PRIEVIDZA. Médiá a mobilní operátori vo veľkom vyzývajú ľudí, aby využívali číslo integrovaného záchranného systému, ak je niekto v tiesni.
Heslo jednej komerčnej televízie „nauč sa nerozmýšľať, volaj 112“, považujú záchranári za zvrátené. Každý človek by mal podľa nich v prvom rade vedieť pomôcť.
Radšej voláme
Z prieskumu Európskej komisie vyplýva, že len 24 percent Európanov vie číslo 112 bez rozmýšľania identifikovať ako číslo tiesňového volania. Štefan Petic zo záchrannej zdravotnej služby bojnickej nemocnice dopĺňa: „Základnú prvú pomoc však vie poskytnúť len 15 percent ľudí.“
Každý, kto zavolá na 112, dovolá sa do krajského koordinačného strediska integrovaného záchranného systému (IZS). Ešte pred dvoma rokmi sa ľudia mohli cez číslo 155 skontaktovať so zásahovým strediskom, ktoré bolo v každej nemocnici.
Čas na záchranu sa kráti
„Problémom je, že človek zavolá napríklad na 112 do Trenčína a vysvetlí operačnému pracovníkovi, čo sa stalo. On následne kontaktuje nás, opäť všetko vysvetľuje, čím sa čas potrebný na záchranu kráti,“ vysvetlil Š. Petic.
„Obsluhujúci linky 112 si niekedy dostatočne neoverí okolnosti, závažnosť situácie a opodstatnenosť výjazdu. Často sa tak stáva, že k porezanému prstu vyšle záchranku s lekárom, ktorý potom chýba niekde inde pri srdcovom infarkte,“ povedal záchranár. Priznal, že pravidelne chodia k prípadom, ktoré sa vlastne ani nestali. Niekto si vystrelí z pracovníka na „stodvanástke“, on si to neoverí a sanitka zbytočne vyrazí. Nehovoriac o tom, že ju niekto iný môže skutočne potrebovať a že jeden výjazd stojí asi 7-tisíc korún.
Videla to v televízii
Tiesňová linka je vo všeobecnosti považovaná za pozitívny krok k urýchleniu poskytnutia prvej pomoci. „Na Slovensku však funguje fenomén, že najskôr sa niečo vytvorí a až potom sa hľadajú ľudia, priestory a materiálne zabezpečenie,“ tvrdí Štefan Petic.
Výsledok rozsiahlej kampane už pocítili aj na vlastnej koži. „Za posledné dva týždne nám stúpol počet výjazdov o polovicu. Nie ku každému volaniu na 112 je potrebné vyslať záchrannú služby, pretože nie každý, kto zavolá, je v ohrození života,“ povedal záchranár. Ako doplnil, často chodia k úplným banalitám. Na otázku, prečo babka s bolesťami brucha volala záchranku, odpovedala: „Videla som to v televízii.“
Priestor na reakciu dostal aj vedúci Koordinačného strediska IZS v Trenčíne, do uzávierky nám však svoje stanovisko neposlal.