Možno to znie ako fráza, no vždy robíme všetko podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia. Zavádzajúce dezinformácie o našej práci preto vedia poriadne nahnevať každého záchranára.
Vlani nás vyslali k úrazu, ktorý pri páde z výšky utrpel zamestnanec jednej prievidzskej firmy. Na mieste nehody sme zistili, že muž mal ťažké poranenia hlavy a chrbtice. Okamžite sme pristúpili k život zachraňujúcim úkonom a k stabilizácii základných životných funkcií pacienta. Tie si však vyžadujú určitý čas (5 až 15 minút) a nedajú sa spoľahlivo vykonať počas jazdy. Bola by tým ohrozená bezpečnosť pacienta aj záchranárov.
Posádka rýchlej lekárskej pomoci urobila na mieste úrazu pre záchranu života zraneného muža všetko, čo bolo v jej silách a technických možnostiach. Po stabilizácii bol pacient okamžite prevezený na ARO v Bojniciach, čo trvalo asi osem minút. Neskôr sme sa dozvedeli, že ťažkým poraneniam asi po mesiaci, bohužiaľ, podľahol.
Sťažnosť zo strany rodinných príslušníkov, pre ktorú sme boli predvolaní na políciu, je pre nás nepochopiteľná, zarážajúca a hlboko urážajúca. Ako sme sa dozvedeli, „záchranka odmietala s pacientom dvadsať minút odísť do nemocnice bez kartičky poistenca.“ Neviem, kde príbuzní získali túto informáciu, keď na mieste nehody vôbec neboli.
Upozorňujem, že takýto doklad je pre nás síce dôležitý, ale nie nadradený záchrane ľudského života. Keby záchranný tím muža nestabilizoval vo vozidle, určite by bol zraneniam v krátkom čase podľahol. Stabilizácia pacienta je vždy dôležitá, aby bol schopný prevozu.
Takéto nepravdivé informácie vyplývajú z nevedomosti ľudí o princípe a spôsobe našej činnosti. Znevážili meno a prácu nielen záchranárov, ktorí boli do prípadu zainteresovaní, ale všetkých, ktorí sú v každej sekunde pripravení zachrániť to najcennejšie - ľudský život.
Je smutné, keď rodina stratí milovaného človeka, no nepochopiteľné, ak spoluzodpovednosť pripisuje záchranárom, ktorí sa snažia vrátiť ich blízkeho do života.