HORNÁ NITRA. V Trenčianskom kraji absolvovalo maturity 6657 študentov. Stredné školy v prievidzskom regióne sa počas nich nestretli so žiadnymi zásadnými problémami.
Pedagógovia kritizujú len časovú náročnosť skúšok. Niektorí študenti vnímali poobedné skúšanie ako psychickú záťaž.
Po novom
Témy slohových prác zo slovenčiny vyžreboval v utorok predseda Ústrednej maturitnej komisie Peter Juráš v živom vysielaní Slovenského rozhlasu. Študenti okrem slohu písali test zo slovenčiny, v stredu absolvovali sloh a test z cudzieho jazyka. Z nepovinnej matematiky písomne maturovali vo štvrtok.
Tento rok bola novinkou pre všetkých povinná externá skúška zo slovenčiny. Maturanti si na rozdiel od vlaňajška nemohli zvoliť úroveň obtiažnosti testov, výnimkou bol cudzí jazyk. Pri ňom mali na výber z dvoch úrovní.
Výsledky písomnej časti maturít sa štvrtáci dozvedia ešte pred akademickým týždňom. Ústna časť skúšky z dospelosti ich čaká od 18. mája do 5. júna.
Bez problémov
„K maturite prišlo 129 štvrtákov a všetko prebehlo v poriadku,“ povedal Ivan Kadlečík, zástupca riaditeľa Obchodnej akadémie v Prievidzi.
Hladký priebeh mali písomné skúšky aj v handlovskom gymnáziu, kde ich absolvovalo 60 stredoškolákov. Maturantov zo Strednej odbornej školy v Novákoch potrápilo cédečko ku skúške z nemčiny. „Po devätnástej otázke sa jednoducho zaseklo, preto sme museli prerušiť maturitu a vymeniť ho,“ vysvetlila riaditeľka Katarína Piačková. Ako vysvetlila, okrem tejto nepríjemnosti nemuseli riešiť žiadne ďalšie problémy. Maturantov bolo v Novákoch 107.
Sú optimisti
Študenti mali z písomnej skúšky zmiešané pocity, väčšina z nich však očakáva dobré výsledky. „Deň pred maturitou som bola vystresovaná, no počas skúšania strach pominul,“ spomína štvrtáčka Veronika Valková. Doplnila, že o výsledok sa nebojí, verí, že uspela.
Otázky a témy slohu nesadli všetkým. „Žiadna z ponúknutých možností ma neoslovila, no napokon som si vybral rozprávanie. Zdalo sa mi najjednoduchšie,“ povedal Roman Bruška. Na jeho spolužiačku Moniku Offertálerovú spočiatku témy pôsobili desivo, „no keď som sa rozpísala, išlo to.“
Jozef Šlosárik si myslí, že otázky v teste zo slovenčiny boli nejednoznačné. „V mnohých prípadoch by možno nevedeli odpovedať ani ich tvorcovia,“ skonštatoval. „Podľa ukážok z diel sme mali určiť, čo chcel autor vyjadriť. Je to však aj o osobnom názore, ktorý sa nemusí vždy zhodovať so správnou odpoveďou,“ doplnila ho Martina Ivanišová.
Objektívne, no náročnejšie
Pedagógovia sa zhodujú, že skúšanie študentov prostredníctvom testov je objektívnejšie ako ústna skúška.
„Maturanti absolvujú sloh a test, ústna skúška už podľa mňa nie je potrebná,“ myslí si K. Piačková.
Za nevýhodu považujú časovú náročnosť. Na štvrtákov sú kladené vyššie nároky, musia zvládnuť viac. „Niektoré časti maturity však absolvovali až popoludní, čo nepovažujem za šťastné riešenie,“ povedala Gabriela Fuseková, riaditeľka Gymnázia Ivana Bellu v Handlovej. Dodala, že niektorí študenti pociťovali zvýšenú psychickú záťaž.
Učitelia mali minulý týždeň tiež plné ruky práce. „Pomáhali pri príprave a plynulom chode maturít, ostatní žiaci mali preto namiesto vyučovania náhradný program,“ vysvetlil I. Kadlečík.
TÉMY MATURITNÝCH SLOHOV
Ján Zambor: Myslíte si, že v horách je vzduch bez chemikálií, keď komíny sú vysoké? A ste si istí, že voda z prameňa je pramenitá? (úvaha)
Ťapákovci v nás a okolo nás (diskusný príspevok)
Odišiel/odišla som, hoci som mal/mala zostať (rozprávanie)
Aj zima má svoje čaro (umelecký opis)