina ich do schránky nedostáva,“ povedala Daniela Čekovská z GfK.
Letákmi sa pri nákupe riadia takmer všetky vekové kategórie ľudí bez ohľadu na vzdelanie. Viac si ich všímajú spotrebitelia citlivejší na ceny a dôchodcovia.
Dôležitejšia kvalita
Pre Slovákov je však pri nákupe potravín stále najdôležitejšia čerstvosť a kvalita tovaru. Riadi sa tým 86 percent ľudí. Na druhom mieste je cena (79 percent), ďalej zreteľné označenie ceny výrobku, šírka sortimentu a čistota predajného miesta.
Ľudia najradšej nakupujú v samoobsluhách, dávajú im prednosť pred hyper a supermarketmi.
ANKETA
Sledujete akciové letáky?
JÁN PETRÁŠ, PRIEVIDZA
Letáky do schránky dostávam, čítam však len tie, ktoré ponúkajú pre mňa zaujímavý tovar. Reklám však chodí až prehnane veľa. Vyberám si, čo na základe letákov kúpim. Zľavám vôbec neprispôsobujeme, čo budeme napríklad variť.
GABRIELA BELICOVÁ, PRIEVIDZA
Do schránky dostávame pravidelne veľmi veľa letákov. Ak máme o nejaký tovar záujem, tak ich preberieme, no väčšina vždy končí v zbere. Riadim sa cenami nielen potravín, ale aj spotrebného tovaru. Snažím sa tak ušetriť.
LENKA PODSKOČOVÁ, VALASKÁ BELÁ
Chodia nám domov letáky ponúkajúce zľavy a výhodné ceny na rôzny tovar. Čítame ich však veľmi zriedka. Len občas si pozrieme, čo majú v meste nové. Akciami sa riadim len sporadicky, keď prídem do Prievidze.
PAVOL Ž., PRIEVIDZA
Letáky dostávam, no čítam len tie, ktoré ponúkajú tovar v obchodoch, kde nakupujem. Ponuky iných predajní ma nezaujímajú a nevšímam si ich. Akciami sa riadim, ceny sledujem a chcem tak ušetriť. Podľa toho, čo kúpime, potom doma aj varíme.